Strategia ESG w obszarze społecznym na przykładzie Unilink – największej multiagencji ubezpieczeniowej w Polsce
Ekspert: Monika Lejk, Senior Human Resources Manager, Unilink S.A.
Kiedy w 2015 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło jednomyślnie do realizacji „Agendę na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”, świat zaczął dynamicznie zmieniać kierunek na odpowiedzialny względem Planety, Ludzi i Środowiska, podejmując wyzwanie, jakim jest realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Od tego czasu, również ze względu na fakt wejścia w życie 5 stycznia 2023 r. Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), w przestrzeni publicznej trwa dyskusja na temat właściwych standardów oraz wartościowych przykładów inicjatyw godnych zaimplementowania, w kwestii trzech obowiązkowych zakresów raportowania niefinansowego.
Obszary te dotyczą elementów opisanych skrótem ESG, w którego skład wchodzi:
- Obszar środowiskowy E (Environmental), dotyczący działań podjętych przez firmę w celu ochrony środowiska.
- Obszar społeczny S (Social), dotyczący działań podjętych przez firmę w celu aktywności społecznych.
- Obszar ładu korporacyjnego G (Governance), dotyczący działań podjętych przez firmę w celu właściwego zarządzania.
Uwadze korporacji oraz firm z sektora MŚP, które zastanawiają się dziś nad implementacją strategii ESG w obszarze społecznym, Unilink S.A. – największa w Polsce multiagencja ubezpieczeniowa – poleca własny projekt, o nazwie „Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie”. To holistyczny i społecznie odpowiedzialny program w trosce o życie i zdrowie człowieka. Sam projekt został zainicjowany z sukcesem w 2024 roku w całej Grupie Unilink, wypełniając założenia promujące zdrowie w miejscu pracy. Firma oferuje też profesjonalne doradztwo w zakresie jego wdrożenia.
Punktem wyjścia w budowaniu konceptu „Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie” była dwa elementy. Pierwszy, to kultura Accountability (ang.: Biorę Odpowiedzialność), wyrażona w firmowym haśle DBAM, która od lat propagowana jest w Grupie Unilink. Drugi, to misja firmy, którą jest tworzenie trwałej przewagi konkurencyjnej dla Partnerów – Agentów oraz Towarzystw Ubezpieczeniowych – poprzez organizowanie i zarządzanie nowoczesną strukturą sprzedaży ubezpieczeń. Inicjatywa, o której mowa, łączy w sobie pierwotną ideę DBANIA o siebie poprzez zdrowy styl życia, profilaktykę i cykliczność badań – czyli Plan A – z Planem B, oferującym odpowiednią ochronę ubezpieczeniową na życie i zdrowie.
Odbiorcami projektu są pracownicy Grupy Unilink. Inicjatywa rozpisana została na 2024 rok, a jej przebieg na kilka etapów, w których wykorzystana została między innymi wiedza ekspertów z zakresu medycyny, wellbeingu oraz ubezpieczeń. Edukacja pracowników w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz ubezpieczeniowej przyjęła nowoczesną formę: webinarów, filmowych wywiadów tematycznych z pracownikami oraz konkursów z nagrodami. W projekcie wykorzystano również aplikację budującą społeczność oraz promującą zdrowy tryb życia i sport na co dzień.
Adresaci projektu mieli również możliwość wzięcia udziału w audycie posiadanych polis, w tym w rozbudowanej analizie potrzeb ubezpieczeniowych z finalną propozycją najlepszych rozwiązań w tym zakresie. Element ten został dodany tworząc unikalny walor, który jest odpowiedzią firmy Unilink na wyniki badań Polskiej Izby Ubezpieczeń i Deloitte z 2021 i 2023 roku o nazwie „Mapa Ryzyka Polaków”. Raporty te wskazały, że Polacy, niezależnie od wieku, najbardziej obawiają się: braku pieniędzy na leczenie poważnej choroby, śmierci osoby bliskiej oraz jej ciężkiej choroby. Wymienione ryzyka na szczęście można ubezpieczyć w coraz bardziej nowoczesny i dostępny dla wszystkich sposób.
