Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
– Innowacyjność nie istnieje bez eksperymentowania. Aby organizacja była w stanie wprowadzać innowacje, musi mieć kulturę sprawnego testowania rozwiązań – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Ratkiewicz. – Znalezienie przestrzeni na eksperymentowanie w zmieniającym się, dynamicznym świecie jest sporym wyzwaniem, bo każdy jest nastawiony na efektywność. Wiadomo, jak jest z budżetami, a eksperymenty czasami wyjdą, czasami nie. Każdy eksperyment daje jakąś lekcję, ale nie każdy daje wartość, która może być wdrożona. Dlatego w Orange mamy bardzo szerokie podejście do innowacyjności, do budowania kultury eksperymentowania – dodaje.
Pod koniec listopada pod Paryżem odbył się Orange OpenTech 2024. To wydarzenie jest okazją do zaprezentowania technologii i innowacji, które pomarańczowy telekom już wdrożył bądź planuje wdrożyć. Wiele z nich jest współtworzonych w Polsce, w Orange Innovation Poland. To część międzynarodowej sieci jednostek badawczo-rozwojowych, specjalizujących się w tworzeniu innowacyjnych produktów i usług, które potem trafiają do oferty operatora. Orange Polska rozwija też inicjatywy wewnętrzne, w których pracownicy zgłosili już 2,5 tys. swoich pomysłów, z czego ponad 1,3 tys. zostało wdrożonych.
– Innowacyjność w Orange Polska budujemy na trzech filarach – wskazuje Marcin Ratkiewicz. – Pierwszy z nich to innowacyjność pracownicza i szereg programów, w których każdy pracownik może się zaangażować, zgłaszać swoje pomysły i wdrażać je do biznesu, do naszych operacji. Drugi filar to jest olbrzymia inwestycja Grupy Orange w Orange Innovation Poland, czyli w jednostkę badawczo-rozwojową, w której 300 inżynierów i inżynierek rozwija produkty i technologie wykorzystywane w Orange Polska i w całej Grupie Orange. Trzeci bardzo ważny filar to Open Innovation Ecosystem, czyli wykorzystanie olbrzymiego potencjału badawczo-rozwojowego, który mamy w Polsce: uczelni, start-upów, do których adresujemy program Orange Fab, czy dużych firm, które mają swoje własne ośrodki badawczo-rozwojowe. Współpracujemy z tym całym ekosystemem i wzbogacamy siebie nawzajem.
Jak tłumaczy dyrektor Orange Innovation Poland, innowacje to nie tylko nowe produkty i usługi, ale przede wszystkim odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów, która ma zapewnić im realną wartość.
– Rozwijamy szeroką gamę rozwiązań, które mogą być wykorzystane przez organizacje – mówi. – Pierwszy taki obszar to cyfrowa transformacja biznesu i sieci, platformizacja technologii i usług. Może ona pomóc naszym klientom biznesowym w przywitaniu tej nieuchronnej, zmieniającej się przyszłości, która na ten moment jest wielką niewiadomą technologiczną. My jesteśmy od tego, żeby to zaadresować i pomóc organizacji w transformacji. W tym celu rozwijamy zorientowane biznesowo sieci autonomiczne, które są technologiczną przyszłością operatorów telekomunikacyjnych. Wykorzystujemy innowacyjny model transformacji sieci wdrażany w Orange Polska, który łączy elementy automatyzacji stosowane już dziś w operacjach sieciowych z przyszłościowymi sieciami poznawczymi sterowanymi za pomocą intencji, jakie znamy z rozwiązań LLM, czyli Large-Language Model. Zwiększamy efektywność zarządzania siecią Orange Polska i przygotowujemy ją do wymagań łączenia systemów AI w przyszłości. Wykorzystujemy takie technologie jak np. Evolution Platform – nowoczesną koncepcję świadczenia usług łączności dla dużych klientów, bez względu na to, czy działają w Polsce, czy na całym świecie.
Platforma Evolution, która zapewnia przedsiębiorstwom ekosystem rozwiązań chmurowych, to jeden z flagowych projektów Orange Business. Rozwiązania te pozwalają m.in. na efektywne zarządzanie firmowymi zasobami cyfrowymi i infrastrukturą IT.
– Kolejnym elementem naszej innowacyjności jest udostępnienie informacji z komponentów sieciowych, czyli Network API. To międzynarodowa inicjatywa, na poziomie globalnym, którą mocno promujemy wspólnie z innymi operatorami. Chodzi o to, aby udostępnić informacje z sieci po to, żeby cała społeczność deweloperów, start-upów i innych zainteresowanych podmiotów mogła je wykorzystać do tworzenia atrakcyjnych aplikacji dla klientów. Te aplikacje będą dostępne na podobnych zasadach jak aplikacje na Google Store dla klientów indywidualnych – wyjaśnia Marcin Ratkiewicz.
Pomarańczowy telekom wspiera klientów biznesowych w tworzeniu nie tylko nowych rozwiązań i zarządzaniu infrastrukturą, ale też bardziej spersonalizowanych doświadczeń dla ich odbiorców końcowych. Do tego wykorzystuje coraz częściej sztuczną inteligencję. Wśród opracowanych rozwiązań bazujących na AI są m.in. technologie, które zmniejszają potrzebę ręcznego zarządzania sieciami. Zwiększa to ich wydajność i odporność na awarie. Generatywna AI jest także wykorzystywana do automatyzacji procesów w obsłudze klienta i back office.
– Polska jest jednym z liderów AI i warto to podkreślać. Mamy w Polsce świetnych specjalistów i specjalistki od sztucznej inteligencji. W Orange Innovation Poland też mamy centrum kompetencji dla całej Grupy Orange, które specjalizuje się w wykorzystywaniu rozwiązań AI do budowania doświadczeń klienta i rozwoju sieci telekomunikacyjnej. Rozwijamy pewne komponenty, które już wdrażamy do produkcji i do naszej oferty. Tego typu rozwiązania później skalujemy i proponujemy zagranicznym partnerom z Orange – mówi dyrektor centrum innowacji.
Kolejna specjalność polskich inżynierów to cybersecurity. W Polsce działa CERT Orange Polska, jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange. Rozwiązanie CyberTarcza pomaga zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom internetu. Z kolei Security Operations Center monitoruje w trybie 24/7/365 zdarzenia w systemach informatycznych klientów. Dzięki współpracy ekspertów Orange Innovation Poland z CERT Orange Polska powstają innowacyjne rozwiązania grupowe w obszarze cyberbezpieczeństwa.
– Przygotowujemy rozwiązania, dzięki którym jesteśmy w stanie lepiej zabezpieczać naszą sieć i oferować usługi z gamy cybersecurity dla naszych klientów. To, co robimy tutaj w Polsce, jest na tyle ciekawe, że cieszy się też dużym uznaniem w Paryżu i jest prezentowane dla innych krajów jako gotowa technologia do wzięcia lub co najmniej inspiracja, która pokazuje, w jakim kierunku należy podążać – mówi Marcin Ratkiewicz.
Jak wskazuje, wiele innowacji jest rozwijanych z myślą o indywidualnych użytkownikach. Orange Polska kładzie też nacisk na rozwój infrastruktury, która zapewnia użytkownikom szybki i niezawodny dostęp do internetu. Operator sukcesywnie rozwija m.in. sieć światłowodową. W jej zasięgu jest już ok. 9 mln polskich gospodarstw domowych. Dostęp do najwyższych prędkości sięgających 8 Gb/s mają niemal 2 mln z nich.
– Na badania, innowacje i eksperymentowanie zdecydowanie warto wydawać pieniądze, ponieważ to jest przyszłość biznesu, który tworzymy. Szczególnie takiego biznesu, który bazuje na technologiach, a Orange jest integratorem technologii. To oznacza, że musimy mieć świetne rozpoznanie nie tylko w technologiach, które są dostępne już teraz, ale i w tych, które mogą się pojawić za chwilę – dodaje ekspert.
Przeczytaj także: Nowe zagrożenia i strategie ochrony: Co mówią eksperci o cyberbezpieczeństwie?
Źródło: biznes.newseria.pl
Last Updated on 18 grudnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski