
Zeroemisyjność w transporcie drogowym. Testy pierwszego elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą
Girteka przeprowadziła pierwszy pilotażowy program testowy realizacji dostaw drogowych ładunków wrażliwych, na krótkich dystansach, z wykorzystaniem elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą. Program przeprowadzony był w 2024 r. w ramach partnerstwa z Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse.
Nazwa firmy: | Grupa Girteka |
Branża: | TSL |
Liczba pracowników: | 15 000+ |
Kategoria | Environment (aspekt środowiskowy) |
Czy firma sporządza raport niefinansowy? | Tak (w ramach programu UNGC, ogólne raporty roczne) |
Problem
Transport odpowiada za ok. 25 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych, z czego znaczną część generuje transport drogowy. Przygotowanie zrównoważonych rozwiązań transportowych ma zapewnić nowe możliwości dekarbonizacji łańcuchów dostaw klientów, dla wsparcia redukcji i zarządzania emisjami dwutlenku węgla w zakresie 3 (Scope 3).
W tym kontekście Girteka testuje możliwości wdrożenia różnych opcji zrównoważonych rozwiązań transportowych w łańcuchu dostaw. Należą do nich m.in. transport kolejowy, paliwa alternatywne takie jak HVO oraz technologia BEV, uznawana za jedno z rozwiązań wspierających redukcję emisji w transporcie drogowym i tym samym realizację celów zrównoważonego rozwoju przez Girtekę i jej klientów.
Cele
Celem firmy Girteka było zbadanie potencjału i nowych możliwości w zakresie dekarbonizacji łańcucha dostaw ładunków wrażliwych w branży FMCG i spożywczej. Program testowy miał także pomóc w identyfikacji potencjalnych wyzwań i weryfikacji czynników mających wpływ na wdrożenie i integrację pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) w operacjach logistycznych.
Rozwiązanie
Firma Girteka przygotowała i wdrożyła pilotażowy program testowy wykorzystywany w realizacji dostaw pierwszego w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą. Testowany zestaw składał się z:
- samochodu ciężarowego Volvo FM Electric (2-3 silniki elektryczne o mocy do 666 KM, moc wyjściowa 490 kW w trybie ciągłym, skrzynia I-Shift dostosowana do elektromobilności, pojemność baterii 549 kWh, zasięg do 300 km, czas ładowania od 0 do 100 proc. w 2 h), elektrycznej naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull S.KOe COOL dostosowanej do przewozu ładunków wrażliwych (moc chłodnicza 15 800 wat, moc grzewcza 10 500 wat, zasilanie jednostki sterującej 400 V AC, 32 A, 50 Hz, pojemność akumulatora HV 32 kWh, napięcie 530V – 660 V DC, czas pracy autonomicznej > 5h, moc osi z generatorem (E-osi) 20 kW rekuperacja, czas ładowania 2 h przy 400 V). W testach oceniano parametry tj. osiągi, efektywność energetyczną i niezawodność pojazdu, sprawdzano też różne warunki obciążenia w przewozach towarów chłodniczych.W realizację projektu testowego zaangażowane były działy Sustainability oraz Planowania i Transportu Girteki, a także eksperci z firm partnerskich.Dla przygotowania i wdrożenia projektu kluczowe znaczenie miała ścisła współpraca oraz otwartość i gotowość wszystkich zaangażowanych stron do praktycznej weryfikacji jego założeń.Największym wyzwaniem fazy testowej, co jednocześnie uznawane jest za ważny aspekt transformacji w kierunku elektromobilności w transporcie drogowym, było zapewnienie dostępu do infrastruktury ładowania i centrów serwisowych. Rozwiązaniem tego problemu była integracja infrastruktury szybkiego ładowania o dużej mocy BP Pulse, gwarantująca minimalny czas przestoju pojazdu, przy sesji ładowania ok. 1,5 godziny. Wydajność i wygodę zapewniło gniazdo ładowania CEE, jedna z podstawowych funkcji zaprojektowanych z myślą o płynnej integracji naczepy z infrastrukturą. Kolejnym wyzwaniem była realizacja „cichych” dostaw na terenach zamieszkałych, w dzień i nocy. Rozwiązaniem było zastosowanie zestawu wyciszającego z certyfikatem PIEK, co zminimalizowało zakłócenia, a jednocześnie zwiększyło elastyczność operacyjną.
Korzyści
Wyniki pilotażu potwierdziły duży potencjał elektryfikacji w procesach logistycznych, także w przypadku wymagających operacji przewozowych:
Wysoka efektywność energetyczna – Zgodnie z raportem wydajności, testowana konfiguracja pojazdów elektrycznych osiągnęła bardzo dobrą efektywność energetyczną, przy średnim zużyciu energii na poziomie 1,35 kWh na kilometr.
Wysoka efektywność operacyjna – Projekt wykazał nie tylko techniczną wykonalność wykorzystania elektrycznych rozwiązań transportowych, ale też ich wysoką efektywność operacyjną w warunkach rzeczywistych.
Program wdrożony na stałe – Po zakończeniu testów projekt został wdrożony, a Girteka realizuje obecnie w Niemczech regularne transporty drogowe dla Nestlé z wykorzystaniem ciężarówek BEV, bez naczepy elektrycznej. Zasięg operacji został rozszerzony na wszystkie regiony, w których dostępne są publiczne stacje ładowania. Kursy realizowane są w obie strony – do tej pory 145 dostaw, z/do magazynu i klientów końcowych, na łącznym dystansie ok. 25 000 km. Najdłuższą dostawę zrealizowano na trasie Kargowa – Ludwigsau (634 km, w obie strony), ponad 10 dostaw na trasach liczących ponad 450 km.
Zeroemisyjne transporty – Kalkulacja przeprowadzona przez Girtekę pokazuje wpływ zastosowania BEV i paliw alternatywnych na emisyjność łańcucha dostaw. Na dystansie 25 000 km standardowy ciągnik siodłowy z silnikiem wysokoprężnym emituje 21 397,5 kg dwutlenku węgla. Wykorzystanie BEV, przy ładowaniu na publicznych stacjach zasilanych energią odnawialną – ładowanie na stacjach Aral Pulse, działających wyłącznie na energii odnawialnej – pozostaje pojazdem zeroemisyjnym (0 kg dwutlenku węgla).
Punkt wyjścia do szukania rozwiązań – Pilotaż stanowił także punkt wyjścia do analizy dalszych możliwości i wdrożenia kolejnych inicjatyw wspierających zrównoważone łańcuchy dostaw. Obecnie Girteka kontynuuje inwestycje w rozwój nisko– i zeroemisyjnych rozwiązań transportowych, nie tylko w oparciu o BEV, ale przede wszystkim transport kolejowy i paliwa alternatywne, tj. HVO i HVO100 – przykład to Alternative Fuel Program, w ramach którego dla klientów realizowane są regularne dostawy samochodami z napędem HVO, szczególnie w krajach Beneluksu.
Narzędzia
Do realizacji programu Girteka wykorzystała szereg narzędzi:
- Fleet Planner – system do planowania usług transportowych, z możliwością przypisania odpowiednich kierowców, ciężarówek i naczep, zgodnie z wymogami pakietu mobilności i lokalnymi przepisami co do kabotażu i czasu pracy, jak również optymalizacji redukcji tzw. pustych przebiegów.
- Fleet Operator – system do optymalizacji i automatycznego planowania tras dostaw, z uwzględnieniem szacowanego czasu przyjazdu, miejsc tankowań i parkowań, przerw, odległości i przepisów regulujących czas pracy kierowców.
- Fleethand – system telematyczny do komunikacji z kierowcami, monitorowania i zarządzania pojazdami i transportem, dokumentacją i wszelkimi informacjami związanymi z dostawami, m.in. umożliwia śledzenie parametrów ECO i jazdy ekologicznej
Dodatkowo w trakcie symulacji prowadzone były testy i analizy na autorskich programach i narzędziach Girteki i dostawców.
Zakończony wdrożeniem projekt pilotażowy integracji pojazdów elektrycznych w łańcuchu dostaw, z udziałem Girteki, Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, potwierdził skuteczność tej technologii w transporcie zeroemisyjnym, także w przypadku ładunków wrażliwych, wymagających temperatury kontrolowanej. Jest też dowodem na to, że kluczem do zmian, prowadzących w kierunku zrównoważonego transportu drogowego pozostaje ścisła współpraca wszystkich uczestników łańcucha dostaw, od klienta, przez przewoźnika, po dostawców energii i infrastruktury. Tylko dzięki połączeniu innowacji i wspólnego zaangażowania możemy dostosować się do wymagań rynkowych i wyzwań klimatycznych.
Svitlana Ruban, Key Account Project Manager, Girteka
Przeczytaj także: Jakie rozwiązania w logistyce pomagają zredukować emisję CO2?
Źródło informacji: akademiaesg.pl
Last Updated on 22 kwietnia, 2025 by Samir Malki