Transformacja i wizja przyszłości: Dyrektor Generalny Four Points by Sheraton Warsaw Mokotów, Kamil Kaźmierkiewicz, o ewolucji branży hotelarskiej

Transformacja i wizja przyszłości: Dyrektor Generalny Four Points by Sheraton Warsaw Mokotów, Kamil Kaźmierkiewicz, o ewolucji branży hotelarskiej

Marka Four Points by Sheraton powstała w 1995 roku, ale pierwszy obiekt tej marki w Polsce otworzył swoje drzwi dopiero wiosną 2019 roku. Dlaczego, Pana zdaniem, nastąpiło to tak późno?

Lata 90-te w Polsce to okres dynamicznych zmian i transformacji w kierunku gospodarki rynkowej. Liczne procesy mające na celu stabilizację makroekonomiczną, liberalizację cen, prywatyzację, restrukturyzację przemysłu, a także modernizację systemu bankowego, charakteryzowały się pewną niestabilnością i w konsekwencji niepewnością inwestorów.

Marka Four Points by Sheraton adresuje swe usługi do wymagającej i zróżnicowanej grupy, obejmującej szeroko rozumianą średnią i wyższą klasę społeczną, a te, w toku historycznych przemian, przechodziły ewolucyjny proces kształtowania, stopniowo krystalizując swoją tożsamość w społecznym krajobrazie.

Jednak dopiero ekspansja Marriott International na europejskim rynku hotelowym, zwłaszcza po nabyciu Starwood Hotel & Resorts Worldwide w 2016 roku, w którego portfolio wchodził Four Points by Sheraton, stworzyła odpowiedni moment i klimat dla debiutu tej marki na polskim rynku.

Biorąc pod uwagę, że Four Points by Sheraton kieruje swoją ofertę przede wszystkim do segmentu podróży biznesowych oraz małych i średnich konferencji, czy uważa Pan, że w naszym kraju jest duże zapotrzebowanie na hotele przystosowane do potrzeb tego typu odbiorców?

W świetle powracającej równowagi po erze COVID-19, obserwujemy wzrost zapotrzebowania na hotele dedykowane osobom podróżującym biznesowo oraz przystosowane do organizacji konferencji o różnej skali. Firmy, w dążeniu do efektywnego zarządzania budżetem, coraz chętniej wybierają obiekty łączące innowacyjność z funkcjonalnością i adaptowalnością. Wskazują na to również dostępne dane, które potwierdzają wzrastającą liczbę organizowanych konferencji i spotkań biznesowych w kraju. W takim kontekście, marka Four Points by Sheraton, która potrafi dostosować swoją ofertę do tych dynamicznie zmieniających się potrzeb, zyskuje na znaczeniu w oczach współczesnych podróżnych.

Inflacja w Polsce zwalnia, ale nadal galopuje. Czy rosnące ceny produktów i usług sprawiają, że zainteresowanie kompleksowymi usługami hotelarskimi o wysokim standardzie spada?

Choć obecny kontekst gospodarczy niesie ze sobą pewne wyzwania, a galopująca inflacja w Polsce stanowi dla wielu sektorów gospodarki problem, analiza zachowań rynkowych w kontekście sektora hotelarskiego o wysokim standardzie prezentuje złożony obraz.

W pierwszej kolejności warto zauważyć, że obserwujemy delikatny trend wzrostowy w zakresie popytu na usługi premium, mimo globalnych napięć inflacyjnych. Istotny w tym aspekcie jest fakt, że odbiorcami naszych usług nie są tylko uczestnicy rynku krajowego. Ponad połowa naszych gości to przedstawiciele rynków zagranicznych, gdzie klimat gospodarczy jest nieco łagodniejszy, co pośrednio przekłada się na ich zdolność do akceptacji wyższych kosztów usług premium.

Co więcej, w obliczu wzrostu inflacji, bardziej niż spadek zainteresowania obserwujemy ewolucję zachowań konsumenckich. Goście nie rezygnują z usług na wysokim poziomie, jednak stają się bardziej świadomi ich wartości i oczekują odpowiedniej jakości w zamian za ponoszone koszty. Warto też podkreślić, że przejście przez kryzys pandemii nauczyło nas szybkości w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków rynkowych, co umożliwia skuteczniejsze reagowanie na takie zjawiska, jak np. wysoka inflacja.

Branża hotelarska w Polsce przeszła ogromną transformację w ostatnich 20 latach. Oczekiwania gości, często podparte pozytywnymi doświadczeniami wyniesionymi z pobytów w zagranicznych hotelach, są coraz wyższe. W jaki sposób wychodzicie naprzeciw tym zmianom?

Odpowiadając na rosnące i ewoluujące oczekiwania gości w kontekście dynamicznych zmian w branży hotelarskiej, nasza strategia bazuje na przewadze wynikającej z przynależności do jednej z największych sieci hotelowych na świecie. Taka pozycja pozwala nam na ciągłe monitorowanie i analizowanie trendów dominujących na światowych rynkach hotelarskich. Dzięki temu jesteśmy w stanie antycypować i adaptować się do nowości, zanim jeszcze zyskają one popularność na polskim rynku.

Wśród tych trendów szczególną uwagę przykładamy do kwestii ESG. Rozumienie i wdrażanie praktyk ESG pozwala nam działać w sposób zrównoważony, odpowiedzialny społecznie oraz transparentny w aspektach zarządzania, co jest coraz bardziej cenione przez gości.

Wszechstronna digitalizacja przejawia się chociażby w rozwiniętych operacjach mobilnych, które umożliwiają gościom łatwiejszy dostęp do naszych usług. Globalny program lojalnościowy daje możliwość budowania długoterminowych relacji z gośćmi z całego świata. Nie można też zapomnieć o ekotrendach, które coraz bardziej zyskują na znaczeniu wśród gości – tu również stawiamy na ekologiczne rozwiązania, korzystając z najlepszych praktyk całej sieci w ramach szeroko pojętych działań ESG.

Choć nasza lokalizacja to warszawski Mokotów, nasze działania są ukierunkowane na rynek globalny. Z racji międzynarodowej obecności jesteśmy oceniani przez gości z różnych zakątków świata, posiadających zróżnicowane oczekiwania i gusty. To stawia przed nami wyzwania, ale jednocześnie motywuje do ciągłego podnoszenia standardów. Konkurujemy bowiem nie tylko z lokalnymi hotelami w naszej najbliższej okolicy, ale również z innymi obiektami w całym regionie EMEA.

Ostatnie lata w branży hotelarskiej to oczywiście nie tylko borykanie się z negatywnym wpływem czynników zewnętrznych, lecz także nowe trendy i możliwości. Jednym z nich jest robotyzacja i rozwój sztucznej inteligencji. W jaki sposób mogą one wspomóc pracę hoteli?

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej stała się nie tylko faktem, ale jej znaczenie i udział w przemyśle rośnie w zawrotnym tempie. Patrząc na dynamiczny rozwój technologii AI, można przewidzieć, że w niedalekiej przyszłości będziemy świadkami wdrażania rozwiązań, które w pierwszej kolejności zastąpią stanowiska wymagające niskich kwalifikacji i kompetencji. Wpływ będzie to miało przede wszystkim na optymalizację kosztów, przy jednoczesnym zwiększeniu przychodów hotelu. Co więcej, automatyzacja i robotyzacja przyniosą ze sobą zwiększoną precyzję i wydajność pracy, co w dzisiejszych czasach jest niezmiernie ważne dla każdego sektora.

Nie uważam jednak, aby technologia AI była w stanie w pełni zastąpić ludzi w branży hotelarskiej. Niemniej jej ekspansja w obszary tradycyjnie zarezerwowane dla ludzi wydaje się nieunikniona. W ramach jednego z projektów realizowanych podczas moich studiów MBA na SGH mieliśmy okazję opracowywać koncepcję półautonomicznego hotelu. W takim modelu większość procesów była zautomatyzowana – od inteligentnych budynków, przez zaawansowane systemy bazodanowe, po autonomiczne restauracje. Chatboty, voice boty czy humanoidalni recepcjoniści i kelnerzy nie są już fikcją – te rozwiązania stają się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza na rynku azjatyckim.

Rynek azjatycki jest w czołówce innowacji w sektorze technologicznym, a potęga gospodarcza Chin sugeruje, że ten trend będzie się utrzymywał. Jeśli weźmiemy pod uwagę prognozy, które mówią o potencjalnym wzroście wartości rynkowej przełomowych innowacji o 40% rocznie – z 13 bilionów dolarów obecnie do 200 bilionów dolarów w roku 2030 – staje się jasne, że technologia będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości każdej branży. W kontekście tak spektakularnego wzrostu wartości rynkowej związanej z innowacjami, byłoby naiwne myśleć, że sektor hotelarski pozostanie na marginesie tego procesu.


Kamil Kaźmierkiewicz – z wykształcenia hotelarz. Przez blisko 20 lat pracował dla największych grup hotelowych na świecie (Kempinski Hotels, Hilton Hotels & Resorts, Intercontinental Hotel Group, Marriott International). Uczestniczył w procesie otwarcia na polskim rynku hoteli InterContinental Warszawa oraz DoubleTree by Hilton Hotel & Conference Centre Warsaw. Odpowiedzialny za wprowadzenie marki Four Points by Sheraton na polski rynek i otwarcie pierwszego hotelu tej marki w Polsce, którego obecnie jest dyrektorem generalnym.

Prywatnie fan koszykówki i kolarstwa górskiego.

Last Updated on 21 grudnia, 2023 by Anastazja Lach