Postrzeganie wynagrodzenia i rozwój kobiet w sektorze przemysłowym – wyniki badania
Przykład branży przemysłowej pokazuje zacierający się podział na “męskie” i “żeńskie” zawody. Dane GUS wskazują, że w 1950 r. kobiety stanowiły 31 proc. wszystkich zatrudnionych, natomiast w 2014 r. już niemalże połowę osób. Niestety, kobiety nadal często napotykają na przeszkody związane z ich płcią, takie jak dyskryminacja płacowa, niekorzystne warunki pracy, brak równych szans na awans czy przeszkody związane z opieką nad dziećmi. Sytuację kobiet w zakładach produkcyjnych przybliża najnowszy raport „Kobiety w przemyśle. Wyzwania. Rozwój. Work-Life Balance”, przygotowany przez SmartLunch.
W badaniu przeprowadzonym w styczniu 2023 roku, za pośrednictwem ankiety w aplikacji SmartLunch, wzięło udział 1600 osób zatrudnionych na różnych stanowiskach, w fabrykach ulokowanych na terenie Polski. Wśród ankietowanych znalazło się 841 kobiet i 759 mężczyzn. Rezultaty podzielono na trzy przedziały wiekowe: 18-25, 26-45 i 46-65 lat.
75 proc. respondentek i 72 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że branża produkcyjna jest dobrym miejscem dla kobiet. Ankietowani mężczyźni stwierdzili, że kobiety wykonują swoją pracę równie dobrze jak oni (70 proc.), a także mają możliwość rozwoju i awansu (30 proc.). Te fakty nie znaczą jednak, że nie ma kwestii wymagających poprawy. Niezależnie od płci 43 proc. ankietowanych wskazuje na odczuwalną różnicę w poziomie wynagrodzeń. Dane GUS za IV 2021 r. pokazuję, że mężczyźni zarabiają w tym sektorze 19,7 proc. więcej od kobiet. Problemem jest też możliwość budowania przez kobiety kariery w branży przemysłowej – na jej brak wskazało 38 proc. badanych kobiet i 20 proc. mężczyzn.
– Z naszej ankiety wynika, że 3/4. kobiet uważa branżę produkcyjną za dobre miejsce do pracy. Jednak wciąż jest wiele obszarów do poprawy, chociażby w kontekście dopasowania stanowisk pracy, możliwości rozwoju, luki płacowej oraz oferty benefitowej. Wyniki ankiety stanowią doskonałe wskazówki dla zarządzających fabrykami – mówi Mateusz Tałpasz, CEO Smart Lunch.
Blisko połowa kobiet (48 proc.) wskazała, że w ich ocenie istotnie ważna dla podniesienia atrakcyjności pracy w fabryce, jest kwestia lżejszej pracy fizycznej. Bez wątpienia nowe technologie, digitalizacja i Przemysł 4.0 przyczyniają się do tego, że praca w sektorze przemysłowym jest lżejsza, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Aby praca w przemyśle była lżejszą pracą fizyczną dla kobiet, należy wprowadzić szereg zmian i ulepszeń w miejscu pracy m.in.: ergonomiczne stanowiska pracy, które powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb pracowników. Dzięki temu kobiety będą mogły pracować w pozycji, która minimalizuje napięcia mięśniowe i zmniejsza ryzyko urazów.
Postrzeganie kobiet zależne od stanowiska
Okazuje się, że im wyższe stanowisko w firmie, tym mniej zwolenników stwierdzenia, że branża produkcyjna jest dobrym miejscem pracy dla kobiet. Zgadza się z nim 57 proc. dyrektorów i członków zarządu oraz 44 proc. dyrektorek i członkiń zarządu. Może to być kwestia przyzwyczajenia do tradycyjnego modelu zatrudnienia, w którym branża produkcyjna jest zdominowana przez mężczyzn. Dopiero wraz z rozwojem technologii praca w sektorze przemysłowym stawała się coraz lżejsza, a co za tym idzie, przyciągała więcej kobiet. Kampanie edukacyjne i szkolenia dotyczące roli kobiet w branży produkcyjnej, będą więc pełniły kluczową rolę w zmianie postrzegania płci pięknej przez kadrę zarządzającą, a także pozwolą podkreślić jej potencjał i umiejętności.
Świadomość potrzeb
Dbanie o Work-Life Balance jest ważne dla kobiet pracujących w branży produkcyjnej, która często jest bardzo wymagająca i czasochłonna. Jednym z elementów wspomagającym troskę o tę równowagę, jest elastyczność czasu pracy oraz praca zdalna, wskazane przez 24 proc. badanych. Elastyczność czasu pracy to benefit, który w ostatnim czasie zyskał na znaczeniu, a w branży produkcyjnej jest z powodzeniem realizowany w działach, które nie są związane bezpośrednio z linią wytwórczą. Dla kobiet jest to bardzo ważne udogodnienie. Pomaga im godzić pracę z obowiązkami rodzinnymi i prywatnymi.
Istotne znaczenie dla kobiet ma również benefit żywieniowy, który może pomagać w utrzymaniu Work-Life Balance – aż 46 proc. ankietowanych pań stwierdziło, że dzięki możliwości zjedzenia w godzinach pracy, dania dofinansowanego przez pracodawcę: oszczędzają czas (46 proc.), zachowują energię przez cały dzień (42 proc.) oraz oszczędzają pieniądze (42 proc.).
W pierwszej trójce interesujących benefitów oferowanych przez pracodawców w branży produkcyjnej znalazły się także: pakiet medyczny, ubezpieczenie na życie i karta sportowa.
Równe szanse
Kobiety w branży produkcyjnej to znakomity zastrzyk dodatkowego potencjału, innego spojrzenia i umiejętności, a sam sektor może być interesującym miejscem do rozwoju dla każdej płci i wielu specjalizacji – od tych liniowych po zarządcze. Jednak, aby przyciągnąć większą liczbę kobiet, pracodawcy powinni odpowiednio dostosować oferowane miejsca pracy, zapewniając m.in. ergonomię, odpowiednie narzędzia i urządzenia, które pomogą w pracy fizycznej.
Ważne jest także tworzenie odpowiednich ścieżek kariery, które umożliwią kobietom rozwój zawodowy w branży produkcyjnej, a także promowanie sukcesów kobiet pracujących w branży.
Wyniki badania, płynące z niego wnioski, a także opinie ekspertów znajdują się w darmowym e-booku, dostępnym na stronie raportu.
SmartLunch to lider w dziedzinie organizacji posiłków dla pracowników z dofinansowaniem pracodawcy. Firma stworzyła platformę, dzięki której pracownicy mogą każdego dnia zamawiać posiłki, dostarczane prosto do ich miejsca pracy. Benefit od SmartLunch wspiera pracodawców w dbaniu o dobrostan pracowników, ponieważ firma współpracuje z lokalami gastronomicznymi, oferującymi wysokiej jakości pełnowartościowe dania, które dostarcza na umówioną godzinę. Dzięki temu każdy może jeść smacznie i zdrowo o stałych porach, co wpływa korzystnie na kondycję psychofizyczną i efektywność pracowników. Obecnie z aplikacji korzysta 95 tys. 500 pracowników z 494 firm z całej Polski.
Last Updated on 14 marca, 2023 by Anastazja Lach