Polityki ESG pisane dla biur nie działają w halach. Jak branża magazynowa dba o pracowników?

Polityki ESG pisane dla biur nie działają w halach. Jak branża magazynowa dba o pracowników?

W aspekcie społecznym ESG jedną ze składowych jest troska o pracowników – m.in. ich bezpieczeństwo i edukację. Ale co zrobić, gdy polityka firmy opisuje ergonomię stanowiska biurowego, a część pracowników obsługuje wózki widłowe na hali załadunków? Obiekty magazynowe jako miejsce pracy mocno różnią się od biurowców, a to oznacza też odmienne formy dbania o osoby pracujące w nich. Dbanie o ludzi, wpisujące się w społeczny aspekt ESG, dotyczy szerokiej grupy – zarówno podwykonawców, klientów, jak i pracowników firm. W każdym z tych przypadków troska ta wygląda nieco inaczej – dla podwykonawcy to jasne zasady współpracy, dla klientów transparentność procesu sprzedaży i zapewnienie bezpieczeństwa danych, a dla pracowników? Tu istnieje szeroki wachlarz działań, m.in.: zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i sprawiedliwego wynagrodzenia, wsparcie w rozwoju, zdrowiu psychicznym i zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

Standardy ESG muszą być bliżej pracownika

W dbaniu o pracowników wsparciem dla firm są ich wewnętrzne polityki. W ich ramach mieszczą się kwestie praw człowieka, równego traktowania oraz mechanizmy, które pozwalają zgłaszać nadużycia. To wpływa na jakość środowiska pracy i zaufanie wobec niego. Wyzwanie rynku magazynowego polega na tym, że nie wszystkie regulacje są dopasowane do pracowników obiektów magazynowych. Te miejsca pracy różnią się od biur pod względem warunków, rodzaju wykonywanych w nich zadań czy obciążeń fizycznych. Na przykład część wytycznych, zawartych w wewnętrznych politykach firm, które dotyczą „bezpiecznego środowiska pracy” koncentruje się na ergonomii stanowisk biurowych, a ignoruje specyfikę pracy w strefach załadunku, przy wózkach widłowych czy w chłodniach, które mają specjalne warunki termiczne. 

Kwestią do poprawy pozostają też sposoby zgłaszania naruszeń w firmach. Zdarza się, że są one zgodne z obowiązującymi przepisami i działają sprawnie, ale przede wszystkim w kontaktach z wykonawcami czy dostawcami. W przypadku pracowników fizycznych w obiektach magazynowych skuteczność tych mechanizmów bywa ograniczona. Zdarza się, że zgłoszenia nie docierają, pracownicy nie zawsze wiedzą, jak z nich korzystać albo zwyczajnie boją się konsekwencji za wskazanie naruszeń. To wszystko sprawia, że część zasad, które mają pomóc w dążeniu do zrównoważonego rozwoju, wymaga dostosowania do warunków panujących w branży – i to na każdym szczeblu organizacji. Problem dotyczy zarówno pracowników fizycznych na halach, którzy potrzebują dostępnych i zrozumiałych narzędzi, jak i zespołów zarządzających nieruchomościami, którzy muszą rozumieć specyfikę obiektów, by skutecznie wdrażać polityki ESG.

Zespoły muszą się szkolić

Odpowiedzią na te wyzwania jest dostosowanie nie tylko samych polityk, ale też sposobu, w jaki są komunikowane i wdrażane. Biorąc pod uwagę wskazane wyżej elementy, które stają na drodze do stosowania się do wewnętrznych polityk przedsiębiorstw, firmy zakasują rękawy i wprowadzają zmiany. Żeby to się udało, konieczne jest przeszkolenie pracowników m.in. w zakresie bezpieczeństwa pracy na hali i sposobów korzystania z wewnętrznych procedur zgłaszania problemów. Jednak zmiany w procesach to jedno – równolegle firmy starają się edukować swoich pracowników w tematach z zakresu zrównoważonego rozwoju. Nie zawsze musi chodzić wyłącznie o dostosowanie do przyjętej polityki, ale o to, by pracownik mógł jak najefektywniej działać w tym obszarze, za który odpowiada.