Podsumowując ten etap akcji, Prezeska Unilink, Pani Aleksandra Friedel, podkreśliła, że „Będąc odpowiedzialnymi społecznie pragniemy holistycznie zadbać o dobro człowieka, wspierając jego zdrowie i długowieczność. W tym duchu połączyliśmy dwie niezwykle ważne inicjatywy: Sophii Health, której misją jest promowanie edukacji zdrowotnej i profilaktyki oraz Unilink, wiodącej firmy propagującej świadomość ubezpieczeniową i oferującej najwyższej klasy ubezpieczenia zdrowotne i życiowe. Nasze działania opierają się na dwóch fundamentalnych filarach. Pierwszy z nich, Plan A, to holistyczne podejście do zdrowia, które promuje świadome życie i zapobiega chorobom. Przekazujemy rzetelną wiedzę, obalamy powszechne mity zdrowotne i wskazujemy badania profilaktyczne, które każdy powinien regularnie wykonywać. Plan B to szerzenie świadomości ubezpieczeniowej i zadbanie o dostęp do światowej medycyny i lecznictwa poprzez odpowiednio dobraną ochronę ubezpieczeniową oferowaną przez Unilink.”
Misja projektu, jego zasięg i formy zaoferowanego wsparcia, spotkały się z bardzo dobrą oceną uczestników. Poniżej przedstawiamy ich przykładowe opinie.
„Projekt »Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie« pozwolił mi poznać, jakie działania są korzystne dla mojego zdrowia i życia codziennego. Dzięki zdobytym informacjom jestem teraz bardziej świadomy tego, jak dbać o swoje ciało i samopoczucie. Uczestnictwo w oferowanych warsztatach dało mi narzędzia do lepszego planowania przyszłości pod kątem zdrowotnym, co jest dla mnie niezwykle cenne”. – Prawnik
„Cenię bardzo inicjatywy mające na celu budowanie świadomości zdrowotnej. W związku z powyższym, projekt był dla mnie trafiony w punkt. Przy podejściu holistycznym, dbając o zdrowie fizyczne dbamy też o zdrowie psychiczne, co pozwala znaleźć przepis na szczęśliwe i długie życie. Cieszę się, że projekt »Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie« przypomniał mi tę zależność i to, że warto zadbać o źródło naszego samopoczucia”. – Kierownik ds. Programu Partnerskiego UniPartner
„Do czego zainspirowała mnie inicjatywa »Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie«? Głęboko zastanowiłam się nad trybem mojego życia oraz moich bliskich. Szczególnie pod kątem dbania o zdrowie i dobrostan psychiczny. Akcja pobudziła mnie do refleksji i zainspirowała do podejmowania bardziej świadomych decyzji w moim codziennym życiu. Myślę, że jest to bardzo cenny cykl, zwłaszcza, że na co dzień jesteśmy bardzo zabiegani. Możemy być dumni z tego, że został on rozpowszechniony w naszej firmie”. – Kierownik Działu Wsparcia Sprzedaży
Jak widać na przykładzie powyższej inicjatywy autorstwa Unilink, w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz ESG warto dzielić się najlepszymi praktykami oraz zawiązywać wartościowe koalicje i współpracę cross-biznesową. Prosta idea połączenia wspomnianych powyżej Planu A i Planu B może być wykorzystana przez działy HR jako kompleksowy projekt benefitowy dla pracowników oraz gotowe rozwiązanie dla całych firm i organizacji z obszaru ESG w zakresie aktywności społecznych.
Projekty takie jak „Zacznij od siebie – zadbaj o swoje życie i zdrowie” potwierdzają fakt, że Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD) jest nie tylko obowiązkiem, ale również szansą dla firm. Dzięki optymalnym praktykom, organizacje mogą zwiększyć swoją wartość, zdobyć zaufanie obecnych i przyszłych pracowników, klientów oraz inwestorów i co równie ważne, mieć sprawczy wpływ na tworzenie lepszego świata.
Przeczytaj także: RAPORTOWANIE ESG – OBOWIĄZEK CZY SZANSA?
Last Updated on 3 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba