Społeczna odpowiedzialność w branży nieruchomości – Syrena Invest inicjatorem konkursu na historyczny mural
Ekspert: Marianelly Hernández Reyna, dyrektor generalna Syrena Invest
Przekierowywanie kapitału na działania zrównoważone środowiskowo i społecznie, uwzględniające transparentny aspekt zarządczy w firmach, staje się jednym z priorytetów dzisiejszych czasów. Bez wątpienia też oczekiwania inwestorów, klientów, opinii publicznej wpływają na tempo działań zarządów firm w obszarze ESG.
Termin „zrównoważone budownictwo” ważne w kontekście środowiskowym, to pojęcie w branży budowlanej i nieruchomości powtarzane jak mantra od lat, nie mniej istotne są zaangażowanie społeczne czy etyka biznesowa.
Syrena Invest konsekwentnie podąża tą drogą i od początku aktywności zwraca uwagę na ekologię wdrażając konkretne działania. 3 lata temu, gdy było to jeszcze rzadkością, wprowadziła innowacyjną dualną instalację wodociągową w inwestycji Klukowska 54 na warszawskim Targówku. Ten system, oddzielny dla wody pobieranej z sieci miejskiej dla potrzeb spożywczych i mycia oraz do spłukiwania toalet, pozwolił zatrzymać na terenie inwestycji odpowiednią ilość wody deszczowej w zbiorniku retencyjnym oraz zagospodarować ją do spłukiwania toalet. Rozwiązanie to minimalizuje eksploatację zasobów wodnych, jak również pozwala lokatorom oszczędzać na opłatach za zużycie wody i odprowadzanie ścieków.
Z kolei w naszym ostatnim projekcie – Racławickiej 7 postawiliśmy zatroszczyć się o element społeczny. Wygospodarowaliśmy przestrzeń na wartościowy przekaz naszych interesariuszy. Pod koniec marca tego roku ogłosiliśmy konkurs na projekt muralu artystycznego, który ozdobi zachodnią elewację inwestycji. Ze względu na charakter Starego Mokotowa, dzielnicy, w której powstaje inwestycja, uzgodniliśmy, że tematyka muralu ma objąć wizerunek sanitariuszki z oddziałów Powstania Warszawskiego. Do konkursu zaprosiliśmy artystów, którzy mieliby chęć spróbować swych sił i podzielić się kreatywna wizją. Aby dodatkowo ich zmotywować, ufundowaliśmy też nagrodę finansową.
Zależało nam na włączeniu w przedsięwzięcie zarówno partnerów inwestycji, jak i członków lokalnego otoczenia oraz instytucji ważnych z punktu widzenia miasta i jego historii. Do objęcia patronatem honorowym zaprosiliśmy Burmistrza Dzielnicy Mokotów m. st. Warszawy, Rafała Miastowskiego, z którym wraz z zespołem projektantów stworzyliśmy założenia konkursu. Do jury poprosiliśmy kuratorkę wystaw Muzeum m.st. Warszawy i dyrektor zarządzającą Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej. W ten sposób stworzyliśmy interdyscyplinarny zespół, który poprzez kreatywną wymianę myśli i poglądów wypracował niekomercyjne, wartościowe ramy muralu. Naszym celem było, aby wpisał się on w dzieje dzielnicy naznaczonej heroizmem, a poprzez nowoczesny format sztuki nawiązywał do historii. Bardzo się cieszę, iż cały nasz zespół bardzo mocno zaangażował się w tę inicjatywę, co oznacza dużą otwartość, jak się okazuje również na tematy związane z zupełnie nowym obszarem – bardziej artystycznym, w którym zaangażowała się nasza firma.
Byliśmy zbudowani zaangażowaniem młodych artystów w naszą inicjatywę. Spłynęło ponad 30 prac prezentujących różne spojrzenia i techniki. Po debatach jury wybrało projekt Bartosza Podlewskiego z Bakcyl Studio, który został zrealizowany na elewacji budynku. Na muralu znajduje się też kod QR. Przekierowuje on do informacji o sanitariuszkach z Pułku AK „Baszta” na Mokotowie, których przygotowanie zaproponował kurator z Muzeum m.st. Warszawy. Mural wraz z opisem ma charakter nie tylko artystyczny, lecz także edukacyjny. Każdy, kto przystanie przy nim, zeskanuje kod, będzie mógł sięgnąć do historii i oddać się chwili refleksji. To ważne, by w tak niespokojnych czasach budować świadomość historyczną, przekazywać wiedzę i inspirować do myślenia.
Niezwykle cenne było dla nas zaangażowanie w ten projekt społeczny partnerów biznesowych, gdyż każdy z nich wzbogacił cały proces. Dla zespołu architektów kluczowe było niebanalne przedstawienie tematu i dobra kompozycja, wpisana się w geometrię ściany. Podkreślali oni także znaczenie łączenia wiedzy i doświadczenia przedstawicieli różnych zawodów.
Z kolei Zuzanna Gołębiewska, dyrektor zarządzająca Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej, do której należy Syrena Invest, zwróciła uwagę na element wspierania relacji i wzajemnego poznawania się polsko-hiszpańskiej społeczności. Podkreśliła także element popularyzowania wiedzy o Powstaniu Warszawskim, istotny w obliczu 80. rocznicy.
Doceniam też dużą elastyczność zespołu firmy Totalbud, generalnego wykonawcy, który zorganizował prace na budowie tak, by wykonanie muralu przebiegło sprawnie.
Nasza inicjatywa w kolejnych miesiącach będzie ewoluowała. Już dziś wraz z władzami dzielnicy rozmawiamy o tym, jak włączyć się w obchody rocznicy Powstania Warszawskiego i zaangażować mieszkańców, by wspólnie budować społeczność wokół tego miejsca, a także podkreślać rolę biznesu, który poprzez swoje działania może pozytywnie wpływać na zaangażowanie otoczenia. Efekt tej inicjatywy można obejrzeć tutaj.
Wierzę, iż firmy deweloperskie, które są blisko ludzi, odpowiadają na ich potrzeby, poprzez takie społeczne projekty inspirują do rozwoju, co stanowi wielką wartość. Podobnie jak zaangażowanie w działania charytatywne, w które Syrena Invest regularnie się włącza.
Dla mnie, jak i całego zarządu Syreny Invest, miarą odpowiedzialności społecznej jest inicjowanie, dostrzeganie i współtworzenie wartościowych inicjatywy. Uważam, że rolą deweloperów jest wprowadzanie na rynek takich ofert mieszkaniowych, które będą uwzględniały nie tylko potrzeby klientów i inwestorów, ale też lokalne aspekty i tradycje danego miejsca, co z pewnością jest i będzie wyróżnikiem naszej firmy.
Last Updated on 15 lipca, 2024 by Anastazja Lach