Sześć filarów odpowiedzialnego biznesu

Sześć filarów odpowiedzialnego biznesu

Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność są wpisane w kulturę organizacyjną oraz tożsamość Lidl Polska. Nasz CSR opiera się na sześciu filarach: zaangażowaniu w dialog, promocji zdrowia, uczciwym działaniu, ochronie zasobów, klimatu oraz poszanowaniu bioróżnorodności. Fundamentem odpowiedzialnego zarządzania jest wnikliwa analiza wpływów społecznych, gospodarczych oraz środowiskowych. Według nas takie podejście przynosi korzyści zarówno samej firmie, jak i jej otoczeniu. Lidl Polska działa według priorytetów określonych w strategii na lata 2020-2025, wdrożonej w 2019 roku.

Strategia ta wyznacza najważniejsze obszary naszego działania. Zgodnie z jej założeniami mierzymy i raportujemy postępy w realizacji celów strategicznych dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu znamy i realnie ograniczamy nasze negatywne oddziaływanie na środowisko, zwiększając jednocześnie pozytywny wpływ na nasze otoczenie.

Dążąc do osiągnięcia celów strategii CSR, postępujemy zgodnie z wytycznymi naszych polityk. Ważnym aspektem naszej strategii są działania w celu ochrony klimatu. W 2021 r. przyjęliśmy politykę klimatyczną, której celami są redukcja emisji gazów cieplarnianych – zarówno we własnej działalności, jak i w łańcuchu dostaw – oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej. Na podstawie naszego istniejącego śladu węglowego zdefiniowaliśmy konkretne plany i działania. Do 2030 roku międzynarodowo Lidl zamierza zredukować swoje emisje operacyjne o 80% (w porównaniu z 2019 r.). Aby osiągnąć ten ambitny cel klimatyczny, nasz plan działania dotyczy zarówno emisji pośrednich, które występują w łańcuchach dostaw naszej firmy, jak i emisji bezpośrednich, które powstają w sklepach i obiektach Lidl.

Realizujemy również założenia strategii REset Plastic, zmniejszając zużycie plastiku do produkcji opakowań produktów marek własnych i zwiększając wykorzystanie recyklatów. W ramach realizowanej polityki REset Plastic zobowiązaliśmy się do zmniejszenia zużycia plastiku o 30% oraz wykorzystywania średnio 25% recyklatów w plastikowych opakowaniach produktów marek własnych do 2025 r. Co więcej, opakowania są projektowane w taki sposób, aby w maksymalnym stopniu nadawały się do recyklingu. Wdrażamy także postanowienia przyjętej w 2020 r. polityki wodnej.

Opublikowaliśmy serię unikatowych na polskim rynku polityk zakupowych, będących wieloletnimi zobowiązaniami, które opisują zasady zrównoważonego zaopatrywania w surowce. W tych dokumentach zwracamy szczególną uwagę na wpływ upraw i hodowli na środowisko naturalne. Są to kluczowe wytyczne dla nas i dla naszych dostawców. Polityki dotyczą: wody, mikroplastiku, świadomego odżywiania, kakao, herbaty, jaj, kawy, kwiatów i roślin, oleju palmowego, ryb, skorupiaków i ich przetworów, produktów marek własnych zawierających celulozę, świeżych warzyw i owoców, ograniczenia materiałów opakowaniowych, przeciwdziałania marnowaniu żywności oraz przeciwdziałania wylesianiu. W dokumentach zostały wskazane wymagania w zakresie zasad uprawy, hodowli i produkcji żywności, jak też wiążące deklaracje dotyczące certyfikacji, modyfikacji składów produktów oraz wspierania odpowiedzialnych praktyk rolniczych, uwzględniających wpływ na klimat, stan gleb i wód oraz bioróżnorodność. Celem stosowania polityk zakupowych jest mobilizacja producentów i rynku do wdrażania zrównoważonych standardów.

W 2023 roku Lidl Polska opublikował rozszerzoną wersję polityki zakupowej dot. świadomego odżywiania. W rozbudowanej polityce zakupowej zostały uwzględnione dodatkowe działania oraz zobowiązania Lidl Polska – m.in.: rozszerzenie asortymentu roślinnego oraz produktów pełnoziarnistych w markach własnych Lidl, a także uwzględnienie nowych standardów komunikacji marketingowej, która może być odbierana przez dzieci. Ponadto najpóźniej do końca 2025 roku usuniemy z opakowań produktów marek własnych motywy skierowane do dzieci, jeśli produkty te nie spełniają wymagań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących zdrowej żywności.

Nasza polityka zakupowa promuje lokalnych dostawców oraz certyfikowane surowce. Przeciwdziałamy marnowaniu żywności m.in. poprzez automatyczny system zamawiania towaru w sklepach oraz akcję „Kupuję, nie marnuję”. Zapewniamy pracownikom równe szanse i równe płace na wszystkich poziomach zatrudnienia. Nasi pracownicy otrzymują świadczenia medyczne, wdrażamy programy promujące zdrowy tryb życia i świadome odżywianie. Zmniejszamy zawartość soli i cukru w produktach marek własnych oraz poszerzamy asortyment produktów wegetariańskich i wegańskich. Prowadzimy działalność charytatywną, kontynuując wieloletnią współpracę z organizacjami pomocowymi i jednocześnie reagując na nowe potrzeby.

Fundamentem odpowiedzialnego zarządzania w Lidl Polska jest wnikliwa analiza naszego wpływu społecznego, gospodarczego i środowiskowego. Warto podkreślić, że w 2024 roku wprowadziliśmy nowy Kodeks Postępowania Grupy Schwarz dla partnerów biznesowych. Dokument zawiera nasze oczekiwania w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska w ramach kodeksu postępowania.

Zamierzamy zrealizować cele naszej strategii CSR i wyznaczać sobie kolejne w perspektywie następnych lat, by adekwatnie reagować na postępujące zmiany klimatu, utratę bioróżnorodności i ograniczoną dostępność surowców oraz kontrolować poszanowanie praw człowieka w całym łańcuchu wartości.

Nasze działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu co dwa lata podsumowujemy na łamach raportu CSR przygotowanego wg standardu GRI. Ostatni raport, za lata 2021-2022, został przedstawiony we wrześniu 2023 r. podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.


Ekspert: Aleksandra Robaszkiewicz, Corporate Affairs and CSR Director, Lidl Polska

Last Updated on 30 sierpnia, 2024 by Anastazja Lach

Udostępnij