Cyfrowa transformacja

Cyfrowa transformacja

Podczas XI edycji Executive Innovation Forum, która odbyła się 29 listopada 2023 w warszawskim hotelu Sheraton Grand, zaproszeni przedsiębiorcy i przedstawiciele środowiska naukowego wzięli udział w panelu dyskusyjnym zatytułowanym „Cyfrowa transformacja”.

Uczestnicy panelu zgodnie podpisali się pod tezą, że transformacja cyfrowa nie jest zjawiskiem nowym. Zdaniem Pana Zsolta Fekete, prezesa zarządu Algotech Polska, jest to ciągły proces, trwający od dekad pod różnymi nazwami, takimi jak automatyzacja, cyfryzacja, wdrożenie AI, itd.

Zgromadzeni eksperci zaprezentowali różne perspektywy spojrzenia na transformację cyfrową. Według Tomasza Dzikiego, wiceprezesa zarządu Britenet, jest to w pierwszej kolejności optymalizacja procesów. Klient nie zaczeka, aż przedsiębiorstwo kompletnie przebuduje swoje systemy. Oczekuje ciągłości usług, które modyfikować trzeba stopniowo, tak by systematycznie działały coraz lepiej i oferowały coraz więcej. Z kolei Pan Stanisław Korwin-Kossakowski, co-owner GoNextStage, zauważył, że transformacja cyfrowa to w dużej mierze żmudna praca nad digitalizacją danych firmy, która jest bardziej powolną ewolucją, niż gwałtowną rewolucją. Wiele przedsiębiorstw jest dopiero na tym etapie. A tylko posiadając w pełni zdigitalizowane dane możemy myśleć o implementacji mechanizmów AI, aby sztuczna inteligencja miała pełen obraz przedsiębiorstwa, na którym może się oprzeć.

Dyskutanci byli zgodni co do tego, że ocena skuteczności transformacji cyfrowej jest zadaniem bardzo trudnym, a niekiedy wręcz niemożliwym do zrealizowania. Pan Ireneusz Borowski, Country Manager w firmie Dassault Systèmes, przedstawił dane, według których około 77% polskich przedsiębiorstw twierdzi, że rozpoczęło proces transformacji cyfrowej, a ponad 20% planuje to w najbliższej przyszłości. Wiele firm stwierdza wręcz, że transformację już zakończyło. Zdaniem prelegenta traktowanie cyfryzacji jako jednorazowego wdrożenia jakiegoś cyfrowego rozwiązania, eliminującego konkretny problem lub usprawniającego jeden proces, jest niesłuszne. Transformacja to proces, który de facto nie ma końca. Tym bardziej, że ocena jej skuteczności wymaga dłuższej perspektywy, a same kryteria oceny zmieniają się z upływem czasu. Opinię tę podzielił Pan Tomasz Dziki twierdząc, że często osiągnięcie pierwotnych celów transformacji może być niewystarczające, a niekiedy nawet okazuje się być całkowicie błędną ścieżką.

Zdaniem Pana Zsolta Fekete, czynników pośrednich wpływających na ocenę skuteczności transformacji jest bardzo wiele, ale ostatecznym wyznacznikiem powinna być redukcja kosztów. Z tą opinią nie zgodził się Pan Stanisław Korwin-Kossakowski, który stwierdził, że pośrednie korzyści i cele osiągane w międzyczasie, takie jak satysfakcja klienta, są nawet ważniejsze, niż sam finansowy zysk. Pan Robert Szpunar, Dyrektor Biura Rozwoju Kanałów Cyfrowych i Digitalizacji w PKO Leasing ostrzegał jednak, że oczekiwania klientów również zmieniają się dynamicznie i ich zaspokajanie także stanowi nieustający proces. Zdaniem Pana Remigiusza Pyszki, Country Leader MTWO Construction Cloud, SoftwareOne, niezwykle ważnym aspektem pozafinansowym transformacji jest również systematyczne podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników. Ich odpowiednie szkolenie jest łatwiejsze i tańsze niż pozyskiwanie nowej wykwalifikowanej kadry.

Prelegenci wyrazili także zaniepokojenie, że w polskich warunkach wciąż ponad połowa projektów transformacji cyfrowej się nie udaje. Albo kończy się porażką, albo jest porzucana w trakcie implementacji. Zdaniem Pana Dariusza Wabika, Sales Managera w Fanuc Polska, jednym z powodów takiej sytuacji są próby kopiowania gotowych rozwiązań. Tymczasem dla każdego klienta optymalne rozwiązanie będzie inne. Wtórował mu Pan Remigiusz Pyszka, mówiąc, że transformację zawsze trzeba budować od podstaw, poznać mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, cel który chcemy osiągnąć i opracować drogę do jego osiągnięcia.


Moderatorem panelu był Prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Udział w dyskusji wzięli: Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Czech Rep., Slovakia, Hungary, Dassault Systèmes, Tomasz Dziki, Wiceprezes Zarządu, Britenet, Zsolt Fekete, Prezes Zarządu, Algotech Polska, Stanisław Korwin-Kossakowski, Co-Owner, GoNextStage, Remigiusz Pyszka, Country Leader MTWO Construction Cloud, SoftwareOne, Robert Szpunar, Dyrektor Biura Rozwoju Kanałów Cyfrowych i Digitalizacji, PKO Leasing oraz Dariusz Wabik, Sales Manager, FANUC Polska.


Przeczytaj także: Relacja z XI edycji Executive Innovation Forum

Last Updated on 13 grudnia, 2023 by Anastazja Lach

Udostępnij
TAGS