Edukacja pracowników jest konieczna, to element dbania o nich, ważny w kontekście ESG. Chcemy, by każdy na swoim stanowisku mógł czuć się bezpiecznie, pewnie i kompetentnie, a przy okazji miał możliwość ciągłego rozwoju, który wiele osób wskazuje jako istotny. – Aleksandra Prawda, Sustainability Coordinator z 7R.

W 7R szkolenia dopasowywane są do poszczególnych działów – tak, by ich uczestnicy mogli zdobyć podczas nich jak najwięcej praktycznej wiedzy. Przykładowo, działy property managerów i leasingu, które zajmują się sprzedażą i wynajmem powierzchni magazynowych podczas szkoleń uczą się o zielonej energii, śladzie węglowym oraz o tym, jak przeprowadzać rozmowy z najemcami i jakie elementy zrównoważonego rozwoju im przedstawiać. 

To szczególnie ważne, bo to oni są pomostem między strategią ESG a praktyką w konkretnych obiektach. Muszą rozumieć realia pracy magazynowej, by skutecznie negocjować umowy i doradzać najemcom. Pomaga im to zerwać z uproszczeniami i stereotypami podczas spotkań biznesowych – dodaje Aleksandra Prawda.

Potrzeba komunikacji wewnętrznej w zakresie ESG

Komunikacja wewnętrzna i edukacja pracowników są ważne również we wdrażaniu strategii ESG – tak w branży magazynowej, jak i w innych gałęziach biznesu. W firmach funkcjonują specjalne zespoły, które zajmują się tematyką zrównoważonego rozwoju i pomagają przekładać ją na codzienność w organizacji. Przykładem może być Green Team w firmie 7R, czyli zespół łączący pracowników z różnych obszarów przedsiębiorstwa, który podczas regularnych spotkań zajmuje się stricte kwestiami zrównoważonego rozwoju w firmie. Jego zadaniem jest porządkowanie wiedzy, udostępnianie pracownikom materiałów i angażowanie pracowników w działania, które wpływają na środowisko pracy i otoczenie firmy. Działania grupy wspierane są przez cykliczne newslettery, w których zawarte są krótkie kampanie edukacyjne. Mają one za zadanie nie tyle promować kolejne „zielone” hasła, ile wyjaśniać, po co wprowadza się dane rozwiązania oraz pokazywać, jak każdy dział może włączyć elementy związane ze zrównoważonym rozwojem do codziennych zadań. 

W kwartalnych newsletterach wysyłanych do pracowników 7R pojawiają się m.in. tematy dotyczące wpływu indywidualnych wyborów pracowników, takich jak sposób dojazdu do pracy, na ślad węglowy całej organizacji. Tego typu komunikacja jest ważna zwłaszcza tam, gdzie zespoły pracują w rozproszonych lokalizacjach, a warunki pracy – jak w przypadku obiektów magazynowych – odbiegają od typowych biur. Dlatego dobrze działające inicjatywy edukacyjne są dużym wsparciem, bo pomagają pracownikom lepiej rozumieć kwestie związane z ESG, a firmom budować spójność między strategią a praktyką. – Aleksandra Prawda, Sustainability Coordinator z 7R.

Uniwersalne rozwiązania biurowe nie sprawdzają się w specyficznych warunkach hal i stref załadunku. Branża magazynowa potrzebuje szkoleń dopasowanych do potrzeb poszczególnych działów. Pracownik magazynu, który wie nie tylko jak bezpiecznie obsługiwać wózek widłowy, ale też rozumie procedury zgłaszania nieprawidłowości i czuje, że firma inwestuje w jego rozwój, to dla organizacji wartość. To, czy dbanie o nich stanie się powszechną praktyką w branży, zależy od gotowości firm do dostosowania się do potrzeb ludzi.


Źródło informacji: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Uznański-Wiśniewski: loty kosmiczne będą coraz bardziej dostępne; potrzeba fachowców z różnych dziedzin

Last Updated on 18 grudnia, 2025 by Katarzyna Zawadzka

Udostępnij
TAGS