Mniej emisji w transporcie. Pierwszy krok – intermodal
Ograniczenie emisji staje się istotnym czynnikiem przy wyborze rozwiązań logistycznych. Jednak dla firm ważna pozostaje efektywność przewozu, w tym czas czy koszty. W związku z tym, na znaczeniu i popularności zyskuje transport intermodalny.
Transport intermodalny to rozwiązanie, w którym cały łańcuch dostaw obsługują różne frachty – kolejowy, drogowy czy morski – a zarazem wykorzystuje się jedną jednostkę ładunkową – kontener lub naczepę intermodalną. To pozwala na odpowiednią optymalizację przewozu, m.in. poprzez dobór odpowiednich środków transportu na danym etapie trasy, a także efektywny przeładunek między nimi. Dlatego w serwisie lądowym, na najdłuższym odcinku, wybierany jest pociąg. Z jednej strony jest to najbardziej zielona opcja, a z drugiej pozwala również na przewóz dużych wolumenów i dużych gabarytów jednocześnie, co ma szczególne znaczenie w sektorach takich jak stolarka, budownictwo czy przemysł meblowy.
– Potrzeba redukcji śladu węglowego jest jednym z kluczowych powodów, dla których klienci wybierają serwis intermodalny. Daje on możliwość efektywnego wykorzystania kolei w przewozach kontynentalnych. Najczęściej jest to opcja dla odbiorów towarów z portów morskich. Coraz popularniejsze staje się jednak wykorzystanie frachtu kolejowego na najdłuższym odcinku w transporcie po Europie, a opcji drogowej na pierwszej i ostatniej mili, gdzie także, pod względem efektywności operacji, przy stałych połączeniach można zastosować ciężarówki elektryczne – mówi Łukasz Rother, Intermodal Product Manager, Rohlig SUUS Logistics.
Ponadto, ta opcja przewozowa umożliwia również optymalizację łańcuchów dostaw. Wykorzystanie jednej jednostki ładunkowej w całym przewozie znacznie ogranicza liczbę przeładunków, co eliminuje konieczność rozformowania i ponownej konsolidacji na terminalu. Zwiększa to również bezpieczeństwo towarów i ogranicza możliwość ich uszkodzenia.
– W SUUSie obserwujemy rosnącą liczbę klientów wybierających ten serwis. Dla jednej z firm prowadzimy projekt, w którym intermodalnie, z wykorzystaniem kolei oraz samochodów ciężarowych na pierwszej i ostatniej mili, przewozimy sprzęt i akcesoria sportowe z fabryki w Polsce do jego magazynów na terenie całych Włoch. Po roku współpracy wolumen przewożonego towaru zwiększył się dwukrotnie, co jest najlepszą recenzją dla nas – mówi Łukasz Rother. – Duże znaczenie dla efektywności serwisu intermodalnego ma odpowiednia infrastruktura transportowa. I dokładnie tak jest w przypadku wspomnianej współpracy. Włochy słyną z rozwiniętej sieci linii kolejowych oraz terminali przeładunkowych, co pozwala na efektywny przewóz intermodalny na terenie całego kraju – dodaje.
Poza Półwyspem Apenińskim SUUS przewozi intermodalnie również na innych europejskich kierunkach, w tym do Niemiec, Holandii, a także Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii, gdzie poza transportem drogowym i kolejowym często wykorzystywany jest także fracht morski.
Przeczytaj także: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
Last Updated on 13 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba