„Odpowiedzialny Biznes” – spotkanie klubowe Executive Club
19 grudnia 2023 roku, w warszawskim Hotelu Bristol, odbyło się ostatnie w tym roku wigilijne spotkanie klubowe Executive Club. Nim jednak uczestnicy przeszli do części networkingowej i świątecznego poczęstunku, czekała ich prezentacja przygotowana przez jednego z partnerów wydarzenia, Grupę LUX MED, oraz panel dyskusyjny pod hasłem „Firma zaangażowana społecznie – nowy wymiar kapitalizmu”.
Na wstępie zgromadzonych klubowiczów oraz gości przywitała Pani Beata Radomska, CEO Executive Club, oraz Profesor Michał Kleiber, Przewodniczący Rady Executive Club, którzy złożyli uczestnikom świąteczne oraz noworoczne życzenia, a także podsumowali rok pełen wyzwań i ciekawych wydarzeń. Przywitali również nowych członków, którzy dołączyli do grona klubowiczów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
Pierwszym punktem merytorycznej części wieczoru była prezentacja pt. „Odpowiedzialność pracodawcy – jak firmy dbają o zdrowie pracowników? Uświadamianie i promowanie inicjatyw pro-zdrowotnych dzięki wsparciu zintegrowanej opieki medycznej”, którą wygłosił Pan Sławomir Łopalewski, Członek Zarządu, Dyrektor Zarządzający, LUX MED Ubezpieczenia. Podczas swojego wystąpienia Pan Sławomir wskazał szereg korzyści dla organizacji decydującej się na skorzystanie z pakietów ochrony zdrowia pracowników. Przekładają się one także bezpośrednio na kwestie finansowe, np. poprzez krótszą rekonwalescencję pracowników po zabiegach czy wypadkach.
Po zakończeniu prezentacji nadszedł czas na debatę, pt. „Firma zaangażowana społecznie – nowy wymiar kapitalizmu”. Moderatorem panelu został Dr hab. Piotr Wachowiak, Profesor, Rektor Szkoły Głównej Handlowej. Udział w dyskusji wzięli zaś: Daria Drabik, Senior Solutions Manager, Orange Polska, Zsolt Fekete, Prezes Zarządu, Algotech Polska, Iwona Jacaszek-Pruś, Dyrektorka ds. Korporacyjnych, Kompania Piwowarska, Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals, BTC, Customer Development, BASF Polska, Bartosz Kapczyński, Członek Zarządu, LUX MED.
Dyskutanci poruszyli takie tematy jak odpowiedzialność przedsiębiorstw wobec społeczeństwa i dobroczynność biznesu, budowanie zaangażowania społecznego pracowników czy rola ESG w efektywności organizacji.
Zdaniem Pani Katarzyny Jedynak, stosowanie zasad etyki w biznesie nie powinno podlegać żadnej dyskusji, jako że, pomijając nawet czynnik społeczny, etyczne podejście do biznesu zwyczajnie się opłaca. Pan Bartosz Kapczyński z LUX MED zgodził się z tą opinią, zaznaczając jednocześnie, że budowanie organizacji na wartościach nie może pozostawać jedynie w sferze deklaracji. Jedynie szczerze w nie wierząc możemy sprawić, że będą one także opłacalne. Wiele przedsiębiorstw wciąż bowiem pod maską wartości ukrywa kalkulację zysku.
Następnie uczestnicy panelu opowiedzieli nieco o roli ESG i zaangażowaniu pracowników w ich firmach. Pani Katarzyna Jedynak podkreślała, że BASF Polska tworzy chemię dla zrównoważonej przyszłości i stawia na innowacje w tym aspekcie. Jej organizacja jest bardzo świadoma faktu, że wszystkie przedsiębiorstwa, ale w szczególności duże korporacje, są „na celowniku” klientów, jeżeli chodzi o ochronę środowiska. W pełni zgodził się z tym stwierdzeniem moderator debaty, dr hab. Piotr Wachowiak. Zwrócił uwagę, że obecnie zaangażowanie społeczne przedsiębiorstw rozumiane jest znacznie szerzej i wymagane jest przez klientów w znacznie większym wymiarze.
Z kolei Pan Bartosz Kapczyński zaznaczył, że bardzo ważne jest wsłuchiwanie się we własnych pracowników oraz klientów. Potrzebne są do tego jednak konkretne narzędzia. Dla przykładu, tylko w mijającym roku LUX MED zgromadził ponad milion ankiet od klientów oraz setki tysięcy komentarzy. Te zostały przetworzone przez sztuczną inteligencję, aby jak najlepiej zobrazować aktualny stan firmy i ewentualną potrzebę zmian.
Pani Daria Drabik pokrótce przedstawiła zaś, jak społecznie angażuje się firma Orange Polska. Nie są to wyłącznie działania okazyjne, związane ze świętami, Dniem Dziecka itp., ale takie, które wykorzystują indywidualne kompetencje pracowników, np. warsztaty związane z technologiami komunikacyjnymi. Działania pro-ekologiczne Orange nie ograniczają się do własnych produktów, ale obejmują też np. zmniejszenie wykorzystania wody czy energii elektrycznej służącej do oświetlenia, nawet o 60-70%.
Następnie dyskutanci poruszyli temat raportowania ESG oraz unijnej dyrektywy w tym zakresie, która niedługo zacznie obowiązywać. Zdaniem Pani Katarzyny Jedynak, kluczowe jest opracowanie właściwej strategii ESG dla firmy, następnie skuteczne wykonywanie wyrażonych w niej działań, a dopiero potem można skupić się na obowiązku raportowania. Nie do końca zgodziła się z tą tezą Pani Iwona Jacaszek-Pruś, według której dopiero widząc czarno na białym wyniki naszych działań, możemy ocenić skuteczność obranej strategii. Pan Bartosz Kapczyński przypomniał, że już teraz warto dostosowywać do nadchodzącej dyrektywy nasze struktury i przyzwyczajać do tego pracowników. Jego zdaniem raportowanie wykonywane bez przekonania i konsekwencji, będzie powodować problemy dla firm.
Nieco bardziej pesymistyczne spojrzenie na dyrektywę dotyczącą raportowania ESG przedstawił Pan Zsolt Fekete. Przypomniał zgromadzonym, że Unia Europejska odpowiada jedynie za niewielki procent światowych emisji CO2 i jeżeli jakieś przedsiębiorstwo będzie zdeterminowane, by zmniejszyć swoje koszty i przenieść produkcję np. do Chin, żadna regulacja nie jest w stanie w temu zapobiec.
Podsumowując debatę, dr hab. Piotr Wachowiak upatrywał szans na przyszłość w fakcie, że trudności z pogodzeniem myślenia biznesowego i społecznego, które wciąż są w naszym kraju obecne, są zdecydowanie większe w starszym pokoleniu niż u ludzi młodych.
Po zakończeniu debaty uczestnicy zaproszeni zostali na część networkingową, której towarzyszył poczęstunek. Rozmowy w świątecznej atmosferze trwały do późnego wieczora. Jak zawsze w przypadku spotkań Executive Club zagwarantowany został networking na najwyższym poziomie, a swobodny format sprzyjał nawiązaniu wielu kontaktów biznesowych.
Partnerzy wydarzenia „Odpowiedzialny Biznes”:
BASF Polska, Kompania Piwowarska, Grupa LUX MED, Orange Polska
Autor: Krzysztof Kotlarski, redaktor Executive Magazine
Last Updated on 22 grudnia, 2023 by Krzysztof Kotlarski