Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF – Marine Off-Loading Facility), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.
Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej wraz z fragmentem drogi technicznej oraz sprawowanie nadzoru autorskiego. Jest to już druga umowa prowadząca do budowy konstrukcji morskiej do rozładunku dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
„Stworzenie infrastruktury towarzyszącej jest niezbędne, by mogła powstać pierwsza polska elektrownia jądrowa. Umowa na projekt pirsu, który umożliwi dostawę drogą morską wielkogabarytowych elementów elektrowni, których nie można dostarczyć w inny sposób, to konkretny krok, który dziś robimy. Przed nami kolejne – zapewnimy dostęp do elektrowni dzięki połączeniom drogowym i kolejowym” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W ramach umowy zakłada się również opracowanie koncepcji realizacyjnej wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki, a także badania geologiczne na potrzeby projektu MOLF, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem robót geologicznych. Z budową konstrukcji morskiej MOLF związane mogą być również prace towarzyszące, np. pogłębiarskie oraz wykonanie toru podejściowego.
„Budowa konstrukcji morskiej ma kluczowe znaczenie dla realizacji naszego narodowego programu energetycznego. Dzięki niej będziemy mogli sprowadzać i montować najważniejsze elementy elektrowni jądrowej, co przyspieszy budowę oraz zapewni jej bezpieczne funkcjonowanie w przyszłości” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Wykonawcą dokumentacji projektowej jest konsorcjum firm: WUPROHYD Sp. z o.o. oraz INGEO Sp. z o.o. Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy.
Cel inwestycji
Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.
Druga umowa już w realizacji
W kwietniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia, związanego z budową konstrukcji morskiej do rozładunku (MOLF).
Raport opracowywany jest w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami. Aktualnie kontynuowane są inwentaryzacje przyrodnicze w obszarze lądowym inwestycji. Zaawansowanie prac nad opracowaniem raportu wynosi ponad 50 proc.
Program wieloletni
Budowa konstrukcji morskiej (MOLF) dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem, MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.
Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
Przeczytaj także: GDDKiA: w poszukiwaniu wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej
Źródło: pap-mediaroom.pl
Last Updated on 28 sierpnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski