25 lat wspierania zdrowej gospodarki
Jak funkcjonować na rynku przez ponad dwie dekady, odnosić sukcesy i jednocześnie wyznaczać trendy dla innych podmiotów z branży? Odpowiedź na to pytanie zna Intrum – jeden z liderów rynku zarządzania wierzytelnościami w Polsce, który w tym roku obchodzi 25-lecie. O tym, dlaczego teraz firmy windykacyjne pełnią ważniejszą niż kiedykolwiek rolę w naszej gospodarce oraz w jaki sposób Intrum odpowiada na potrzeby biznesu w 2023 r., opowiada Prezes Intrum, Krzysztof Krauze oraz przedstawiciele zespołu zarządzającego firmą.
Firmy windykacyjne – sojusznicy polskich przedsiębiorców
Niestety, w polskiej przestrzeni publicznej nadal można spotkać się z mitami nt. windykacji i odzyskiwania długów, które nierzadko są rozpowszechniane przez media. To wpływa na osoby zadłużone, które unikają kontaktu z windykatorami i w rezultacie pogarszają swoje problemy finansowe. A fakty są takie, że firmy windykacyjne pełnią ważną rolę w naszej gospodarce i są niezbędnym ogniwem ekosystemu płatniczego. W obecnej sytuacji ekonomicznej, usługi oferowane przez podmioty z branży zarządzania wierzytelnościami stają się szczególnie istotne i pożądane.
Wysoka inflacja przekłada się na wysokie koszty życia. W połączeniu z poziomem stóp procentowych powoduje, że spłata zaciągniętych kredytów i pożyczek stała się kosztowna. Coraz więcej osób w naszym kraju ma problem z terminowym płaceniem rachunków. Jak wynika z danych Intrum, w ciągu ostatnich miesięcy 34% konsumentów w naszym kraju przynajmniej raz sięgnęło po pożyczkę czy kredyt, by zdobyć środki na zapłatę rachunków[1]. 7 na 10 osób pożycza pieniądze regularnie (co miesiąc), by pokryć różne swoje wydatki. Luka płatnicza – różnica między oferowanymi terminami płatności, a czasem, w którym klienci realnie dokonują zapłaty – w sektorze B2C wynosi 10 dni. W sektorze B2B wynosi ona 15 dni, a jeżeli chodzi o administrację publiczną i sektor państwowy – 17 dni. Firmy w Polsce borykają się z realnym problemem – klienci w sektorze publicznym płacą średnio po 69 dniach! Ostatni na tej liście są klienci firm zajmujących się handlem detalicznym – w tym przypadku zapłata następuje po 47 dniach.
Niepłacący na czas klienci są problemem już dla 8 na 10 firm w naszym kraju. I wiele wskazuje na to, że z każdym miesiącem dłużników będzie przybywać. Tego zdania jest 62% przedsiębiorców pytanych przez Intrum. Zobowiązania finansowe klientów stanowią wyzwanie dla płynności finansowej, z jakim borykają się przedsiębiorstwa, zwłaszcza w sektorze MŚP. Część firm wpada w tzw. pułapkę długów, gdzie każde opóźnienie w spłacie może skutkować kolejnym zadłużeniem, a w efekcie nawet wierzyciel może znaleźć się w roli dłużnika.
Nieterminowe dokonywanie płatności przez klientów lub wręcz ich brak, wiąże się dla firm z konkretnymi konsekwencjami. – Chodzi o brak środków na bieżącą działalność, ale nie tylko. Konsekwencji jest więcej. Przedsiębiorcy pytani przez Intrum na pierwszym miejscu wymienili zahamowanie wzrostu firmy (34%). Wysoko na liście znalazło się również: ponoszenie dodatkowych kosztów związanych prowadzeniem biznesu (30%), konieczność redukcji kadry (25%) i niezatrudnianie nowych pracowników (24%) – wylicza Paweł Świrydziuk, Dyrektor Strategii Zarządzania Wierzytelnościami w Intrum.
Odzyskiwanie należnych środków za oferowane produkty i usługi w „pojedynkę” jest wyzwaniem dla firm. Polscy przedsiębiorcy poświęcają w skali roku aż 82 dni na kontakt z niepłacącymi klientami. W tym czasie nie mogą skupić się na prowadzeniu swoich biznesów, co łączy się z kolejnymi stratami finansowymi. Pocieszający jest jednak fakt, że poprawa zarządzania zaległościami klientów jest priorytetem dla 73% firm w naszym kraju, a co 3. podejmuje w tym celu współpracę w firmami windykacyjnymi.
Intrum, posiadając 25-letnie doświadczenie na rynku i będąc jedną z pierwszych profesjonalnie działających firm windykacyjnych w naszym kraju, stanowi istotne źródło wsparcia dla przedsiębiorców w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań ich problemów. – Posiadamy doświadczenie, narzędzia i sprawdzone know-how, by pomagać zarówno firmom, jak i ich klientom – zadłużonym konsumentom. W 2022 r. o 41%, czyli o 600 tys., wzrosła liczba osób, które spłaciły zaległe długi we współpracy z Intrum (r./r.). Oczywiście, ten wynik to dla nas powód do dumy, ale najważniejsza jest świadomość, że pomogliśmy wielu osobom zmienić życie na lepsze, a przedsiębiorstwom lepiej prosperować – komentuje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum. W Intrum przejmujemy na siebie kontakt z zadłużonymi konsumentami. Dzięki temu przedsiębiorcy, którzy nam zaufali, mogą się skupić na tym, co najważniejsze, czyli na prowadzeniu biznesu. My dbamy o ich płynność finansową. Pomagamy konsumentom ponownie stać się pełnoprawnymi członkami ekosystemu płatniczego.
Paweł Świrydziuk podkreśla, że w każdej branży, także w sektorze zarządzania wierzytelnościami (a może przede wszystkim!) ważne jest słuchanie klientów i reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. – Mimo upływu 25 lat – od kiedy Intrum istnieje w Polsce – wciąż dążymy do odkrywania nowych i optymalnych rozwiązań. Wielokrotnie wykazaliśmy zdolność dostosowywania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia oraz do ewoluujących potrzeb naszych klientów, a także osób zadłużonych. Oferujemy usługi, które możemy dostosować do indywidualnych potrzeb obu stron. W praktyce funkcjonuje to świetnie, o czym świadczą m.in. wyniki ostatniego badania satysfakcji klientów Intrum: 9,3 na 10 pkt w Client Satisfaction Survey 2022 – tłumaczy Paweł Świrydziuk.
Odpowiedzialne działanie to podstawa prowadzenia biznesu. W windykacji to must have!
Dziś, gdy wiele firm włącza w swoją politykę działania CSR, a raportowanie ESG staje się coraz ważniejsze, firmy nie mogą pozwolić sobie na współpracę z „przypadkowymi” partnerami biznesowymi. Chcą pracować
z odpowiedzialnymi podmiotami, które mają jasno określoną misję i wartości, działają etycznie, bo same na co dzień dbają o ten obszar. Takie postępowanie jest szczególnie ważne w przypadku firm windykacyjnych.
– Trzymanie się przyjętych zasad i wartości, które są kompasem w prowadzeniu biznesu, to znak rozpoznawczy Intrum. Zmieniały się uwarunkowania polityczne i ekonomiczne naszego funkcjonowania na rynku, zmieniało się również prawo, ale jedno pozostaje niezmienne od 25 lat: zorientowanie Intrum na cel, jakim jest niesienie pomocy zadłużonym konsumentom i firmom, którzy potrzebują wsparcia w zachowaniu płynności finansowej. Niezmienne pozostaje też nasze etyczne podejście i profesjonalizm w realizowaniu działań. Nasze wartości – Empathy, Ethics, Dedication i Solutions oznaczają, że do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie. Wówczas niezbędne jest empatyczne, etyczne podejście – wyjaśnia Agnieszka Kunkel, Investment Director Market Poland, Board Member w Intrum TFI.
Z etyką bezpośrednio związane jest to, jak Intrum rozumie bycie liderem branży – Chodzi przede wszystkim o dawanie przykładu i wyznaczanie standardów etycznego działania dla innych podmiotów z naszego sektora. Nie tylko wierzymy w to, że etyczna windykacja jest możliwa, ale jest po prostu konieczna! Na co dzień działamy w oparciu o nasz Kodeks Postępowania – drogowskaz, mówiący jak mamy postępować w kontaktach z klientami i osobami zadłużonymi oraz Zasady uczciwego traktowania konsumentów, wraz z 10 Zasadami etycznych i rzetelnych praktyk windykacyjnych. To normy i ramy zachowań, które bez problemu mogą stać się standardem dla całej branży – dodaje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum.
Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli wiedza to podstawa
Korelacja między brakiem odpowiedniej wiedzy finansowej i nadmiernym zadłużaniem się jest kwestią oczywistą i jest ona również widoczna w analizach i badaniach Intrum – np. w raportach European Consumer Payment Report i European Payment Report, które firma publikuje każdego roku. Dlatego równie ważną składkową misji Intrum jest edukowanie konsumentów w kwestii podejmowania odpowiedzialnych decyzji finansowych. Potrzeba jest duża. Tylko 26% konsumentów w Polsce przyznaje, że otrzymali odpowiednią, wystarczającą wiedzę na temat finansów. Pozostali zwracają uwagę na braki w swojej edukacji finansowej.
– Cieszę się, że w Intrum mam okazję prowadzić projekty z zakresu edukacji finansowej konsumentów, bo nie tylko mają one wpływ na nasz biznes, ale, co ważniejsze, niosą realną pomoc osobom zadłużonym. Mowa o przeszło
10,2 tys. publikacji online i w prasie z udziałem ekspertów Intrum w 2022 r., z ponad 13 mln zł AVE, które dotarły do
12 mln odbiorców. Nasz cykl poradnikowy „Ogarniam finanse” to rozwiązanie, którego potrzebują nasi klienci końcowi, czyli konsumenci, którym pomagamy wyjść z zadłużenia. Najpierw korona-kryzys, a teraz skutki rekordowo wysokiej inflacji. Te zjawiska sprawiły, że przybyło w naszym kraju zadłużonych konsumentów. Ponadto, obserwujemy trend rosnącego zadłużania się coraz młodszych osób na coraz to wyższe kwoty, co często prowadzi do trudności w spłacie tych zobowiązań. W tym kontekście, istotą misji Intrum jest udzielanie pomocy tym jednostkom – komentuje Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland w Intrum.
Edukacja finansowa konsumentów nie dotyczy tylko przekazywania wiedzy z zakresu „małej ekonomii”
i odpowiedzialnego zarządzania domową kasą, ale również wspieraniu ich w wyrabianiu w sobie „dobrych” nawyków płatniczych i świadomości, że unikanie wywiązywania się ze zobowiązań finansowych jest po prostu niemoralnym zachowaniem. Co więcej, wpływa ono negatywnie na stan gospodarki. – Jak wynika z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, którego członkiem jest Intrum, w 2023 r. Indeks Akceptacji Nieetycznych Zachowań Finansowych (permisywizmu moralnego) wyniósł 45,1 pkt. Polscy konsumenci są gotowi zaakceptować niemoralne, a nawet niezgodne z prawem zachowania w aż prawie 50% opisywanych przypadków[2]. Co więcej, Indeks utrzymuje się na tym poziomie od kilku lat – dodaje Agnieszka Surowiec.
Powyższe wnioski pokazują, że jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii edukacji polskich konsumentów, ale dzięki takim firmom jak Intrum, z roku na rok widać poprawę w tym obszarze. – Świadomość konsekwencji unikania spłaty zadłużenia i znajomość tematów dotyczących pieniędzy to przepis na dobrobyt finansowy konsumentów, a dla naszych klientów – na dobre prosperowanie – dodaje Agnieszka Kunkel.
***
Przez 25 lat swojej historii, Intrum kształtowało się wobec zmian, które zaszły w polskiej gospodarce i społeczeństwie. Firma jednak nie zamierza opierać się wyłącznie na swoich dotychczasowych osiągnięciach, a Liderzy Intrum podkreślają, że marka skoncentrowana jest jeszcze bardziej na wspieraniu przedsiębiorców oraz konsumentów dotkniętych zadłużeniem, gdyż obecna rzeczywistość nie sprzyja zachowaniu zrównoważonego budżetu – zarówno dla indywidualnych osób, jak i przedsiębiorstw.
[1] Dane w artykule pochodzą z raportów Intrum: European Consumer Payment Report 2022, listopad 2022 i European Payment Report 2023, maj 2023.
[2] ZPF, Moralność Finansowa Polaków, 2023.
Krzysztof Krauze, Prezes Intrum
Przeczytaj także: W tym tygodniu kolejny ważny wyrok TSUE. Banki może czekać „frankowe trzęsienie ziemi”
Last Updated on 3 stycznia, 2024 by Krzysztof Kotlarski