YouTube to świetny biznes, a Alphabet zachwyca wynikami finansowymi
YouTube, który należy do spółki Alphabet, zapewnia jej coraz większe zyski. Wartość przychodów z reklam, jak i subskrypcji za ostatnie cztery kwartały po raz pierwszy w historii przekroczyła 50 mld USD.
YouTube ma swoje szczególnie zyskowne obszary aktywności. Music Premium, YouTube TV oraz NFL Sunday Ticket przewodzą we wzroście przychodów z subskrypcji.
– Pokazując wyniki YouTube za III kwartał 2004 r. Alphabet przede wszystkim nie zaskoczył inwestorów i to jest bardzo pozytywna informacja – mówi w rozmowie z MarketNews24 Tymoteusz Turski, analityk rynku akcji w XTB. – Przychody z YouTube są dla całej spółki jak fundament, a inwestorzy obawiali się, że wyniki kwartalne mogą pokazać, że Alphabet stawiając bardzo na rozwój sztucznej inteligencji zapomniał o swoich głównych segmentach działalności, przynoszących największe przychody. Jednak najnowszy raport kwartalny pokazał, że Alphabet może budować swoją przyszłość na nadal bardzo solidnych fundamentach.
Alphabet, który powstał w 2015 r. dzięki rozwinięciu sukcesów Google, stanął właśnie przed bardzo trudnym wyzwaniem wobec wysoko postawionej poprzeczki oczekiwań rynkowych. Mimo to spółce udało się zaraportować mocne wyniki za III kw. br., przebijając prognozy konsensusu rynkowego w najważniejszych aspektach, a co za tym idzie, utrzymując mocne dynamiki przychodów. Szczególnie pozytywnie zaskoczył segment chmurowy, który dalej pozostaje najuważniej obserwowaną składową przychodów spółki.
Na poziomie sprzedaży spółka osiągnęła 88,27 mld USD, co oznacza dynamikę na poziomie 15,1% i wartość o 2,11% wyższą od prognozowanej. Również po skorygowaniu wartości o wypłaty na rzecz partnerów przekierowujących klientów do środowiska Google przychody dalej utrzymały mocną wartość wynoszącą 74,6 mld USD (wobec prognoz zakładających 72,9 mld USD).
Spółce udało się także utrzymać świetną dyscyplinę kosztową, która spowodowała, że zysk operacyjny wzrósł o 33,7% r/r do wartości 28,52 mld USD (wobec 26,67 mld USD rok wcześniej). To przełożyło się na utrzymanie rekordowej marży operacyjnej w wysokości 32%. Spółka tym samym trzeci kwartał z rzędu utrzymała marżę operacyjną powyżej 30%.
Alphabet poradził sobie także świetnie na poziomie skorygowanego zysku na akcję, który za 3Q24 wyniósł 2,12 USD i tym samym znacząco przewyższył prognozy przewidujące 1,84 USD.
Spółka dostarczyła w podstawowych segmentach solidne dynamiki sprzedaży. Utrzymanie wysokich dynamik w segmentach opartych na przychodach z reklam (w szczególności segmentu YouTube oraz Google Search) pozwoliło spółce odsunąć jedno z największych zagrożeń, jakiego inwestorzy mogli się obawiać w wynikach za ten kwartał: AI jest jednym z czołowych motorów napędowych spółki, jednakże wraz z coraz większym rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji potencjał do generowania przychodów w czołowym segmencie rynkowym spółki, jakim jest wyszukiwarka. Mimo to Alphabet pokazał, że wprowadzane przez spółkę rozwiązania wykorzystujące AI, wspomagające wyszukiwanie i korzystanie z technologii spółki, nie tylko polepsza doświadczenie klientów, ale także przekłada się na utrzymanie wysokich, dwucyfrowych dynamik przychodów. W przypadku przychodów z YouTube łączna ich wartość za 4 ostatnie kwartały zarówno z reklam, jak i subskrypcji po raz pierwszy w historii przekroczyła 50 mld USD. YouTube Music Premium, YouTube TV oraz NFL Sunday Ticket przewodzą we wzroście przychodów z subskrypcji.
– Raportowane przychody Google Search, a więc największego elementu całej spółki wzrosły o 12%, a więc była to taka sama dynamika jak w przypadku YouTube – wyjaśnia ekspert XTB. – Google należy do uniwersum spółek technologicznych, wobec których oczekiwania inwestorów są bardzo wysokie. Jest jak perfekcyjnie kryształowa kula, na której zauważymy każdą pojawiającą się rysę. Takie rysy pojawiały się przy prezentacji wcześniejszych raportów kwartalnych. Tym razem jednak cały Alphabet pokazał bardzo dobre wyniki, zwłaszcza w biznesie chmurowym, pomimo efektu wysokiej bazy z wcześniejszego okresu.
W segmencie Google Cloud spółka znacząco przyspieszyła dynamikę przychodów do prawie 35% r/r. Taka wartość jest znacznie powyżej prognoz i wskazuje na umocnienie się Alphabetu na rynku, na którym mocno konkuruje z Amazonem oraz Microsoftem.
Wyniki spółki za 3Q24 wskazują nie tylko na utrzymanie mocnych dynamik w kluczowych segmentach, ale także dynamiczny rozwój spółki na wciąż mocno rozwijającym się rynku AI. To przekłada się na utrzymywanie przez Alphabet czołowej pozycji w wyścigu technologicznym.
– Te wyniki pokazują, że spółce daleko jeszcze do sufitu jej możliwości – komentuje T. Turski z XTB.
Przeczytaj także: Netflix: finansowy sukces nowej strategii, a przed nami kolejne zmiany
Źródło: marketnews24.pl
Last Updated on 4 listopada, 2024 by Krzysztof Kotlarski