<strong>Nieocenione czy niedocenione? Kobiety kontra świat biznesu</strong>

Nieocenione czy niedocenione? Kobiety kontra świat biznesu

Ciężka i angażująca praca, sumiennie wypełniane obowiązki i odpowiedzialne projekty, za które… rzadko słyszy się dobre słowo. Wciąż tak wygląda rzeczywistość zawodowa wielu Polek. Zbliżający się Dzień Kobiet jest dobrą okazją do przyjrzenia się kobiecej stronie biznesu. Marka Nobilia zachęca do docenienia ich pracy nie tylko od święta.

Czy polski biznes jest ciągle męską domeną?

Polityka diversity & inclusion, praktyki dotyczące równości płac czy zwiększona świadomość pracodawców na temat tworzenia równościowego rynku pracy wpływają na coraz mocniejszą pozycję Polek w biznesie. Zgodnie z danymi GUS-u, w III kwartale minionego roku ich udział w wieku produkcyjnym w rynku pracy wyniósł blisko 77%. Oznacza to, że znaczna większość pań między 18 a 59 życia jest aktywna zawodowo. Co ciekawe, z analiz Eurostatu wynika, że gender pay gap (luka płacowa), który w Europie wynosi średnio 13%, w Polsce jest równy 4,5% (2020 r.). Przed nami znalazły się tylko Włochy, Słowenia, Rumunia i Luxemburg. Czy oznacza to, że w Polsce szklany sufit nie istnieje? 

Niestety, jak wskazuje dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, założycielka Akademii Liderek Henryki Bochniarz, im większe organizacje, tym mniej kobiet w zarządach czy radach nadzorczych. Choć kobiety są otwarte na zatrudnienie, to ciągle trudno jeszcze mówić o parytetach, szczególnie gdy w grę wchodzi praca na wyższym szczeblu. Nic więc dziwnego, że Polki coraz odważniej stawiają na zarządzanie własnymi biznesami, w których mogą spełniać się jako liderki. Jak dodaje dalej ekspertka: Jesteśmy w czołówce krajów pod względem liczby kobiet, które są właścicielkami i zarządzającymi firmami, ale mówimy tutaj o małych firmach.

Liczy się kobiece wsparcie

Z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką (2019) wynika, że 64% Polek jest zadowolonych ze swojej pracy, jednak aż ⅓ w ogóle nie jest zadowolona ze swojej kariery. Zarówno na całym świecie jak i w Polsce powstaje wiele oddolnych inicjatyw, których celem jest zachęcanie kobiet do rozwoju pasji i kompetencji zawodowych, tym samym do podnoszenia satysfakcji z pracy. Często są to organizacje stworzone przez kobiety, które pragną pomagać swoim koleżankom, rówieśniczkom, ale też córkom, siostrom czy matkom. Ich celem jest zwiększanie udziału kobiet na rynku, na stanowiskach kierowniczych, poprzez organizowanie warsztatów czy szkoleń podnoszących zarówno kompetencje, jak i motywację do zawodowych zmian. Kobiece wsparcie w biznesie odgrywa dziś dużą rolę, a niekiedy stanowi inspirację czy bodziec, by wziąć sprawy zawodowe w swoje ręce.

Wiele kobiet, myśląc o otwarciu własnego biznesu, odczuwa szereg obaw i brak pewności siebie. Jak czytamy w raporcie stworzonym przez Fundację Sukces Pisany Szminką „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”: Największą barierą w podejmowaniu nowych wyzwań zawodowych są dla kobiet brak wsparcia męża czy partnera, podcinanie skrzydeł przez przełożonych, strach przed ryzykiem oraz szklany sufit. Większość z tych trudności można jednak wypracować, posiłkując się pomocą odpowiednich osób. Tych, w organizacjach działających na rzecz kobiet, jak i w normalnych firmach nie brakuje.

Jako kobieta i przedsiębiorczyni popieram różnego rodzaju działania promujące aktywność zawodową kobiet. Uważam, że w Polsce jest do tego przestrzeń, jednak niewątpliwie wymaga to nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale i odwagi. Cieszę się, że poprzez swoją pracę mogę pośrednio włączać się w promowanie kobiet w biznesie. Poza ofertą skierowaną do mężczyzn silnie rozwijamy tę sferę kobiecą, tworząc w kobiecym gronie produkty z myślą o kobietach i dla kobiet – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia, oferującej zestawy upominkowe premium.

Docenić kobiety!

Czy kobiety są w Polsce wystarczająco doceniane w biznesie? Z pewnością wszystko zależy od kultury organizacji w danym miejscu. Dziś, jako bardziej świadomi, ale też nastawieni na relacje partnerskie, oczekujemy w większym stopniu „ludzkiego” nastawienia i wyrozumiałości. W okresie poprzedzającym Dzień Kobiet, wiele firm stawia na tematyczne upominki, które są miłym gestem w podziękowaniu za pracę. Na pytanie, co najczęściej jest wybierane do prezentów kobiecych, Anna Garmada odpowiada: czekolada, herbata, ciasteczka, bakalie, ewentualnie wina musujące – z naszej perspektywy zestawy z takimi produktami sprawdzają się najlepiej w przypadku kobiet. Oczywiście prezent powinien mieć także kobiece akcenty oraz element personalizacji, jak na przykład karnet z życzeniami.

Co jednak zrobić, gdy kultura doceniania jest obca szefostwu, któremu przez myśl nie przejdzie złożenie życzeń z okazji Dnia Kobiet czy Wielkanocy? Marka Nobilia podpowiada: same doceńcie siebie i swoje koleżanki! Poczujcie, że to w Was drzemie siła, a Wasza praca jest warta ciepłego słowa! Jak podkreślają przedstawiciele marki, czasem należy szukać okazji, nie czekać tylko na Boże Narodzenie czy Dzień Matki. Celebrowanie nawet małych sukcesów może być dla kobiet świetnym motorem do dalszych działań i rozwoju.

Docenianie nie powinno jednak dotyczyć tylko środowiska pracy. Ile znamy kobiet, które po pracy na etacie, wracają do domu i realizują… drugi etat? Gotowanie, opieka nad dziećmi czy zajmowanie się domem zabierają im wiele godzin w skali miesiąca. Nie bez przyczyny eksperci podkreślają, że czas poświęcony na obowiązki domowe oraz opiekę nad innymi członkami rodziny sprzyja niższemu zaangażowaniu kobiet w świecie zawodowym. Warto pielęgnować w sobie, ale też w swoim domu, w wychowaniu młodszych pokoleń i w środowisku pracy kulturę doceniania. Zmiana podejścia może okazać się przełomowa w nawiązywaniu dobrych, ciepłych relacji z osobami, którymi się otaczamy. A zarówno życie codzienne jak i praca zawodowa w takim środowisku stają się znacznie przyjemniejsze.


Anna Garmada, CEO w firmie SLODKIE, specjalizującej się w branży słodyczy reklamowych, oraz twórczyni prestiżowej marki luksusowych zestawów upominkowych Nobilia. Od 20 lat związana z projektowaniem i produkcją słodyczy, głównie z czekolady i karmelu. Rezultatem jej działań są produkty cenione i wielokrotnie nagradzane przez ekspertów z całego świata.

Last Updated on 2 marca, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA
TAGS