
Dalszy rozwój transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Międzynarodowa debata w Lublinie
Komisja Europejska powinna zapewnić stabilne finansowanie projektów TEN-T – zgodzili się uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. W dyskusji uczestniczył wiceminister Jan Szyszko.
970 km nowych autostrad, 2930 km nowych dróg ekspresowych, kolejne 1300 km dróg po przebudowie, dziesiątki obwodnic miast i miasteczek. Tak zmienił się krajobraz drogowy Polski po 20 latach członkostwa w Unii Europejskiej. Dzięki inwestycjom z funduszy unijnych znacznie poprawił się też dojazd do Lublina, gdzie odbywa się konferencja poświęcona rozbudowie i finansowaniu sieci TEN-T. Inwestycje z dofinansowaniem unijnym to również infrastruktura kolejowa. Skrócił się czas przejazdu kolejowego na trasach między dużymi miastami i tak np. pociągiem na trasie Lublin – Warszawa pojedziemy niecałe dwie godziny. Oznacza to zbliżenie do siebie poszczególnych miast – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko otwierając wydarzenie.
Nowy budżet UE
Komisja Europejska wraz z państwami członkowskimi pracuje nad nowym budżetem UE po 2027 r. W lutym br. opublikowała komunikat, w którym zachęca do prowadzenia debaty na co i jak powinny być wydawane pieniądze unijne. Sama też przeprowadza konsultacje społeczne w tym zakresie.
Polska podczas swojego przewodnictwa w Radzie UE aktywnie uczestniczy w rozmowach o nowej perspektywie finansowej.
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele rządów państw członkowskich odpowiedzialni za ministrowie transport, klimat i infrastrukturę , przedstawiciele Komisji Europejskiej, samorządowcy oraz eksperci.
Tematem paneli dyskusyjnych w pierwszym dniu było:
- finansowanie projektów sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej),
- realizacja projektów podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego,
- infrastruktura nowoczesna, bezpieczna i odporna na zmiany klimatyczne.
Drugiego dnia – na szczeblu dyrektorów generalnych odpowiedzialnych za wdrażanie instrumentu „Łącząc Europę” – CEF – debatowano o przyszłości finansowania sieci TEN-T.
Lublin stał się europejską stolicą infrastruktury. To tutaj przedstawiciele państw członkowskich UE odpowiedzialni za budowę sieci TEN-T, debatowali o tym, jak te inwestycje powinny być finansowane w przyszłości. Będziemy zabiegać o to, aby środki na transport i infrastrukturę były większe w budżecie unijnym niż są teraz. Polska jest najlepszym przykładem państwa, który pokazuje że inwestycja w najnowszą infrastrukturę jest drogą do szybkiego rozwoju, którym Polska może się pochwalić na przestrzeni ostatnich lat – podkreślił wiceminister.
Wydarzenie odbyło się 8-9 kwietnia 2025 r. w Lublinie.
Sieć głównych połączeń transportowych w ramach UE
TEN-T to kluczowy element infrastruktury transportowej Unii Europejskiej. Obejmuje szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne, a także platformy multimodalne i węzły miejskie. Ma ona sprzyjać sprawnemu transportowi ludzi i towarów, zapewniać dostęp do miejsc pracy i usług, umożliwiać handel i rozwój gospodarczy.
Jej budowa była dotychczas finansowana przy znacznym wsparciu z instrumentu „Łącząc Europę” – CEF oraz funduszy polityki spójności.
Obecnie rozważane są różne źródła finansowania sieci TEN-T. Trwają dyskusje, które pozwolą znaleźć realne i szyte na miarę rozwiązania w zakresie jej wdrożenia.
Przeczytaj także: Rekordowy dzień i wielkie inwestycje z KPO
Źródło: www.gov.pl/web/fundusze-regiony
Last Updated on 10 kwietnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski