Mniej emisji w transporcie. Pierwszy krok – intermodal

Mniej emisji w transporcie. Pierwszy krok – intermodal

Ograniczenie emisji staje się istotnym czynnikiem przy wyborze rozwiązań logistycznych. Jednak dla firm ważna pozostaje efektywność przewozu, w tym czas czy koszty. W związku z tym, na znaczeniu i popularności zyskuje transport intermodalny.

Transport intermodalny to rozwiązanie, w którym cały łańcuch dostaw obsługują różne frachty – kolejowy, drogowy czy morski – a zarazem wykorzystuje się jedną jednostkę ładunkową – kontener lub naczepę intermodalną. To pozwala na odpowiednią optymalizację przewozu, m.in. poprzez dobór odpowiednich środków transportu na danym etapie trasy, a także efektywny przeładunek między nimi. Dlatego w serwisie lądowym, na najdłuższym odcinku, wybierany jest pociąg. Z jednej strony jest to najbardziej zielona opcja, a z drugiej pozwala również na przewóz dużych wolumenów i dużych gabarytów jednocześnie, co ma szczególne znaczenie w sektorach takich jak stolarka, budownictwo czy przemysł meblowy.

Potrzeba redukcji śladu węglowego jest jednym z kluczowych powodów, dla których klienci wybierają serwis intermodalny. Daje on możliwość efektywnego wykorzystania kolei w przewozach kontynentalnych. Najczęściej jest to opcja dla odbiorów towarów z portów morskich. Coraz popularniejsze staje się jednak wykorzystanie frachtu kolejowego na najdłuższym odcinku w transporcie po Europie, a opcji drogowej na pierwszej i ostatniej mili, gdzie także, pod względem efektywności operacji, przy stałych połączeniach można zastosować ciężarówki elektryczne mówi Łukasz Rother, Intermodal Product Manager, Rohlig SUUS Logistics.

Ponadto, ta opcja przewozowa umożliwia również optymalizację łańcuchów dostaw. Wykorzystanie jednej jednostki ładunkowej w całym przewozie znacznie ogranicza liczbę przeładunków, co eliminuje konieczność rozformowania i ponownej konsolidacji na terminalu. Zwiększa to również bezpieczeństwo towarów i ogranicza możliwość ich uszkodzenia.

W SUUSie obserwujemy rosnącą liczbę klientów wybierających ten serwis. Dla jednej z firm prowadzimy projekt, w którym intermodalnie, z wykorzystaniem kolei oraz samochodów ciężarowych na pierwszej i ostatniej mili, przewozimy sprzęt i akcesoria sportowe z fabryki w Polsce do jego magazynów na terenie całych Włoch. Po roku współpracy wolumen przewożonego towaru zwiększył się dwukrotnie, co jest najlepszą recenzją dla nas mówi Łukasz Rother. – Duże znaczenie dla efektywności serwisu intermodalnego ma odpowiednia infrastruktura transportowa. I dokładnie tak jest w przypadku wspomnianej współpracy. Włochy słyną z rozwiniętej sieci linii kolejowych oraz terminali przeładunkowych, co pozwala na efektywny przewóz intermodalny na terenie całego kraju – dodaje.

Poza Półwyspem Apenińskim SUUS przewozi intermodalnie również na innych europejskich kierunkach, w tym do Niemiec, Holandii, a także Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii, gdzie poza transportem drogowym i kolejowym często wykorzystywany jest także fracht morski.


Przeczytaj także: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów

Last Updated on 13 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS