Największą zmianą w motoryzacji jest rosnąca dbałość o środowisko naturalne. Rozmowa z Pawłem Posuniakiem, Dyrektorem Centrum Badań i Rozwoju Technologii, Kierownikiem Zespołu Laboratoriów w Sieci Badawczej Łukasiewicz

Obecnie tempo rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji przybiera niespotykaną dotąd skalę. W jakim kierunku będzie zmierzał rynek motoryzacyjny? Jakie trendy będą go kształtowały w najbliższych latach?

Wśród dominujących trendów rozwoju motoryzacji wyróżnić można trzy podstawowe – związane z ekologią, bezpieczeństwem oraz tzw. mobilnością na żądanie.

Największą zmianą w motoryzacji jest rosnąca dbałość o środowisko naturalne. Mimo rozwoju coraz bardziej innowacyjnych konstrukcji silników i znacznej redukcji emisji spalin, obecna technologia nie pozwala się ich pozbyć w całości. Stąd obserwowany bardzo dynamiczny rozwój napędów alternatywnych. Praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie pojazdy elektryczne, hybrydowe, a nawet pojazdy wykorzystujące wodór. Co więcej, już teraz wielu z nich deklaruje, iż na przestrzeni najbliższych lat wycofają z produkcji silniki spalinowe.

Drugi ważny trend w motoryzacji to coraz większe wykorzystanie automatyzacji na rzecz bezpieczeństwa. Wyraźnie zauważalny jest postęp w odniesieniu do systemów wspomagających kierowcę ADAS (ang. Advanced Driver Assistance Systems), przybliżających nas do pojazdu w pełni autonomicznego, który w przyszłości będzie się poruszał bez udziału kierowcy. Dziś już w wielu pojazdach stosowane są systemy awaryjnego hamowania, asystenta zmiany pasa ruchu, czy aktywnego tempomatu. Ciekawym trendem w kontekście zakupowym, jest zmiana modelu posiadania auta na model użytkowania. Nie dotyczy to tylko firm, które korzystają np. z leasingu, ale coraz częściej taki model wybierają użytkownicy indywidualni. Rozwijające się sieci carsheringowe przełamują kolejne bariery  i coraz częściej użytkownicy indywidualni – szczególnie w dużych aglomeracjach – rezygnują z posiadania własnego samochodu.

Jakie technologie Pana zdaniem będą miały największy wpływ na rozwój motoryzacji?

Przede wszystkim technologie związane z magazynowaniem energii, tj. wydajniejszymi bateriami, a co za tym idzie – rozwojem nowoczesnych materiałów, a także zagadnienia związane z produkcją, magazynowaniem i przetwarzaniem wodoru. Ponadto rozwój systemów autonomicznych, który pociągnie za sobą ewolucję komputerów, czujników i oprogramowania, szczególnie w kwestii pracy w czasie rzeczywistym, i sztucznej inteligencji. Mówimy tu więc o prawdziwie interdyscyplinarnym rozwoju wielu technologii.

Czego Pana zdaniem potrzebują producenci z segmentu automotive, aby z sukcesem rozwijać nowe technologie?

Dynamicznie rozwijająca się branża motoryzacyjna potrzebuje przede wszystkim silnego zaplecza badawczego. Dlatego Łukasiewicz – PIMOT stale rozwija własną infrastrukturę badawczą i rozszerza swoje kompetencje w obszarze badań na rzecz rozwoju (B+R) oraz potwierdzania zgodności (homologacja/certyfikacja) nowych technologii motoryzacyjnych. Obecnie skupiamy się na rozwoju kompetencji związanych z elektromobilnością i pojazdami zautomatyzowanymi, czyli systemami ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy). Prowadzimy powiązane z tymi zagadnieniami projekty badawczo-rozwojowe, inwestujemy w aparaturę. Dobrym przykładem podążania za potrzebami rynku jak i trendami związanymi z elektromobilnością jest infrastruktura badawcza, którą uruchomiliśmy w tym roku, wykorzystywana do badania kompletnych pojazdów, w tym elektrycznych (pojazdów osobowych, dostawczych ciężarowych, autobusów oraz pojazdów wojskowych z dodatkowym wyposażeniem) m.in. w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

To już ponad dwa lata, odkąd Przemysłowy Instytut Motoryzacji stał się częścią Sieci Badawczej Łukasiewicz. W jaki sposób dołączenie do Łukasiewicza wpłynęło na funkcjonowanie Instytutu?

Jako część Sieci Badawczej Łukasiewicz jeszcze mocniej stawiamy na współpracę nauki z biznesem. Korzystamy z efektu  synergii, dzięki któremu jesteśmy w stanie oferować producentom gotowe i kompletne rozwiązania biznesowe, wykorzystując infrastrukturę badawczą, często unikalną w skali kraju, a nawet świata oraz kompetencje ponad 4.5 tys. naukowców i inżynierów, którzy tworzą Łukasiewicza.

To ogromny potencjał, który chcemy wykorzystywać wspierając firmy w rozwiązywaniu ich problemów technologicznych, projektowaniu innowacyjnych rozwiązań i technologii, unowocześnianiu procesów i prowadzeniu projektów B+R. W tym celu powstał też system Wyzwań Łukasiewicza – innowacyjne narzędzie, dzięki któremu wychodzimy naprzeciw konkretnym problemom i potrzebom przedsiębiorców.

Jakie korzyści dla przedsiębiorcy wynikają z takiego modelu współpracy?

Wyzwania Łukasiewicza to unikalny mechanizm, który pozwala przedsiębiorcom szybko i w prosty sposób zgłosić problem technologiczny lub procesowy – wystarczy, że wypełnią formularz na stronie: https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/. Eksperci z Instytutów Łukasiewicza, po otrzymaniu takiego zgłoszenia błyskawicznie rozpoczynają pracę nad możliwymi rozwiązaniami danego problemu. Już w ciągu 15 dni roboczych od zgłoszenia wyzwania przedsiębiorca otrzymuje bezpłatnie propozycję rozwiązania, rekomendowany zespół ekspertów oraz zaplecze aparaturowe do prowadzenia prac B+R. Jednak nie każdy projekt wymaga prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Jeśli okaże się, że poszukiwane przez przedsiębiorcę rozwiązanie to usługa, która już znajduje się w ofercie Instytutów Łukasiewicza, np. certyfikacja lub badanie na zgodność z normami, wówczas cały proces przebiega jeszcze sprawniej. W takich przypadkach przedsiębiorca może liczyć na odpowiedź w ciągu 5 dni roboczych.

Od początku działania Wyzwań Łukasiewicza z naukowych rozwiązań skorzystało ponad 400 firm. Jak widać, jest to wyjątkowo efektywne narzędzie, które zyskuje uznanie wśród coraz większej rzeszy przedsiębiorców.

A jakie wyzwania stoją obecnie przed Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Motoryzacji?

Wyzwania jakie sobie stawiamy są ściśle powiązane z rozwojem branży automotive oraz celami Sieci Badawczej Łukasiewicz. Bazując na kompetencjach personelu oraz posiadanej przez nas infrastrukturze badawczej, pragniemy osiągnąć pozycję lidera B+R branży motoryzacyjnej w kraju i w naszym regionie Europy. Kryzys w branży spowodowany pandemią koronawirusa uświadomił nam jak ważne jest tworzenie lokalnych łańcuchów dostaw i posiadanie krajowego know-how. Na tym chcemy się skupić. By osiągnąć ten cel musimy nieustannie dostosowywać plany dotyczące inwestycji oraz dbać o rozwój kadry eksperckiej.


mgr inż. Paweł Posuniak, Dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Technologii, Kierownik Zespołu Laboratoriów w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji

Pasjonat motoryzacji, absolwent Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Specjalność: Mechanika samochodowa. Posiada ponad 18-letnie doświadczenie zawodowe. Obecnie, jako Dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Technologii, kieruje pracami zespołu badaczy i naukowców w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. Posiada kompetencje w zakresie budowy pojazdów oraz realizacji prac badawczo-rozwojowych i naukowych. Współautor kilkunastu publikacji. Obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego.

Last Updated on 19 stycznia, 2022 by Anastazja Lach

KATEGORIA