PKP Cargo wypracowało w I półroczu 2023 r. 110 mln złotych zysku
Narodowy przewoźnik kolejowy podsumował dobre wyniki finansowe osiągnięte w pierwszej połowie 2023 r. Ich prezentacja odbyła się w nowoczesnym terminalu przeładunkowym w Karsznicach, który ma ruszyć jeszcze w IV kwartale tego roku.
Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu blisko 2,9 mld zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3 proc. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5 proc. rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy sięgnął 109,7 mln zł, wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej.
W I półroczu 2023 r. grupa przewiozła 42,5 mln ton ładunków, o około 8,5 mln ton mniej rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11,6 mld tkm (tonokilometrów) w porównaniu z 13,3 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Jak podkreśla prezes spółki, wyniki I półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie Grupa była aktywna w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowano spadek transportów węgla kamiennego.
„W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie” – zapowiadał Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.
W ramach transportu intermodalnego (kontenerów samochodowych) grupa przewiozła 2,6 mln ton ładunków w porównaniu z 4,8 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa ukształtowała się na poziomie 1 mld tkm wobec 2 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. Transport intermodalny zmalał z powodu napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę.
Dodatkowo, spowolnienie gospodarcze w regionie oraz inflacja przełożyły się znacząco na wzrost cen przewozów intermodalnych i zmniejszenie liczby przewiezionych ładunków. W takiej sytuacji kontrahenci szukają alternatywy, wybierając transport samochodowy i morski.
„Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych – cały rynek odczuł więc problemy wynikające z zerwania wielu dotychczasowych łańcuchów dostaw” – podkreślał Dariusz Seliga.
Celem PKP Cargo na kolejne miesiące jest stopniowe odbudowywanie rynku w segmencie przewozów intermodalnych. Grupa stara się przede wszystkim uatrakcyjnić ofertę, podnosić jej konkurencyjność oraz poziom obsługi klientów. Ważnym elementem planów ma być uruchomienie w IV kwartale 2023 r. terminala multimodalnego Zduńska Wola – Karsznice.
Flagowa inwestycja PKP Cargo jest warta ponad 128 mln zł. Terminal multimodalny zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową przewoźnik szacuje docelowo na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. Pracownicy będą korzystać z automatycznego systemu identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń. Terminal wyposażony będzie ponadto w: urządzenia do przeładunku kontenerów, w tym m.in.: suwnice i reachstackery o różnej nośności, plac składowy o powierzchni 33 tys. mkw, parking do obsługi samochodów ciężarowych na ponad 100 miejsc, elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
„Terminal uzupełni sieć terminali multimodalnych w centralnej Polsce i uatrakcyjni kolejową ofertę przewozową w rejonie. Powstanie największy >>suchy port<< w Europie zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej Wschód – Zachód oraz trasy Północ-Południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne. Położenie w najbardziej newralgicznym punkcie łączącym Nowy Jedwabny Szlak z regionem Trójmorza, bezpośrednio przy trasie S8 integrującej terminal z europejską siecią autostrad sprawia, że inwestycja w pełni odpowiada aktualnym wymaganiom branży” – przekonywała Hanna Jażdżyk, prezes zarządu PKP Cargo Terminale.
Przeczytaj także: Ponad pół miliarda zł ze środków UE na nowe pociągi na Pomorzu
Źródło: pap-mediaroom.pl
Last Updated on 30 sierpnia, 2023 by Krzysztof Kotlarski