
Raportowanie ESG może być warunkiem podjęcia współpracy z kontrahentem
Od 2025 r. kolejna grupa firm zobligowana jest do zbierania danych do raportowania czynników ESG. Ten obowiązek oraz chęć prowadzenia biznesu w odpowiedzialny sposób sprawiają, że coraz więcej firm wybiera do współpracy partnerów, którzy również działają w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Aż 45 proc. firm spodziewa się, że kontrahenci będą od nich wymagać wdrożenia zasad ESG, wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia ESG.
Żadna firma nie działa w próżni. Na istnienie każdego biznesu i jego kondycję wpływają konsumenci czy inne przedsiębiorstwa. Jednak coraz większa część organizacji uzależnia współpracę z partnerami od ich działań związanych w zakresie ESG.
Firmy oczekują od kontrahentów transparentności
Firmy coraz częściej podejmują decyzję o rozpoczęciu współpracy na podstawie tego, czy potencjalny partner działa w oparciu o zasady odpowiedzialnego biznesu. Dbają o to zwłaszcza przedsiębiorstwa, dla których zrównoważony rozwój stanowi rdzeń działalności, oraz organizacje, które są już zobligowane do raportowania niefinansowego. W 2025 r. obowiązek ten dotyczy już 4 tys. polskich firm. W ramach sprawozdania niefinansowego należy wykazać działania i dane na temat zrównoważonego rozwoju pochodzące z całego łańcucha dostaw i wartości. Dlatego organizacje wymagają od swoich kontrahentów takich danych. Niedostarczenie ich może wiązać się z zerwaniem współpracy.
„Dlatego nawet firmy, które nie są jeszcze objęte raportowaniem ESG, powinny zbierać dane dokumentujące zrównoważony rozwój. Dzięki temu będą one mogły podtrzymać obecne współprace oraz nawiązywać nowe, także zagraniczne, i zyskiwać przewagę konkurencyjną. Przygotowanie się do raportowania może przytłoczyć, ale zadanie ułatwiają specjalne narzędzia, takie jak platforma ESG naszego autorstwa” – Bartosz Niwiński, Współzałożyciel i Chief Revenue Officer Diaphane Software.
Firmy weryfikują swoich kontrahentów
Weryfikacja kontrahentów to istotny element ładu korporacyjnego. Pozwala chronić interesy finansowe i reputacyjne przedsiębiorstwa, a także nawiązywać wartościowe, uczciwe relacje biznesowe.
Przedsiębiorstwa nie ograniczają się jedynie do weryfikacji partnerów na podstawie dostarczanych przez nich danych. Sprawdzają również informacje znajdujące się w co najmniej kilku kluczowych systemach, m.in. Głównym Urzędzie Statystycznym, Krajowym Rejestrze Sądowym czy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz rejestrach dłużników. Podobnej weryfikacji można dokonać dla firm zagranicznych. Na przykład kontrahentów z Unii Europejskiej można sprawdzić w systemie SEED-on-Europa. Zaawansowaną formą weryfikacji jest skorzystanie z usług wywiadowni handlowej. Instytucja ta przeprowadza wywiad środowiskowy, np. docierając do byłych pracowników kontrahenta i sprawdzają historię firmy, w tym archiwalne doniesienia medialne.
Przedsiębiorstwa mogą też zdecydować się na przeprowadzenie u partnerów audytów pod kątem jakości zarządzania kwestiami środowiskowymi, społecznymi i związanymi z ładem korporacyjnym. Takie praktyki wprowadzono m.in. w polskich firmach z sektora MŚP, które są dostawcami produktów dla dużych międzynarodowych koncernów z Europy Północnej i Zachodniej, wskazano w raporcie ,,MŚP jako odbiorcy finansowania. Zasady zrównoważonego finansowania”. Audyty weryfikują m.in. przestrzeganie praw człowieka i przepisów prawa pracy, częstotliwość i zakres szkoleń BHP, dostępność danych o emisjach gazów cieplarnianych wytwarzanych przez przedsiębiorstwo czy podejście do korzystania z energii odnawialnej. W przypadku identyfikacji poważnych naruszeń może dojść do zerwania współpracy.
Warto korzystać z narzędzi wspierających raportowanie
Niektóre duże przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tego, że zbieranie danych i wprowadzanie strategii zgodnej z ESG wymaga nakładów finansowych, co może być problemem dla części firm, zwłaszcza mniejszych. Nie chcąc tracić sprawdzonego partnera czy podwykonawcy, oferują im pomoc w dostosowaniu się do nowych wymagań. Mogą być to m.in. szkolenia, dofinansowania czy udostępnienie narzędzi do raportowania, podkreślają autorzy raportu ,,MŚP jako odbiorcy finansowania”.
Blisko 45 proc. respondentów w badaniu dla Stowarzyszenia ESG z 2023 r. przyznało, że ich firma już musiała przedstawić kontrahentom sprawozdanie dotyczące śladu węglowego i zrównoważonego rozwoju. To znaczny wzrost w porównaniu z poprzednią ankietą, w której z takim stwierdzeniem zgodziło się 24 proc. badanych. Ponad 30 proc. osób wskazało, że o takie sprawozdanie poprosił potencjalny inwestor, a prawie 60 proc. musiało przedstawić dane, starając się o wsparcie dla przedsiębiorców z instytucji publicznych lub przyznających granty i fundusze. Ankietowani zwrócili też uwagę na brak narzędzi, z których mogliby korzystać, by sprawnie zbierać informacje, a następnie je raportować. Obecnie istnieją już takie rozwiązania, a jednym z nich jest platforma oferowana przez Diaphane Software.
Dobrowolny raport może znacząco ułatwić współpracę z podmiotami wypełniającymi obowiązki raportowe. Zamiast odpowiadać na pytania kontrahentów, przedsiębiorca może im po prostu przekazać przygotowany raport. Nasze narzędzie umożliwia zebranie potrzebnych danych, ich analizę i przygotowanie raportu. Ważną funkcją jest też przechowywanie informacji, dzięki czemu platforma zapewnia tzw. pamięć instytucjonalną, ,ułatwiając kontynuację działań mimo zmian organizacyjnych w firmie. Dodatkowo wspiera przeprowadzanie audytów, ponieważ wszystkie dane są w pełni audytowane – system rejestruje, kto je wprowadził, oraz umożliwia dostęp do źródłowych dokumentów w bibliotece załączników
Przykładem firmy, która zadbała o promocję zrównoważonego rozwoju wśród partnerów, jest IKEA. Opracowany 20 lat temu standard IWAY propaguje podstawowe normy dotyczące praw pracowniczych i ochrony środowiska oraz przedstawia zależności zachodzące w łańcuchu dostaw. IKEA wymaga, aby zasady te były stosowane we współpracujących z nią firmach, jako kodeks postępowania dostawców. Do przestrzegania IWAY zobowiązani są aktualni partnerzy, ale też Ci, z którymi IKEA dopiero chce nawiązać współpracę. Przed podpisaniem umowy dokonywana jest ocena wstępna działań, a u aktualnych partnerów co dwa lata przeprowadzane są audyty.
Firmy o znaczącej pozycji na rynku, tym bardziej te zobligowane do raportowania niefinansowego, będą zastanawiać się nad ograniczeniem lub zerwaniem współpracy z partnerami, którzy nie dostarczą transparentnych danych na temat czynników ESG. Za taką decyzją może stać ryzyko utraty reputacji czy brak czasu, by czekać na przygotowanie danych przez kontrahenta. Dlatego nawet organizacje, które nie są jeszcze zobowiązane do raportowania ESG, powinny zbierać dane związane ze zrównoważonym rozwojem, bo ta kwestia może być warunkiem utrzymania niektórych współprac.
Źródło: akademiaesg.pl
Przeczytaj także: Jak angażować pracowników w działania ESG?
Last Updated on 13 lutego, 2025 by Elżbieta Wieleba