Jacek Furman – Prezes Zarządu AFLOFARM Farmacja Polska: Udało nam się przekuć marzenia w konkretny plan

Jacek Furman – Prezes Zarządu AFLOFARM Farmacja Polska: Udało nam się przekuć marzenia w konkretny plan

Aflofarm powstał w 1989 roku, na przestrzeni lat stając się z jednym z największych producentów leków w Polsce. Co zadecydowało o tym, że dziś jesteście jednym z liderów rynku? Jakie podjęte decyzje okazały się na przestrzeni lat kluczowe?

Na przestrzeni tych 32 lat zupełnie zmieniły  się potrzeby i oczekiwania Pacjentów, a co za tym idzie zmianie uległ cały rynek farmaceutyczny. Aflofarm Farmacja Polska swój sukces zbudował na bazie ciężkiej pracy, wnikliwych analiz,  trafnych spostrzeżeń,  ciągłego stawiania sobie nowych celów i nieustannego podnoszenia poprzeczki. Tym co zdecydowało, że od lat jesteśmy liderem rynku OTC jest przede wszystkim odwaga, elastyczność i szybkość podejmowania decyzji, które pozwalały nam błyskawicznie reagować na nowe trendy.  To również 100% nastawienia na potrzeby Pacjenta, który od lat motywuje nas do szukania nowych, lepszych rozwiązań, innowacyjnych połączeń, a także  innych postaci leków, które sumarycznie po prostu dają lepszy produkt, po który chętnie sięgają Pacjenci.

Jest Pan Prezesem firmy od 2006 roku. Jakie cele stawiał Pan sobie obejmując to stanowisko?

Chciałem, aby Aflofarm był liczącą się firmą farmaceutyczną w 100% z polskim kapitałem, która wytwarza przede wszystkim leki. I to udało nam się osiągnąć. Aflofarm to aż 130 leków OTC (bez recepty)  i ponad 60 na receptę – to niewątpliwie powód do dumy. Mamy 5 fabryk, zatrudniamy ponad 1200 osób, jesteśmy liderem rynku OTC w Polsce. Śmiało mogę powiedzieć, że mnie i moim braciom udało się przekuć marzenia w konkretny plan, który po prostu konsekwentnie wprowadzamy w życie.

Nieustannie inwestujecie w prace badawczo-rozwojowe, posiadacie też własne laboratorium badawcze. Co sprawia, że jesteście tak mocno ukierunkowani na innowacje?

Dla nas innowacje to poszukiwanie rozwiązań, które nie są dostępne na rynku, a które mogą ułatwić Pacjentowi proces leczenia. To łączenie w jednym produkcie kilku różnych substancji, tak, aby Pacjent nie musiał przyjmować wielu preparatów, to zmiana postaci leku np. z dużych, trudnych do połknięcia tabletek na płyn lub proszek, produkcja w formie zawiesin, które sprawiają, że mamy mniej płynu do połknięcia – to ostatnie doceniają to nie tylko seniorzy, lecz przede wszystkim rodzice małych dzieci. Chcemy, aby nasza oferta była dostosowana do rzeczywistych potrzeb  Pacjentów, dlatego też inwestujemy w nowoczesne technologie, stosujemy pionierskie rozwiązania i prace o charakterze badawczo-rozwojowym, bo one umożliwiają realizację przyjętych przez nas założeń. Przyszłością farmacji i medycyny są innowacje. Dobitnie pokazała nam to również sytuacja covidowa.

Posiadacie szeroki asortyment leków oraz suplementów. Co leżało u podstaw rozwoju oferty produktowej?

Naszym celem jest tworzenie leków, wyrobów medycznych i suplementów, które są odpowiedzią na najbardziej palące i obniżające jakość życia dolegliwości, schorzenia i choroby. Jednocześnie robimy wszystko, by oferowane przez nas wyroby były nie tylko skuteczne i  bezpieczne, lecz również innowacyjne np. pod względem postaci podania.  Inwestycje w innowacje, stałe podnoszenie jakości naszych rozwiązań pozwalają nam na rozbudowę naszej oferty dbając jednocześnie o portfele naszych klientów. To sprawia, że Pacjenci ufają naszym wyrobom i zostają z nami na dłużej np. lekiem, który na stałe zagościł w domowych apteczkach i  do którego mam ogromny sentyment jest Herbapect, syrop zarówno na kaszel suchy, jak i mokry. Ponad 61 milionów sprzedanych  opakowań pozwala mi głęboko wierzyć, że nie ma Polaka, który nie zetknąłby się z naszym Herbapectem. Kolejnym przykładem marki, która ma rzesze wiernych fanów jest np.  lek przeciwwirusowy Neosine. W ciągu minionych pięciu lat sprzedaliśmy ponad 14 milionów opakowań, co oznacza, że niemalże co drugi Polak leczył  się naszą „Neosinką”. Jako liderzy branży farmaceutycznej mamy zaszczyt nie tylko towarzyszyć Polakom w chwilach choroby, lecz również w chwilach przyjemności, np. dzięki Inventum odpowiedzialni jesteśmy za niemalże  22 miliony  miłosnych uniesień  –  kto wie, ile z nich doprowadziło do wzrostu liczby urodzeń.

Eksport jest ważną częścią Waszego biznesu –  produkty Aflofarmu trafiają do 30 krajów na całym świecie, a oprócz Unii Europejskiej jesteście obecni m.in. w Stanach Zjednoczonych czy też krajach Bliskiego Wschodu. Kiedy i dlaczego podjęliście decyzje o ekspansji? Od którego rynku wszystko się zaczęło?

Mając na uwadze tak bogate portfolio produktowe, innowacyjność m.in. dotyczącą postaci danych leków i ogromny potencjał rozwoju, absolutnie naturalnym procesem jest dla nas ekspansja na rynki zagraniczne. Aktualnie jesteśmy obecni na ponad 30 rynkach, w tym właśnie m.in. w Europie Zachodniej, Środkowej, Wschodniej, ale też na Bliskim Wschodzie, czy w USA. Ekspansja zagraniczna i kolejne akwizycje to ważne kierunki naszego rozwoju, które determinują powstawanie kolejnych zagranicznych oddziałów Aflofarmu. Naszą ambicją jest budowanie silnej pozycji firmy nie tylko w Polsce, ale również na innych rynkach, co skutkuje dywersyfikacją geograficzną naszej działalności. Potencjał konsumencki na rynkach zagranicznych jest również jednym z determinantów decyzji dotyczących kolejnych ekspansji. Zależy nam na sprawnym odpowiadaniu na potrzeby Pacjentów, więc stale dążymy do poszerzenia zakresów i horyzontu naszej działalności.

Aktywnie promujecie zdrowy styl życia jako ważny element Waszej strategii. Powołaliście do życia fundację, której celem jest m.in. promocja profilaktyki prozdrowotnej, a także popularyzacja wiedzy z zakresu farmacji i medycyny. Wspieracie też finansowo akcje społeczne i kulturalne, finansujecie stypendia naukowe dla szczególnie uzdolnionych uczniów i studentów. Czy możecie pochwalić się efektami działań podjętych przez fundację?

„Fundacja Aflofarm” jest drugą powołaną przez nas fundacją, w ramach której dążymy do promocji i edukacji w zakresie zdrowia, zachowań i nawyków prozdrowotnych,  medycyny i farmacji. Od czasu powołania  fundacji przeprowadziliśmy z powodzeniem trzy istotne kampanie – „Nie Spal się na Starcie”, której celem było promowanie postaw antynikotynowych i wiedzy na temat uzależnienia od papierosów wśród młodzieży w wieku 12-16 lat. W 2019 r. przeprowadziliśmy kampanię „Po Pierwsze Farmaceuta”, gdzie wraz z Naczelną Izbą Aptekarską pod patronatem Ministerstwa Zdrowia wzmacnialiśmy wizerunek farmaceuty i edukowaliśmy Pacjentów w zakresie opieki farmaceutycznej. Ostatnia z kampanii, którą przeprowadziliśmy dotyczyła skutków pandemii SARS-CoV-2, zwróciliśmy uwagę społeczeństwa na zmiany, które dokonały się w kwestii zdrowia, życia i samopoczucia Polaków w perspektywie 12 miesięcy od rozpoczęcia pandemii w Polsce.

Na zakończenie proszę o wypowiedź na temat Waszych planów na przyszłość. Czy planujecie dalszą ekspansję? Czy w najbliższym czasie wypuścicie na rynek kolejny innowacyjny produkt? Czy szykują się inwestycje w rozbudowę linii produkcyjnej?

Przede wszystkim staramy się rozwijać nasze portfolio o leki coraz bardziej innowacyjne, coraz bardziej zaawansowane. To potwierdzenie naszej idei wspierania zdrowia i jakości życia –  chcemy wprowadzać skuteczne i bezpieczne produkty stworzone w trosce o potrzeby Pacjentów. Dziś nasze produkty można dostać w 30 krajach na trzech kontynentach, lecz zakładam, że będzie ich więcej. Tworzymy własne struktury za granicą, a także  zwiększamy rozpoznawalność naszych marek na rynkach zagranicznych. Ekspansja i inwestycje w rozbudowę linii produkcyjnej są naturalnym elementem rozwoju firmy.


Jacek Furman

Prezes Zarządu AFLOFARM Farmacja Polska Sp. z o. o., trzeciej po Polpharmie i Adamedzie największej polskiej firmy farmaceutycznej, absolwent studiów na kierunku Zarządzanie i Marketing.

Jak sam wspomina studia nauczyły go przede wszystkim samodzielnej realizacji projektów, poszukiwania rozwiązań i sposobu rozwiązywania problemów. Pokazały, jak i gdzie szukać wiedzy i odpowiedzi na pytania, które później niejednokrotnie przydawały się w zawodowym życiu. Podczas studiów był członkiem koła naukowego MarketPlace. Na spotkaniach koła przede wszystkim dyskutowano – omawiano case’y najważniejszych kampanii reklamowych i marketingowych. 

Last Updated on 7 lutego, 2024 by Anastazja Lach

Udostępnij
KATEGORIA