Nowa Era Europejskiego Transportu – wyzwania polityki TEN-T

Nowa Era Europejskiego Transportu – wyzwania polityki TEN-T

13 lutego 2025 r. w Łodzi odbyło się kluczowe dla sektora transportu wydarzenie organizowane przez Polskę podczas przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej pn. Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T. Wstąpienie otwierające na konferencji wygłosił Dariusz Klimczak – Minister Infrastruktury.

Konferencja zgromadziła około 400 uczestników. W wydarzeniu udział wzięli ministrowie ds. transportu państw członkowskich Unii Europejskiej, wysocy przedstawiciele instytucji unijnych, w tym Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele instytucji międzynarodowych, decydenci i eksperci branży transportowej, którzy debatowali o przyszłości transportu w Europie oraz wyzwaniach związanych z rozwojem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Transport fundamentem dla konkurencyjności i bezpieczeństwa Europy

Podczas wydarzenia poruszone zostały kwestie dotyczące rozwoju transportu, w kontekście budowania bezpieczeństwa i konkurencyjności Unii Europejskiej.

Transport wpisuje się w nadrzędny priorytet polskiej prezydencji, jakim jest bezpieczeństwo. Światowe wydarzenia od 2020 r. podkreślają wagę wydajnej, odpornej, niezawodnej i efektywnej infrastruktury transportowej, a rola transportu dla gospodarki, społeczeństwa i bezpieczeństwa stała się fundamentalna – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Szczególnego znaczenia nabiera dziś zwłaszcza rozwijanie infrastruktury podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania oraz ochrona operatorów transportowych narażonych na ataki – dodał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – To właśnie dlatego, hasłem przewodnim polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej jest apel: Bezpieczeństwo, Europo!

Realizacja sieci TEN-T potrzebuje stabilnego finansowania

Uczestnicy wydarzenia podkreślili znaczenie polityki TEN-T w dążeniu do poprawy efektywności europejskiego transportu, zapewniając jednocześnie potrzebę budowania jego większej konkurencyjności, dostępności, spójności i odporności.

Decydenci i eksperci branży transportowej zwrócili także szczególną uwagę na wyzwania związane ze sposobami realizacji celów przyjętych dla odnowionej sieci TEN-T z zachowaniem racjonalnego podejścia do osiągania celów klimatycznych, a także zapewnienie odpowiedniego i stabilnego finansowania polityki transportowej UE w ramach kolejnej perspektywy finansowej 2028-2034.

Budowa sieci TEN-T to wyzwanie wymagające zapewnienia odpowiednich środków finansowych – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Priorytety unijnej polityki transportowej odpowiedzią na globalne wyzwania

Minister Dariusz Klimczak wskazał, że niezbędne jest ukształtowanie infrastruktury transportowej w sposób odpowiadający na aktualne wyzwania, jak konieczność skrócenia łańcuchów dostaw i w miarę możliwości zmniejszenie uzależnienia od środków produkcji ulokowanych poza UE.

Takie wyzwania nakreślają priorytety na kolejne lata, a ich wdrażanie leży w interesie całej UE. Pozwoli to docelowo na utworzenie nowoczesnej, niezawodnej i efektywnej sieci transportowej Polski, która będzie równocześnie przyczyniała się do stymulowania i obsługi przewozów o znaczeniu krajowym oraz międzynarodowym we wszystkich Państwach UE – zaznaczył Minister Dariusz Klimczak.

Przeczytaj także: Pierwsze spotkanie o planach inwestycyjnych w drogi, koleje, lotnictwo, wody i porty morskie


Źródło: www.gov.pl/web/infrastruktura

Last Updated on 14 lutego, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS