Do 2025 roku społeczeństwo wytworzy 181 zettabitów danych. Co to oznacza dla firm?

Do 2025 roku społeczeństwo wytworzy 181 zettabitów danych. Co to oznacza dla firm?

Decyzje oparte na danych są podstawą każdego rozsądnego biznesu, jednak szum informacyjny stale się powiększa, ukrywając potrzebne informacje pod płaszczem niewłaściwe agregowanych danych.

Od zawsze najlepsze decyzje biznesowe były podejmowane w oparciu o wartościowe dane. Dokładnie przypatrywano się słupkom sprzedaży, konkurencji, zarobkom i wydatkom. Im więcej informacji jest do dyspozycji, tym pełniejszy robi się obraz sytuacji, w której trzeba podjąć działanie. Niestety, dzisiaj problem staje się coraz większy szum informacyjny. Do 2003 roku w Google stworzono 5 eksabitów danych. W 2010 roku podobna ilość powstawała co dwa dni, a pod koniec 2021 – co 40 minut. Co 60 sekund na świecie Google rejestruje 5,9 miliona wyszukiwań, wysyłanych jest 231,4 miliona e-maili,
a na You Tube pojawia się 500 godzin materiału wideo. Jak widać, świat nie zwalnia i produkuje coraz więcej informacji jak zatem można zarządzić danymi, które produkujemy?

Informacja to podstawa

Firmy na co dzień produkują duże ilości danych. Ich skala wzrostu zwiększa się wraz z rozwojem organizacji i pojawianiu się kolejnych zespołów, uwikłanych w procesy budowania sukcesu przedsiębiorstwa. Połączenie wytwarzanych informacji w jednym dobrze funkcjonującym systemie powalającym na wykorzystanie danych w procesach podejmowania decyzji jest często wyzwaniem. Wieloetapowe, złożone projekty, których realizacja rozłożona jest w czasie, wymagają wpracowania optymalnych metod służących do zbierania, przetwarzania i przechowywania znacznej ilości danych. Silnie obserwowany w wielu branżach brak metodyki i narzędzi do zarządzania danymi powoduje chaos informacyjny, marnotrawstwo zasobów i czasu oraz obniżenie efektywności i produktywności wykonywanych procesów.  W konsekwencji pojawianie się przypadkowych, źle zorganizowanych
i błędnie zinterpretowanych danych prowadzi do podejmowania błędnych decyzji biznesowych i utraty zysków.  Jednak świadomość możliwości przekształcania danych w zasoby przedsiębiorstwa rośnie co pokazuje raport New Vantage Partner. W 2022 roku 87,8% badanych respondentów zauważyło zwiększenie nakładów na inwestycje związane z transformacja cyfrową w swoich przedsiębiorstwach.  Działania te skupiały się nie tylko na zakupie zintegrowanych rozwiązań informatycznych, ale przede wszystkich na rozpoznaniu możliwości zmiany metod pracy ukierunkowanych na właściwe zbieranie
i analizę wytwarzanych danych. Obecnie wiele przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie zmian w procesach, które tak samo były wykonywane przez dekady, ponieważ nowe możliwości łączą wiedzę, doświadczenie i intuicję z zestawieniem danych dostarczanych do osób decyzyjnych w czasie rzeczywistym, W 2022 Polska została sklasyfikowana na 24 miejscu z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w kategorii integracji technologii cyfrowej w działalności biznesowej. Oznacza to, że firmy, które obecnie wdrażają już rozwiązania cyfrowe do swojej działalności w krótkim czasie będą w stanie zbudować swoją przewagę konkurencyjna i wykorzystać nadchodzący czas znacznie efektywniej niż te które zostaną przy obecnie stosowanych, ograniczonych rozwiązaniach.  Branżą, w której szczególnie brakuje silnych decyzji zarządczych związanych z transformacją cyfrową jest budownictwo.

Procesy budowalne są często rozłożone w czasie. Od postawienia pierwszej kreski na projekcie do przekazania obiektu budowalnego do eksploatacji mijają lata. W tym czasie wytwarzane są terabajty danych, które niosą ze sobą określony i mierzalny ładunek wiedzy. Niestety przy obecnych rozwiązaniach duża jej część jest tracona, a jeszcze większa jest niemożliwa do wykorzystania
w kolejnych projektach. Niska produktywność wynika przede wszystkim z braku komunikacji pomiędzy zespołami zajmującymi się projektowaniem oraz przygotowaniem i realizacją inwestycji, korzystaniu
z punktowych rozwiązań chwilowo zabezpieczających tylko wybrane potrzeby oraz często wyborze inwestycji w narzędzia „na już, na teraz” a nie na bardziej „produktywne i uporządkowane jutro”. Zmiany w tak konserwatywnej branży jaką jest budownictwo zachodzą wolno, ale czynniki rynkowe, które mocno doświadczyły firmy budowalne w ostatnich latach, boleśnie uwierzytelniają konieczność zastosowania zintegrowanych platform wymiany informacji, dzięki którym połączone dane pozwalają podejmować strategiczne decyzje w oparciu o fakty.
– mówi Ewa Giniewska, MTWO Construction Cloud.

Technologie nie takie straszne

Odpowiednia implementacja nowych technologii pomoże odnaleźć się w morzu danych i wyłowić najpotrzebniejsze informacje, które przełożą się na odpowiedzialne i słuszne decyzje. Dla sektora budownictwa takie podejście może przynieść szereg korzyści. Branża ta od jakiegoś czasu wkracza w świat online, jednak dosyć niepewnie. Co prawda, działa już Elektroniczny Centralny Rejestr osób posiadających Uprawnienia Budowlane, Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego i Elektroniczny Dziennik Budowy, natomiast wrzesień tego roku będzie momentem przełomowym – zostanie uruchomiony System do Obsługi Postępowań Administracyjnych. Kto do tego czasu nie przeprowadzi zmian we własnych działach, może napotkać sporo trudności.

Na dane i wsparcie technologii warto spojrzeć także z innej strony. Możliwości idące za cyfryzacją pozwalają na skuteczniejszą analizę danych z poprzednich inwestycji, zmniejszenie śladu węglowego poprzez rozsądniejsze wybieranie partnerów czy przewidywanie i szybkie rozwiązywanie problemów w czasie trwania budowy. Odpowiednie gromadzenie i segregowanie danych przy użyciu nowoczesnych technologii chmurowych pozwala między innymi na szybkie przygotowanie oferty przetargowej, efektywne wykorzystanie zasobów, zwinne zarzadzanie procesami zakupów
i zaopatrzenia czy skuteczny kontroling nakierowany na redukcję ryzyka biznesowego. Nowe technologie pozwalające na transformację branży budowlanej otwierają szerokie możliwości dla wypracowania wyższych marży zysku i usprawnienia procesów zarządzania przedsiębiorstwem.

Przeczytaj także: Coraz więcej technologii w finansach. Polacy chętnie korzystają z usług fintechów

Last Updated on 21 lipca, 2023 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS