Sprawna logistyka staje się priorytetem dla firm

Sprawna logistyka staje się priorytetem dla firm

Aż 90 proc. polskich MŚP uważa, że efektywność dostaw ma znaczący wpływ na ich działalność, pokazało badanie „Barometr 2B 2024”. Dla porównania wynik dla Unii Europejskiej wyniósł 86 proc. Także wybór dostawcy usług logistycznych jest decyzją biznesową ważniejszą dla polskich niż ogólnie europejskich przedsiębiorców.

Rynek dostaw B2B zmaga się obecnie z wieloma wyzwaniami. Kluczowe problemy obejmują zakłócenia w globalnych łańcuchach dystrybucji, rosnące koszty energii i surowców, wysoką inflację oraz niestabilność geopolityczną, w tym konsekwencje wojny w Ukrainie. W sytuacji, gdy przepływy B2B stanowią około 45 proc. europejskiego rynku przesyłek ekspresowych i paczek, niezawodność i elastyczność usług logistycznych stają się priorytetem dla firm.

Polscy przedsiębiorcy chcą sami wybierać przewoźników

Przeciętne MŚP odbiera około 40 paczek miesięcznie od lokalnych dostawców, wynika z badania ,,Barometr 2B 2024”. Dlatego kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo przesyłek, szybkie rozwiązywanie potencjalnych problemów, możliwość ich śledzenia oraz terminowość dostaw. Aż 90 proc. polskich MŚP uważa, że nieudana dostawa ma znaczący wpływ na ich działalność, w porównaniu do 86 proc. w UE, a 53 proc. polskich firm ocenia ten wpływ jako bardzo wysoki (44 proc. w UE). Główne obszary wymagające poprawy, wskazywane przez polski sektor MŚP, to obsługa klienta (50 proc.), systemy śledzenia przesyłek (38 proc.), na równi z szybkością dostaw (35 proc).

Sprawne zarządzanie operacjami logistycznymi znajduje się w czołówce priorytetów firm i jest ściśle powiązane z wyborem usługodawcy. Przedsiębiorcy chcą mieć wpływ na tę decyzję. 74 proc. polskich firm wywiera nacisk na swoich dostawców, aby umożliwili im samodzielny wybór przewoźników. To daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi. Badanie ujawniło też, na jakie aspekty zwracają uwagę przedsiębiorcy. Dla 75 proc. firm systemy śledzenia przesyłek są niezbędne, a 77 proc. ceni sobie możliwość współpracy z jednym, stałym kurierem. Organizacje oczekują też bardziej personalizowanych usług i współpracy ,,szytej na miarę” w obszarze przesyłek międzynarodowych. Dla dostawców to szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej, szczególnie, że 40 proc. przedsiębiorstw ocenia dostawy międzynarodowe jako zaledwie „w pewnym stopniu satysfakcjonujące”.


Beata Połetek

Źródło: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Czy 2025 będzie kolejnym rokiem walki o przetrwanie dla sektora TSL?

Last Updated on 3 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS