Potęga sztucznej inteligencji
Podczas XI edycji Executive Innovation Forum, która odbyła się 29 listopada 2023 w warszawskim hotelu Sheraton Grand, zaproszeni liderzy biznesu wzięli udział w panelu dyskusyjnym zatytułowanym „Potęga sztucznej inteligencji”.
Uczestnicy panelu zgodnie przyznali, że wbrew pozorom ostatni rok, choć przełomowy, nie był wyjątkowy pod względem rozwoju sztucznej inteligencji. Dopiero teraz jednak temat ten tak powszechnie przebił się do opinii publicznej. Pan Paweł Stefański, Strategic Incubation Manager w firmie Balluff, podkreślił, że to dzięki podchwyceniu tematu przez mainstreamowe media zaczęliśmy powoli oswajać się z konceptem sztucznej inteligencji i poszerzać naszą wiedzę na ten temat. Przeciętny odbiorca informacji nagle znalazł się w świecie, w którym AI jest dosłownie wszędzie. Jak zauważył Pan Wojciech Hann, Senior Advisor KPMG w Polsce, już teraz sztuczna inteligencja dostarcza kontentu, wydobywa dane, generuje kod, tłumaczy. Znajduje zastosowanie niemal w każdej dziedzinie, ale przede wszystkim w sektorze high-tech, bankowości, farmaceutyce i edukacji. Pan Piotr W. Zawadzki, ekspert z Działu Zarządzania Strategicznego NCBR zwrócił również uwagę, że sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w obszar naszych relacji społecznych.
Jak zauważył moderator dyskusji, Dr hab. Tymoteusz Doligalski ze Szkoły Głównej Handlowej, generatywne modele językowe są stosunkowo tanie w dostosowaniu do zastosowań w konkretnym przedsiębiorstwie, co sprzyja ich rozprzestrzenianiu. Jednocześnie Gość Specjalny konferencji, Pan Vlad Winner, CEO Binom AI, przestrzegał przed ograniczaniem dyskusji o sztucznej inteligencji wyłącznie do generatywnych modeli, takich jak słynny ChatGPT. Przypominał, że AI to znacznie szerszy temat, obejmujący bardzo wiele schematów pracy z danymi. Pan Winner zwrócił również uwagę na kwestię odpowiedzialności naukowców i przedsiębiorców za bazę informacji, jaką dostarczamy sztucznej inteligencji. To, co w niej zawrzemy będzie miało istotny wpływ na jej ostateczny kształt.
Dyskutanci wyrazili również obawy, że wdrażanie sztucznej inteligencji w Polsce przebiega zbyt wolno. Zdaniem Dr inż. Artura Pollaka, prezesa zarządu APA Group, zbyt często czekamy na odgórne rozwiązania systemowe, środki publiczne i unijne, zamiast ryzykować i inwestować samodzielnie. Przez to cofamy się w rozwoju cyfrowym i świat nam ucieka, przede wszystkim jeśli chodzi o implementację automatyzacji i robotyzacji. Tymczasem liczba pomysłów i wniosków o dofinansowanie nie przekłada się na faktyczne wdrożenia korzystnych rozwiązań. Zdaniem Pana Pawła Stefańskiego problemem jest także zmiana pokoleniowa, która aktualnie ma miejsce w polskim biznesie. Starsi liderzy często nie mają świadomości możliwości AI, co uniemożliwia im w sposób efektywny zastosować jej możliwości. Potrzebujemy zrozumienia i współpracy pomiędzy programistami i decydentami biznesowymi, gdyż obecnie jedna grupa nie rozumie potrzeb i możliwości drugiej. Jak zauważył jednak Pan Piotr W. Zawadzki, w Polsce mamy do czynienia z ogromnym potencjałem wiedzy, który tylko czeka na właściwe wykorzystanie.
Debatujący odnieśli się także do niepokoju, jaki wywołuje w społeczeństwie dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji. Przede wszystkim, jak zauważył Pan Wojciech Hann, chodzi tu o ryzyko etyczne, związanym z wdrażaniem AI i jej ewentualny wpływ na ludzki element firmy. Mówiąc prościej, chodzi o masowe zwolnienia pracowników, którzy mogliby zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję. Zdaniem prelegenta, takiej możliwości nie możemy całkowicie wykluczyć, jednak warto pamiętać, że do stworzenia realnych biznesowych rozwiązań wciąż konieczna jest jednak ludzka inteligencja. W opinii Pana Piotra W. Zawadzkiego, debata nad potencjalnymi restrykcjami w stosunku do zastosowań AI sama jest nieco sztucznym tworem, mającym na celu łagodzenie opinii publicznej i pokazanie, że ewentualne obawy społeczeństwa są brane pod uwagę. Na koniec ekspert uspokoił zgromadzonych, że AI nie zmieni naszego życia z dnia na dzień. Jest kolejnym elementem technologicznego rozwoju i jako taki należy ją traktować.
Dyskusję moderował Dr hab. Tymoteusz Doligalski, Profesor, Kierownik Zakładu e-Biznesu, Szkoła Główna Handlowa. Udział w dyskusji wzięli: Wojciech Hann, Senior Advisor, Deal Advisory, KPMG w Polsce, Dr inż. Artur Pollak,Prezes Zarządu, APA Group, Paweł Stefański, Strategic Incubation Manager, Balluff Worldwide, Vlad Winner,CEO, Co-Founder,Binom AI oraz Dr Piotr W. Zawadzki, Ekspert z Działu Zarządzania Strategicznego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Przeczytaj także: Relacja z XI edycji Executive Innovation Forum
Last Updated on 14 grudnia, 2023 by Krzysztof Kotlarski