Obecność restauracji lub kantyny najważniejsza dla najemców budynków biurowych
Restauracja lub kantyna, infrastruktura rowerowa oraz bankomat i sklep spożywczy to najważniejsze dla respondentów usługi oferowane w budynku biurowym – tak wynika z badania przeprowadzonego wśród najemców budynków biurowych w portfelu nieruchomości biurowych zarządzanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield.
Restauracja lub kantyna
Blisko 2/3 wszystkich ankietowanych wskazało restaurację lub kantynę jako najważniejszą usługę spośród wszystkich oferowanych w budynku.
Zdecydowana większość respondentów (66% wskazań) wybrała restaurację bądź kantynę jako najważniejszą usługę dla najemców. Wybór restauracji pokazuje, że możliwość zjedzenia ciepłego posiłku w ciągu dnia jest kluczowa dla pracowników. Wynik ankiety jest wymowny i stawia wyzwania przed właścicielami i zarządcami obiektów biurowych. W nowych obiektach powinni oni uwzględnić w planowanych powierzchniach usługowych obecność tego rodzaju przestrzeni, a istniejące obiekty bez zaplecza restauracyjnego bezwzględnie w nie doposażyć. Istotny również jest okres zasiedlania nowego budynku, który nierzadko trwa wiele miesięcy, gdzie obecność przysłowiowego „Pana Kanapki” może być znakomitym rozwiązaniem dla osób poszukujących szybkiego, niedrogiego lunchu – mówi Agnieszka Małysa-Bartos, Key Account Manager w dziale Asset Services, Cushman & Wakefield
Infrastruktura rowerowa
Na drugim miejscu znalazła się dostępność infrastruktury rowerowej, którą wskazała ponad połowa wszystkich respondentów. Duże zainteresowanie infrastrukturą rowerową jest naturalną konsekwencją obecnie panujących trendów związanych z prowadzeniem zdrowego trybu życia i ekologią, ale także wynika z chęci skrócenia czasu dojazdu do biura oraz unikania kontaktów społecznych w środkach komunikacji miejskiej w związku z pandemią COVID-19.
Na drugim miejscu wśród usług najbardziej pożądanych przez najemców jest obecność infrastruktury dla rowerzystów. Stojaki na rowery, zadaszone wiaty bądź wydzielone części parkingu podziemnego, o prysznicach i szatniach nie wspominając, to obecnie standard w budynkach biurowych. W czasie pandemii wiele osób przekonało się do dwóch kółek jako bezpiecznej alternatywy dla transportu publicznego, ponieważ rower gwarantuje zachowanie odpowiedniego dystansu. Wynik ankiety może być wskazówką dla właścicieli i zarządców starszych obiektów, w których infrastruktura rowerowa pozostawia wiele do życzenia – dodaje Agnieszka Małysa-Bartos.
Pozostałe usługi
Na dalszych miejscach znalazły się takie usługi jak bankomat (36%), sklep spożywczy (32%) czy kawiarnia (18%).
Kolejne miejsca w rankingu usług przydatnych w biurowcach zajęły bankomat i sklep spożywczy. Te wybory to dowód na potrzebę wygody i optymalizacji czasu u pracowników. Brak tych udogodnień w budynku nie jest jednak tak dotkliwy, jak w przypadku dwóch pierwszych wskazań w ankiecie. Wśród pozostałych istotnych dla najemców usług wskazane zostały: kawiarnia, siłownia / fitness i biuro coworkingowe. Wszystkie powyższe wybory są wskazaniem kierunku, w jakim powinni podążać właściciele obiektów biurowych, aby uzyskać przewagę konkurencyjną i mieć tętniący życiem obiekt pełen najemców – podsumowuje Agnieszka Małysa-Bartos.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2021 roku na próbie 132 osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową (CEO, Dyr. Administracyjny, Dyr. Operacyjny, Office Manager) w budynkach zarządzanych przez Cushman & Wakefield.
Autor:
Cushman & Wakefield
Last Updated on 15 października, 2021 by Anastazja Lach