Innowacje dają zyski – święto startupów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

Innowacje dają zyski – święto startupów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie

Polska dysponuje odpowiednim potencjałem, aby w kolejnych latach dołączyć do grona tzw. startup nations, czyli krajów dysponujących dynamicznym i stale rozwijającym się ekosystem innowacyjnych firm technologicznych – to główne przesłanie konferencji GPW Venture Network Day, zorganizowanej w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Podczas wydarzenia zaprezentowana została również najnowsza inicjatywa Giełdy wspierająca polskim ekosystem startupowy – GPW Venture Network.

Wydarzenie poświęcone było wyzwaniom i szansom stojącym przed polskimi startupami, stanowiło także okazję do zaprezentowania autorskich, innowacyjnych produktów czy usług. Frekwencja dopisała –  na wydarzenie, zarówno w formule stacjonarnej w gmachu warszawskiej giełdy, jak i online, zarejestrowało się ponad tysiąc uczestników. Wśród nich znaleźli się m.in. przedstawiciele firm notowanych na tutejszym parkiecie, oferujących nowe technologie bądź w nie inwestujących.

„Jako GPW jesteśmy zaprzyjaźnieni zarówno ze startupami, które dążą do debiutu na giełdzie, jak i z naszymi emitentami, szukającymi innowacyjnych rozwiązań mogących wzmocnić ich pozycję rynkową. Największe firmy, tak rodzime, jak i zagraniczne, obecne na naszym rynku coraz lepiej rozumieją, że nawiązywanie współpracy i inwestowanie w młode, pełne pasji oraz pomysłów zespoły naprawdę ma sens” – przekonywał Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Na świecie nie brakuje przykładów tzw. startup nations, czyli krajów, które swój rozwój gospodarczy w znacznym stopniu opierają na dynamicznym wzroście sektora innowacji i high-tech. Najbardziej znanymi są Stany Zjednoczone z ich Doliną Krzemową czy Izrael, w Europie zaś prym wiodą państwa skandynawskie. Zdaniem prezesa Dietla Polska może dołączyć do tego grona, stając się swoistym startupowym hubem dla całej Europy Środkowej.

„W ostatnich latach w Polsce znacznie zwiększyły się wydatki na badania i rozwój – dziś jesteśmy w okolicy średniej europejskiej, podczas gdy dekadę temu zajmowaliśmy ostatnie miejsce w UE. Dodatkowo Polacy dysponują unikalnym genem przedsiębiorczości i elastyczności, pozwalającym im wychodzić z globalnych kryzysów obronną ręką oraz nie obawiać się śmiałych posunięć inwestycyjnych. Wielu z tych najodważniejszych to nasi emitenci obecni na Głównym Rynku GPW czy NewConnect” – dodał Marek Dietl.

Poniedziałkowa konferencja odbyła się w ramach inicjatywy GPW Venture Network, czyli projektu powołanego do wspierania ekosystemu startupów w Polsce. To element realizacji strategii GPW na lata 2023-2027, którego celem jest nie tylko wsparcie firm obecnych już na giełdzie, ale także pomoc w rozwoju młodych, innowacyjnych biznesów myślących o rozwoju w naszym kraju. Głównym założeniem programu jest wsparcie projektów startupowych w realizowaniu celów finansowych oraz zapewnienie jego uczestnikom dostępu do networkingu oraz stworzenie miejsca wymiany doświadczeń i platformy kreacji nowych kierunków rozwoju polskiego ekosystemu.

„Giełda to miejsce, w którym spotyka się biznes, dlatego jest idealnym miejscem do wymiany doświadczeń między startupami i spotkań startupów z funduszami VC. Naszym powołaniem jest łączenie biznesu, a network jest kluczem do rozwoju startupów. Poprzez nową inicjatywę, jaką jest GPW Venture Network, chcemy pomóc startupom znajdywać odbiorców technologii, a naszym emitentom zapewnić dostęp do innowacyjnych rozwiązań. Takie podejście stwarza unikatowe warunki do zwiększenia innowacyjności kluczowych podmiotów gospodarczych w Polsce, a jednocześnie tworzymy warunki do dynamicznego wzrostu innowacyjnych spółek typu startup” – powiedział Ignacy Bobruk, szef GPW Venture Network.

W zeszłym roku GPW wraz z Fundacją Startup Poland przygotowała specjalny raport, w którym zidentyfikowano główne wyzwania stojące przed polskim sektorem startupów: większy dostęp do finansowania, poszerzenie grona potencjalnych odbiorców technologii, konieczność stworzenia sieci networkingu oraz ściślejsza współpraca z ekspertami. GPW Venture Network Day stanowił okazję, by interesariusze polskiego ekosystemu startupowego wspólnie przyjrzeli się postępowi w tych obszarach i mogli wypracować rozwiązania na przyszłość.

Z danych Fundacji Startup Poland wynika, że polskie startupy najczęściej funkcjonują w modelu B2B, z czego 39 proc. kieruje swoją ofertę do dużych firm i korporacji, a kolejne 25 proc. celuje w małe firmy. Znacząco mniej – bo już tylko 11 proc. działa w formule direct to consumer (B2C). Kluczową rolę na polskim rynku odgrywają krajowe fundusze venture capital, z których kapitału skorzystało 28 proc. badanych startupów, a także rodzimi „aniołowie biznesu”, którzy wsparli co piąty startup (22 proc.).

Paulina Brym-Ciuba, prezeska zarządu Fundacji Startup Hub Poland, przypomniała, że ostatnie lata dla całego ekosystemu startupowego stały pod znakiem gwałtownie zmieniających się uwarunkowań.

„Jeszcze w latach 2020-2021 mówiono, że >>pieniądze leżą na ulicy<<, co oznaczało, iż innowacyjnym firmom bardzo łatwo było pozyskać finansowanie dla swoich projektów, nawet tych najbardziej oryginalnych czy wręcz futurystycznych. Wkrótce jednak pandemia, a potem wojna w Ukrainie i wysoka inflacja ostudziły zapał inwestycyjny funduszy czy dużych, bogatych podmiotów na rynku” – wyjaśniała prezeska Fundacji.

Mimo to nasz rynek nadal jest interesujący, tak dla konsumentów, jak i korporacji. Przede wszystkim wciąż pozostajemy konkurencyjni cenowo dla inwestorów z Europy Zachodniej czy zza oceanu – zaangażowanie się w dany projekt realizowany nad Wisłą wiąże się dla nich ze znacznie mniejszym ryzykiem, niż na rodzimych rynkach, a potencjalna stopa zwrotu pozostaje na podobnym poziomie.

„Od dawna wspieranie innowacyjności nie jest jedynie modą ani kwestią wizerunkową. Współpraca z mniejszymi firmami technologicznymi stopniowo staje się dla dużych podmiotów oczywistością. Na finansowym wspieraniu innowacji w coraz większym stopniu korzysta także sektor publiczny” – przekonywała Paulina Skrzypińska, Chief Innovation Officer w BNP Paribas Bank Polska.  

Podczas konferencji, obok szeregu prelekcji, prezentacji startupów oraz rozmów kuluarowych, nie zabrakło wyjątkowych wydarzeń, takich jak webinar z przedstawicielami giełdy nowojorskiej czy finału Programu Energeia – konkursu dedykowanego najbardziej ambitnym i pomysłowym innowatorkom z Europy Środkowo-Wschodniej.

GPW Venture Network Day było wydarzeniem ambasadorskim dla Viva Technology, największego wydarzenia startupowego w Europie, które w tym roku zgromadziło w Paryżu ponad pół miliona uczestników stacjonarnych i online.

„Przez kilka ostatnich lat Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie budowała relacje nie tylko z polskim ekosystemem startupowym, ale również z zagranicznymi podmiotami. To właśnie dzięki zbudowanym relacjom międzynarodowym udało nam się uzyskać tytuł wydarzenia ambasadorskiego dla Viva Technology. Fakt, że zostaliśmy jednym z pierwszych ambasadorskich wydarzeń dla tak prestiżowej i popularnej konferencji jest dla nas ogromnym wyróżnieniem” – podsumował Ignacy Bobruk.

Głównym partnerem ekosystemowym wydarzenia była Fundacja Startup Hub Poland. Partnerem strategicznym był KGHM Polska Miedź, natomiast partnerami instytucjonalnymi Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) i Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP). Partnerami wspierającymi wydarzenia byli: BNP Paribas Bank Polska, NCBR Investment Fund ASI, NCBR Akces, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Przeczytaj także: Przez trudną sytuację gospodarczą średnie firmy produkcyjne odkładają na później plany cyfryzacji


Źródło: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 11 października, 2023 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS