Europa bardziej konkurencyjna i odporna

Europa bardziej konkurencyjna i odporna

Wzmocnienie europejskiego potencjału produkcyjnego i technologicznego, uproszczenie przepisów dla przedsiębiorców oraz zwiększenie odporności gospodarczej UE opartej na silnych fundamentach Jednolitego Rynku – to kluczowe cele, które przyświecały działaniom polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Polska konsekwentnie realizowała wizję Europy, która jest bardziej konkurencyjna i odporna na kryzysy. Efekt polskiego przewodnictwa to wyraźna korekta priorytetów UE w odniesieniu do konkurencyjności oraz konkretne osiągnięcia, które przyczynią się do rozwoju i wzmocnienia bezpieczeństwa ekonomicznego Europy.

Podczas półrocznej polskiej prezydencji w Radzie UE Kierownictwo MRiT przewodniczyło 5 formalnym posiedzeniom Rady UE ds. Konkurencyjności (ministrowie ds. rynku wewnętrznego i przemysłu oraz ministrowie ds. przestrzeni kosmicznej) oraz Handlu. Odbyło się ponad 180 spotkań grup roboczych i komitetów oraz ponad 70 trilogów, będących w gestii MRiT. W ramach programu prezydencji zorganizowano w Polsce 23 wydarzenia, w których uczestniczyło ponad 3 tysiące osób. To m.in.: Forum Jednolitego Rynku, Dni Przemysłu UE 2025, Europejskie Dni Kosmiczne, Market Access Day, Polska Fala Renowacji: wyzwania i rozwiązania. 

Efekty polskiej prezydencji z perspektywy MRiT.

Wzmocnienie Jednolitego Rynku UE – przełom w usługach i delegowaniu pracowników

Polska prezydencja nadała priorytet wzmocnieniu fundamentów Jednolitego Rynku UE, szczególnie w obszarze swobodnego przepływu usług. Wyniki działań podjętych w tym obszarze, to znaczący przełom po trwającym wiele lat impasie w integracji rynku usług. Sukcesem było przyjęcie przez Radę stanowiska do projektu rozporządzenia o e-deklaracji dla delegowanych pracowników. Ułatwi to świadczenie usług w UE i ograniczy biurokrację. To pierwsza od wielu lat inicjatywa, która może znacząco usprawnić transgraniczne świadczenie usług.

Zwieńczeniem polskiej prezydencji była publikacja przez Komisję Europejską nowej Strategii Jednolitego Rynku zawierającej plan działań dla sektora usług. Odzwierciedla ona wnioski z prac polskiej prezydencji w odniesieniu do barier na Jednolitym Rynku.  

Ułatwienia dla przedsiębiorców

Polska skutecznie promowała wprowadzanie uproszczeń regulacyjnych. W rekordowym czasie – 2 miesięcy – uzgodniono inicjatywę „stop the clock”, która odroczyła obowiązki sprawozdawcze ESG i należytej staranności.

Polska prezydencja doprowadziła do przyjęcia stanowiska Rady w sprawie uproszczeń w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw dotyczących zrównoważonego rozwoju. Zmieniono zakres dyrektywy – nowe przepisy obejmą tylko największe przedsiębiorstwa (min. 5000 pracowników i 1,5 mld euro obrotu). Zniesiono też obowiązek wdrażania planów klimatycznych. Przyjęte zostało stanowisko Rady dot. odsunięcia w czasie obowiązków w zakresie należytej staranności w przemyśle bateryjnym. Rozpoczęto też prace nad przepisami ułatwiającymi działalność firm w sektorze obronnym.

Prace Rady ds. Konkurencyjności doprowadziły do identyfikacji kolejnych obszarów prawa europejskiego, które wymagają deregulacji. Komisja Europejska potwierdziła już plany dotyczące publikacji tzw. omnibusów dotyczących chemikaliów oraz regulacji środowiskowych. 

Podczas polskiej prezydencji wybrzmiała także konieczność konsekwentnego stosowania zasad lepszego stanowienia prawa, aby już od wczesnego etapu procesu legislacyjnego było ono przyjazne dla firm i nie tworzyło zbędnych obciążeń. 

Konkurencyjna i odporna Polska i Europa

W czasie polskiej prezydencji nastąpiła zmiana dyskursu dotyczącego przyszłości polityki przemysłowej. Nadano priorytet wzmocnieniu konkurencyjności przemysłów tradycyjnie silnych, takich jak sektor stalowy, chemiczny, nawozowy, motoryzacyjny. Wnioskiem z prac Rady ds. Konkurencyjności jest konieczność przyjęcia pragmatycznego podejścia do sposobów realizacji celów dotyczących z dekarbonizacji w przemyśle, co przekłada się na plany dotyczące rewizji instrumentów polityki energetyczno-klimatycznej jak np. CBAM (opłata importowa od emisji gazów cieplarnianych). Zaakcentowano także silnie potrzebę zapewnienia równych szans dla firm ze wszystkich państw członkowskich w kontekście dostępu do instrumentów finansowych oraz zasad pomocy publicznej. 

Podjęto także działania na rzecz przełamania silosowości w ramach prac Rady ds. Konkurencyjności, wiążąc kwestie dotyczące polityki przemysłowej m.in. z bezpieczeństwem, instrumentami polityki handlowej. Realnym wymiarem tych działań było zorganizowanie po raz pierwszy połączonego nieformalnego ministrów ds. rynku wewnętrznego i przemysłu oraz ministrów ds. handlu.

Zakończono negocjacje nad rozporządzeniami: o bezpieczeństwie zabawek, detergentach i licencjach przymusowych. Te przepisy zwiększą bezpieczeństwo konsumentów i przygotują UE na sytuacje kryzysowe.

Polityka handlowa i bezpieczeństwo gospodarcze

Polska Prezydencja postawiła na jedność, konkurencyjność i bezpieczeństwo w obszarze polityki handlowej. Polska wspierała Komisję w konsekwentnej deeskalacji, wzajemnej liberalizacji handlu, ale również asertywnej ochronie europejskiego przemysłu.

Polska jednoznacznie opowiedziała się także za jasnymi zasadami handlowymi opartymi o system WTO.

W obszarze konkurencyjności zakończono negocjacje w sprawie umowy o handlu cyfrowym z Koreą Południową. Rada przyjęła też decyzję o podpisaniu umowy o handlu cyfrowym z Singapurem. 
Polska prezydencja doprowadziła do przyjęcia stanowiska Rady w sprawie zrewidowanego rozporządzenia w sprawie monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, jednej z najważniejszych inicjatyw w ramach unijnej Strategii Bezpieczeństwa Gospodarczego. 

Zwiększeniu bezpieczeństwa gospodarczego UE służą także podjęte przez polską prezydencję działania na rzecz ochrony inwestycji i kontroli eksportu technologii strategicznych.

Sukcesy w sektorze obronnym

Polska prezydencja doprowadziła do przyjęcia instrumentu finansowego SAFE – Security Action for Europe. Państwa UE zyskują dostęp do pomocy finansowej w formie wieloletnich pożyczek gwarantowanych przez budżet UE o łącznej wartości 150 mld euro. Będą one przeznaczone na realizację pilnych i dużych inwestycji publicznych na potrzeby wzmocnienia bezpieczeństwa i obronności poprzez wspólne zamówienia oraz zakupy realizowane przede wszystkim z zaangażowaniem europejskiego przemysłu obronnego. 

Polska prezydencja doprowadziła także do wypracowania przez Radę stanowiska w sprawie rozporządzenia wprowadzającego Program na rzecz europejskiego przemysłu obronnego (European Defence Industry Programme – EDIP) oraz rozpoczęła etap trilogów, czyli negocjacji z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską w sprawie ostatecznego kształtu przepisów.   

Polityka kosmiczna

Prezydencja włączyła sektor kosmiczny do działań związanych z bezpieczeństwem i innowacjami. Rada UE przyjęła konkluzje ws. wykorzystania danych satelitarnych do ochrony ludności i zarządzania kryzysowego. 

Sezonowe zmiany czasu 

Polska z sukcesem przywróciła dyskusję o wstrzymaniu sezonowych zmian czasu w UE. 6 lat kwestia ta był zamrożona w pracach Rady. Dzięki determinacji Ministra Rozwoju i Technologii, w trakcie prezydencji, Polska otworzyła drogę do podjęcia konkretnych działań. Komisja Europejska, na wniosek Polski, rozpoczęła przygotowania do oceny skutków zniesienia sezonowych zmian czasu.

Polska prezydencja sfinalizowała raport  podsumowujący osiągnięcia dotyczące konkurencyjności, w związku ze szczytem Rady Europejskiej 26-27 czerwca br. 

Przeczytaj także: 2,4 mld zł dla PGZ na dofinansowanie produkcji amunicji 155 mm


Źródło: www.gov.pl/web/rozwoj-technologia

Last Updated on 4 lipca, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS