Polskie badanie: nie Zetki ani Millenialsi, a Baby Boomersi są najbardziej proekologiczni

Polskie badanie: nie Zetki ani Millenialsi, a Baby Boomersi są najbardziej proekologiczni

Wbrew przekonaniu, że to młodsze pokolenia są bardziej zaangażowane w kwestie klimatyczne i środowiskowe, to jednak osoby po 60. roku życia są najbardziej proekologiczne – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

– Był to dla mnie zaskakujący wynik. Głównie dlatego, że powszechnie uważa się pokolenie Z za generację, która jest najbardziej świadoma ekologicznie, aktywna w działaniu. Tymczasem to najstarsi, generacja powojennego wyżu demograficznego, prowadzą bardziej zrównoważoną konsumpcję. Można ich uznać za najbardziej odpowiedzialnych spośród wszystkich pokoleń – podkreśliła jedna z autorek badania dr Marta Makowska, cytowana w informacji na stronie Akademii Leona Koźmińskiego.

Socjolożka – wraz z dr. Rafałem Boguszewskim i dr Arletą Hrehorowicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego – przyjrzała się związkowi pomiędzy pokoleniami a żywnościowymi i proekologicznymi zachowaniami konsumpcyjnymi.

Badanie zostało przeprowadzone pośród przedstawicieli czterech pokoleń: powojennego wyżu demograficznego (Baby Boomers), czyli urodzonych między 1946 a 1964 rokiem; X – urodzonych w latach 1965-1979; Y – urodzonych w latach 1980-1994 (tzw. Millenialsi) oraz Z – urodzonych w latach 1995-2012. Jak podano, w badaniu zastosowano próbę kwotową, reprezentatywną dla poszczególnych grup wiekowych pod względem wybranych cech demograficznych.

W badaniu uwzględniono codzienne nawyki proekologiczne, takie jak segregacja śmieci, korzystanie z toreb wielorazowych, oszczędzanie energii i wody, rezygnacja z jazdy samochodem, unikanie plastiku, ograniczanie zakupów odzieży i mięsa. Najwyższy wynik – na podstawie średniej liczby deklarowanych proekologicznych zachowań – uzyskało pokolenie 60+.

Wśród kluczowych wyróżników zakupowych żywności na jakość wskazało ponad 78 proc. Baby Boomersów i 68 proc. osób z pokolenia X. „Dla porównania – wśród pokolenia Z i Y (Millenialsi) było to 65 proc., a równocześnie aż 76 proc. przedstawicieli tych dwóch najmłodszych grup przyznało, że to cena w największym stopniu decyduje o wyborze produktu (w porównaniu do 62 proc. Baby Boomersów i 65 proc. pokolenia X)” – czytamy w informacji.

Skład produktu jako argument za zakupem wskazało 48 proc. Baby Boomersów i po 41 proc. respondentów z pokolenia X i Y oraz 44 proc. Zetek. Na kraj pochodzenia jedzenia zwraca uwagę co czwarta osoba 60+, podczas gdy wśród najmłodszych – co siódma (Millenialsi) i co ósma (pokolenie Z).

„Co więcej, certyfikat ekologiczny bierze pod uwagę co siódma osoba z pokolenia 65+. Starsi respondenci częściej też niż młodsi deklarowali, że przed zakupem sprawdzają termin przydatności produktu oraz kupują tylko tyle, ile faktycznie potrzebują. Nieznacznie częściej od młodszych zwracają uwagę na to, czy opakowanie nadaje się do recyklingu” – wskazano.

Z kolei opinie innych mają większe znaczenie dla młodszych: kieruje się nimi co dziewiąta osoba z pokolenia Z, co dwunasta z X i co piętnasta spośród Baby Boomersów. Na pytanie, czy przed zakupem sprawdzają biodegradowalność opakowania, osoby z pokolenia Z udzieliły najmniej stanowczej odpowiedzi – ich wynik wyniósł średnio 2,99 w skali od 1 (zdecydowanie nie) do 5 (zdecydowanie tak).

Ponadto, z danych zebranych dla całej próby wynika, że „dla większości z nas najważniejsze podczas zakupów spożywczych są jakość i cena – te dwa kryteria wskazało 69 proc. respondentów”.

Przeczytaj także: Na miesiąc przed wdrożeniem systemu kaucyjnego konsumenci mają o nim niewielką wiedzę. Potrzebna jest szeroko zakrojona kampania informacyjna


Źródło: naukawpolsce.pap.pl

Last Updated on 27 sierpnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS