Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak o kluczowych wyzwaniach i rozwiązaniach dla transportu kolejowego w Europie
Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił polską wizję rozwoju europejskiego sektora kolejowego podczas sympozjum „Konkurencja i regulacje w sektorze kolejowym”, organizowanego przez Deutsche Bahn w Berlinie.
W swoim wystąpieniu, zatytułowanym „Infrastruktura i przewozy kolejowe napędzające europejską integrację”, wiceminister podkreślił znaczenie praktycznych i efektywnych rozwiązań dla pasażerów oraz konieczność uzupełnienia braków w europejskiej sieci kolejowej.
W wydarzeniu uczestniczyli również Prezes Zarządu Grupy PKP S.A., Przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei Alan Beroud oraz Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP PLK Jakub Majewski.
Wyzwania i priorytety rozwoju kolei w Europie
Wiceminister Malepszak podkreślił, że kluczowym wyzwaniem dla europejskiego transportu kolejowego nie są wyłącznie wielkie inwestycje, ale przede wszystkim skuteczne wdrażanie rozwiązań poprawiających codzienne funkcjonowanie kolei.
– Często koncentrujemy się na wielkich projektach, podczas gdy wiele drobnych problemów pozostaje nierozwiązanych. Tymczasem działania możliwe do realizacji w krótkiej perspektywie, takie jak modernizacja i optymalizacja przewozów, mogą przynieść istotne korzyści dla pasażerów – podkreślił wiceminister.
Jednym z kluczowych wyzwań o znaczeniu europejskim, które wskazał wiceminister, jest elektryfikacja strategicznych tras transgranicznych między Polską a Niemcami.
– Stosunkowo niewielkie projekty mogą mieć ogromne znaczenie dla integracji europejskiej sieci transportowej – zaznaczył Malepszak.
– To nie zawsze kwestia wielkich inwestycji, lecz efektywnego wdrażania nowych rozwiązań, nawet jeśli skorzystamy z używanego taboru – dodał.
Priorytety Polski w czasie prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Wiceminister Malepszak zapowiedział, że podczas polskiej prezydencji w Radzie UE kluczowym celem w obszarze kolejowym będzie rozwiązywanie konkretnych problemów, wypracowanie skutecznych strategii średnioterminowych oraz rozwój innowacyjnych rozwiązań opartych na rzetelnych prognozach zapotrzebowania na przewozy kolejowe.
– Rozwój kolei dużych prędkości zawsze wymaga analizy realnego zapotrzebowania na przewozy w przyszłości – podkreślił wiceminister.
Debata z niemieckimi przedstawicielami sektora kolejowego
Po wystąpieniu wiceminister Piotr Malepszak wziął udział w sesji pytań i odpowiedzi wraz z Sekretarzem Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Cyfryzacji Niemiec, Stefanem Schnorrem, oraz Prezesem Deutsche Bahn, dr. Richardem Lutzem.
Wystąpienie wiceministra Malepszaka poprzedziło podsumowanie dotychczasowych działań na rzecz transportu kolejowego w Niemczech, zaprezentowane przez dr. Volkera Wissinga, Federalnego Ministra Transportu i Cyfryzacji Niemiec.
Przeczytaj także: Inwestycje kolejowe 2025
Źródło: www.gov.pl/web/infrastruktura
Last Updated on 3 lutego, 2025 by Krzysztof Kotlarski