Inwestycje kolejowe 2025
Wartość planowanych przez PKP PLK przetargów, które zostaną ogłoszone w 2025 roku wyniesie ponad 15 mld zł. Mają dotyczyć 1300 km torów. Poznaj, jakie inwestycje przewidziano w najbliższym czasie na kolei.
Planowane inwestycje na kolei
„Jeszcze w styczniu mamy zamiar ogłosić absolutnie największy w historii PKP PLK pojedynczy przetarg, czyli przebudowę odcinka Białystok – Ełk. To część przyszłej magistrali Rail Baltica, ale też bardzo istotny odcinek komunikacyjny w Polsce i dla transportu towarowego i dla transportu pasażerskiego” – informuje Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK.
W pierwszym kwartale 2025 roku PKP PLK będą ogłaszać kolejne postępowania dla odcinka projektu Podłęże – Piekiełko o wartości 2,3 mld zł i na odcinek Tymbark – Limanowa za 1,3 mld zł, oraz na przebudowę odcinka Skierniewice – Czachówek Wschodni o wartości ok. 1,4 mld zł.
Plany na drugi kwartał obejmują przetarg na budowę stacji Biała Rawska wartości 130 mln zł.
Na trzeci kwartał przewidziano przetargi na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska wartości 1,3 mld zł, na odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin wartości 1,2 mld zł, na odcinki Lębork – Łeba i Łeba – Elektrownia Jądrowa – Choczewo o wartości 1,2 mld zł i na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna za 1,2 mld zł.
Przetargi na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł, odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna za 1,3 mld zł i na odcinek Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec wartości 400 mln zł zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku.
Inwestycje na kolei z KPK
W najbliższych latach największe inwestycje kolejowe finansowane będą w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Mowa tu m.in. o:
- modernizacji ciągu E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Zebrzydowice (wraz z węzłem katowickim) o wartości 7,29 mld zł,
- pracach na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk o wartości 5,42 mld zł,
- modernizacji linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia o wartości 9,25 mld zł, budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz o wartości 14 mld zł,
- modernizacji linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Ełk wartości 5,86 mld zł,
- modernizacji stacji Warszawa Wschodnia o wartości 3,3 mld zł.
Długoterminowe plany inwestycyjne na kolei
Po 2026 roku PKP PKL planuje skupić się na inwestycjach lokalnych w ramach programu Kolej Plus. Przewidziano 10 mld zł na przetargi w ramach tego programu na lata 2026-2027.
Z kolei w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK skoncentruje się w perspektywie najbliższych trzech lata na wymienionych powyżej sześciu strategicznych projektach.
Największa inwestycja kolejowa PKP PLK
Planowana modernizacja odcinka Białystok-Ełk zrewolucjonizuje podróże na tym odcinku Rail Baltica. Linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, praktycznie bezkolizyjnym. Na 80% trasy pociągi będą mogły uzyskiwać prędkość do 200 km/h, na pozostałych – do 160 km/h.
W samym Białymstoku powstanie bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki, nastąpi przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych, a także zostanie zbudowane przejście pieszo-rowerowe pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej.
Szacowany kosztorys 100-kilometrowego odcina to 6 mld zł. Prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.
Źródło: technologieibudownictwo.pl
Przeczytaj także: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Last Updated on 13 stycznia, 2025 by Elżbieta Wieleba