Nowoczesne centrum cementowe w Szczecinie
Umowa przedwstępna na dzierżawę działki na Ostrowie Grabowskim to mały krok przybliżający do realizacji dużej inwestycji w Szczecinie. Co powstanie przy Nabrzeżu Norweskim? Kiedy plany zostaną zrealizowane?
3 grudnia 2024 roku Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Konsorcjum z Trójmiasta, w skład którego wchodzą firmy Speed, Tridente i Polski Cement, podpisały umowę przedwstępną na trzydziestoletnią dzierżawę terenu o powierzchni blisko 10 hektarów. W sąsiedztwie Nabrzeża Norweskiego planowana jest budowa nowego terminala przeładunkowego oraz nowoczesnej cementowni. Przebudowa nabrzeży i pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra to z pewnością czynniki, które przyciągają w tym miejscu nowy biznes. Możliwa będzie w tym miejscu obsługa statków o nośności nawet 40 tysięcy ton.
Centrum cementowe w Szczecinie
Nowoczesna cementownia ma działać w oparciu o wydajną i nieuciążliwą technologię produkcji.
„Planujemy, że Szczecin będzie wytwarzał między 1,6 mln a 2,5 mln ton finalnego produktu w postaci szeroko pojętych spoiw hydraulicznych, nie muszą to być tylko cementy, mogą być np. spoiwa drogowe, mielony klinkier itp.” – informuje prezes spółki Polski Cement Bartłomiej Kmiotek.
Planuje się, że część cementu będzie zaspokajać rynek polski i niemiecki w promieniu 100-150 km. Ok. 50% produkcji a może nawet więcej, zostanie wyeksportowane. Rozważane kierunki to Anglia, kraje skandynawskie.
Termin realizacji cementowni
Przez najbliższe półtora roku potrwają przygotowania dokumentacji pozwoleń na budowę. Tyle samo czasu przewiduje się na budowę centrum cementowego. Optymistyczny scenariusz przewiduje, że na przełomie 2027 i 2028 roku na rynku pojawią się pierwsze tony cementu z nowej szczecińskiej cementowni.
Cementownia i centrum przeładunkowe
Inwestycja w szczecińskim porcie oprócz powstania nowoczesnej cementowni przewiduje budowę terminala przeładunkowego.
„Planujemy postawienie przynajmniej jednego dźwigu hydraulicznego, który zapewnia bardzo wysoką ratę przeładunkową, ok. tysiąca ton na godzinę w relacji ładownia statku-plac oraz obsługę placową, czy to spiętrzanie, czy to załadunek mniejszych jednostek, czy rozładunek, załadunek wagonów” – wyjaśnia Paweł Zastawny, prezes zarządu Speed Sp. z o.o.
Stawia to dodatkowo nowe wyzwania. Konieczna będzie modernizacja połączeń portu z zapleczem, czyli wyprowadzenia ruchu z portu zarówno drogowego jak i kolejowego.
Bierze się także pod uwagę budowę nowej przeprawy kolejowej nad Parnicą.
Źródło: technologieibudownictwo.pl
Przeczytaj także: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Last Updated on 5 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba