Profesjonalny zespół to podstawa mojego biznesu – Artur Czepczyński, Prezes ABC Czepczyński

Profesjonalny zespół to podstawa mojego biznesu – Artur Czepczyński, Prezes ABC Czepczyński

Firma ABC Czepczyński obchodzi w tym roku swoje 25-lecie. Serdecznie gratulujemy! Proszę powiedzieć, co jest kluczem do sukcesu Pana firmy?

Bardzo dziękuję, to naprawdę ogromna radość dla mnie i mojej rodziny, jak również dla całego zespołu ABC, dzięki któremu trwamy na rynku już 25 lat.

Uważam, że kluczem do zbudowania dobrze funkcjonującego biznesu jest tworzenie zespołów. Ważne jest poszukiwanie ludzi o wyższych od nas kompetencjach w obszarach, w których mogą nas uzupełnić. A następnie, usamodzielnianie ich i powierzanie im decyzji i odpowiedzialności za podejmowane działania.

Drugim, bardzo istotnym według mnie elementem, jest osadzenie biznesu na konkretnych i realnych wartościach, a także wdrożenie ich w strategię firmy. Ja od zawsze stawiałem na rodzinę, edukację i wspieranie lokalnej społeczności. Wierność takim wartościom, nie tylko z mojej strony, ale również całego zespołu (bo tylko wtedy ma to szansę nieść realne przesłanie), doprowadziła nas do tegorocznego 25-lecia, a także do powstania w 2019 roku Czepczyński Family Foundation.

Czy mógłby Pan opowiedzieć naszym czytelnikom o początkach Pana firmy? Z jakimi trudnościami musiał się Pan zmierzyć?

Na początku firma borykała się z typowymi problemami każdego raczkującego przedsiębiorstwa, czyli ze zdobywaniem klientów i partnerów biznesowych, budowaniem z nimi relacji i przede wszystkim zaufania do marki ABC Czepczyński. Największe trudności pojawiły się jednak po kilku latach działalności, kiedy do naszej firmy zajrzało pierwsze widmo bankructwa. To niełatwa sytuacja, kiedy firma zostaje postawiona w stanie nadającym się do upadłości, a my jako zarząd stajemy na rzęsach by zadbać o pracowników, klientów, partnerów i wszystkie zobowiązania, ryzykując przy tym całym swoim prywatnym majątkiem. Na swojej drodze widziałem trzy takie widma. Przy trzecim stwierdziłem, że jest jak zawał – jak już przeżyję trzeci, to nic mnie nie pokona. I z tym twierdzeniem trwam do tej pory.

Jakie były najważniejsze momenty w historii rozwoju firmy ABC Czepczyński? Co zalicza Pan do jej największych sukcesów?

Ważnymi momentami w rozwoju ABC Czepczyński były decyzje o zmianie kwalifikacji i działalności firmy. Pierwsza taka decyzja zapadła w 2008 roku, kiedy postanowiliśmy dokonać sprzedaży całej naszej floty, przez co z firmy transportowo-spedycyjnej przebranżowiliśmy się w czystą spedycję.Druga podobna transformacja trwa obecnie. Zmieniamy profil działalności firmy i nie rezygnując ze spedycji, specjalizujemy się w kierunku cyfryzacji, automatyzacji i digitalizacji.

Wiemy, że profesjonalna obsługa klienta to priorytet dla Pańskiej firmy. Na co najbardziej w tej kwestii zwracacie uwagę?

Chyba każdy właściciel firmy odpowie, że w obsłudze klienta najważniejsze jest zbudowanie profesjonalnych i trwałych relacji z klientami. My również jesteśmy tego zdania, jednak robimy to w trochę inny sposób. Angażujemy się w wiele działań CSR związanych z ekologią czy edukacją dzieci, a nasi klienci bardzo to doceniają i co więcej – aktywnie włączają się w nasze inicjatywy. Pozwala to nam na nawiązanie bardzo pozytywnych i partnerskich relacji, dzięki którym sprawniej możemy rozwiązać każdy problem, wynegocjować warunki dogodne dla obu stron, ale co najważniejsze, wiele dobrego wspólnie zdziałać.

Pana firma bardzo mocno angażuje się w działalność charytatywną. Jakie inicjatywy obecnie wspiera ABC Czepczyński?

Nasze działania CSR można przedstawić w trzech kategoriach: inicjatywy pracowników, firmy i fundacji. Zespół ABC, mimo że pracuje z różnych krańców Polski, wspólnie angażuje się w wiele lokalnych akcji charytatywnych, z czego jestem bardzo dumny. Nasi pracownicy wspierają m.in. WOŚP, Szlachetną Paczkę i lokalne domy dziecka.

Firma, poza wspomaganiem pracowników przy realizacji wymienionych inicjatyw, angażuje się w rozwój lokalnej społeczności – uczestniczyliśmy m.in. w rozbudowie lokalnego szpitala, dofinansowaniu sprzętu medycznego czy karetki, a także dbamy o przyszłe pokolenia i patronujemy klasie spedycyjnej z bliskiego nam technikum w Międzychodzie.

Czepczyński Family Foundation natomiast specjalizuje się w temacie rozwoju edukacji dzieci – zwiększaniu dostępności i podnoszeniu jej jakości. Flagowymi projektami fundacji są projekty ABC Ekonomii oraz ABC Empatii. Oba skierowane są do przedszkoli i szkół podstawowych. ABC Ekonomii rozpowszechnia edukację finansową wśród najmłodszych, wyjaśnia podstawowe pojęcia i buduje pozytywne postawy, dzięki którym dzieci w dorosłym życiu będą mogły świadomie podejmować decyzje finansowe. Natomiast ABC Empatii to spełnienie moich marzeń, projekt, który w części został oparty na historii mojej rodziny. Pokazuje, jak powinny wyglądać relacje między dziećmi mniej lub bardziej zdrowymi, a także jak te trudne aspekty naszego życia wyjaśniać dzieciom. Serdecznie zachęcam do włączenia się w nasze projekty, ponad 1500 placówek w Polsce i blisko 100 za granicą może potwierdzić, że naprawdę warto.

Czym kieruje się Pan dobierając kadrę w swojej firmie? Na co zwraca Pan szczególną uwagę?

Przede wszystkim na kompetencje. Tak jak wspominałem na początku, profesjonalny zespół to podstawa mojego biznesu. Jednak często powtarzam osobom prowadzącym rekrutacje w ABC Czepczyński, by nie zapominały, że zatrudniamy człowieka, a nie CV. Abyśmy mogli realizować misję firmy i być wiernym wartościom, które wyznajemy, musimy otaczać się ludźmi pozytywnymi i otwartymi, którym przyświecają podobne idee.

Z jakimi największymi trudnościami boryka się Pan w swojej branży?

Branża TSL cierpi od dłuższego czasu na dwie największe bolączki, to jest brak pracowników, a w szczególności kierowców oraz europejski pakiet mobilności, wprowadzający szereg niekorzystnych dla nas zmian w regulacjach. To dwa główne tematy, które aktualnie dobijają naszą branżę.

Jakie są cele firmy na najbliższe lata?

Chciałbym, żeby ABC Czepczyński z firmy transportowo-spedycyjnej przebranżowiła się na technologiczną. Oczywiście nadal planujemy działać w obszarze spedycji, jednak naszym priorytetem na najbliższe lata jest rozwój firmy w kierunku automatyzacji i AI. W tym celu powołaliśmy zespół R&D, który na co dzień pracuje nad udoskonalaniem naszych procesów i narzędzi.

Mamy też postawione konkretne cele w obszarze CSR. Przez najbliższe lata planujemy dalej dbać o naszą planetę i dążyć m.in. do minimalizacji śladu węglowego (np. poprzez tworzone rozwiązania technologiczne, umożliwiające likwidację pustych kilometrów), a także rozwijać projekty edukacyjne. Tylko do końca tego roku zamierzamy bezpłatnie wyposażyć w projekt ABC Empatii 1000 polskich gmin i 100 szpitali z oddziałami dziecięcymi.


Artur Czepczyński – Właściciel i Prezes Zarządu ABC Czepczyński, firmy świadczącej usługi spedycji w europejskim transporcie drogowym. Twórca autorskiego systemu weryfikacji przewoźników SafeCargo, udzielający się aktywnie w zakresie prewencji masowym kradzieżom ładunków. Właściciel butikowego biura podróży SONRISO oraz multiagencji ubezpieczeniowej Carelius. Współwłaściciel ośrodka wypoczynkowego WEZAJ i agencji kreatywnej MUFU. Fundator (wraz z małżonką) Czepczyński Family Foundation, której głównym celem jest zwiększanie dostępności do edukacji najmłodszych w ramach projektów ABC Ekonomii i ABC Empatii. Członek Rady Firm Rodzinnych przy Konfederacji Lewiatan. Rodzinny filantrop roku 2019 magazynu Forbes.

Last Updated on 9 lutego, 2022 by Anastazja Lach

KATEGORIA