
Dr hab. Przegalińska: sztuczna inteligencja nie sprawi, że zniknie prawdziwa sztuka
Sztuczna inteligencja nie sprawi, że zniknie prawdziwa sztuka – oceniła w rozmowie z PAP dr hab. Aleksandra Przegalińska. Jej zdaniem może się jednak okazać, że rzeczy stworzone przez człowieka będziemy traktować jako produkty premium i będziemy skłonni więcej za nie zapłacić.
Dr hab. Aleksandra Przegalińska jest badaczką sztucznej inteligencji, profesorką Akademii Leona Koźmińskiego, pracuje w Katedrze Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym ALK.
Podczas Perspektywy Women in Tech Summit w Warszawie PAP zapytała badaczkę, czy rozwój sztucznej inteligencji sprawi, że zniknie sztuka. „Myślę, że sztuka nie zniknie – prawdziwa sztuka. Natomiast takie rzemiosło czy sektory kreatywne rzeczywiście w tym momencie wydają się być absolutnie plądrowane przez generatywną sztuczną inteligencję. W sektorze reklamy chociażby widać to bardzo mocno” – odparła prof. ALK.
Dodała, że są studia produkcyjne, zespoły i agencje, które chcą się specjalizować w tej technologii; chcą ją testować i pokazywać, jak za jej pomocą można tworzyć oryginalne rzeczy.
Przywołała też obejrzany niedawno w mediach społecznościowych spot. „Wchodzi ktoś do kina i jest pytanie: czy film, który chcesz obejrzeć będzie organiczny, czy regularny? I regularny to znaczy stworzony z AI, tylko i wyłącznie z AI, całkowicie zautomatyzowany. A organiczny to byłby taki, w którym faktycznie występują ludzie” – opisała.
„Czyli pojawia się sytuacja, gdzie jest produkt premium i tam są ludzie; i produkt zwykły, który jest stworzony ze sztuczną inteligencją” – podkreśliła.
Jej zdaniem pewnych tendencji w wykorzystaniu AI nie da się już odwrócić. „To, że ludzie już będą sobie sami tworzyli strony internetowe, że będą sobie sami robili logo, że będą sami dbali o swoją komunikację wizualną (…), to się już nie zmieni. To, że będą sobie sami produkowali muzykę (…)” – oceniła.
„Natomiast wydaje mi się, że być może będzie tak, że będziemy bardziej doceniać i traktować jako premium rzeczy, które są stworzone przez człowieka. Może będziemy w stanie za nie zapłacić więcej” – wskazała.
Podkreśliła przy tym, że w związku z wykorzystaniem AI konieczne jest uregulowanie praw autorskich. „I o tym się coraz głośniej mówi. (…). Firmy technologiczne, które korzystają w treningu z prac artystycznych, muszą po prostu w jakiś sposób nawiązać kontakt i mieć umowy z artystami, którzy mają z tego tytułu jakąś cyfrową dywidendę. I myślę, że to się powoli dzieje” – powiedziała.
W odbywającym się w dniach 4-5 czerwca w Warszawie Perspektywy Women in Tech Summit wzięło udział ok. 10 tys. osób z ponad 80 krajów. Było to jedno z największych wydarzeń technologicznych dla kobiet w Europie. Polska Agencja Prasowa objęła wydarzenie patronatem medialnym.
Przeczytaj także: Sektor publiczny w cyfrowej rewolucji: Od danych do decyzji w kilka minut dzięki gen AI
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Last Updated on 10 czerwca, 2025 by Krzysztof Kotlarski