Jak ogólna sytuacja w budownictwie, wzrost kosztów i cen materiałów wpłynęły na produkcję w branży stolarki budowlanej?

Jak ogólna sytuacja w budownictwie, wzrost kosztów i cen materiałów wpłynęły na produkcję w branży stolarki budowlanej?

Komentarz ekspercki Janusza Komurkiewicza, Członka Zarządu FAKRO

Ostatnie lata to bardzo dobry okres dla producentów stolarki budowlanej jak i całego budownictwa. Polscy producenci okien i drzwi wprowadzali nowe technologie oraz zwiększali produkcję, dzięki którym sprzedawali swoje produkty na polskim rynku oraz z powodzeniem eksportowali swoje produkty do wielu krajów. Zmiany w tym zakresie zaczęły się w 2022 roku.

Na początku borykaliśmy się z niedostatkiem pracowników, natomiast w połowie roku zaczął się spadek popytu na produkty z branży budowlanej i firmy zaczęły ograniczać produkcję. Obecnie wszystkie wskaźniki pokazują, że rok 2023 będzie trudny w budownictwie. Kumulacja negatywnych zjawisk wpływa na obniżenie akcji kredytowej na nowe mieszkania i domy, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie popytu na produkty budowlane. Niestabilne otoczenie, w tym wojna na Ukrainie, wpływa na ceny surowców, półproduktów, a zerwane łańcuchy dostaw mające związek z pandemią nie zostały jeszcze odbudowane. Wszystkie te zjawiska przekładają się na końcową cenę oferowanych produktów. W takich okolicznościach widać spadek sprzedaży, a firmy ograniczają produkcję.

Obecnie wyzwaniem jest nie tylko utrzymanie sprzedaży na zadawalających poziomach pozwalających firmom funkcjonować lecz także utrzymanie pracowników. W ostatnich latach firmy produkujące materiały budowlane poczyniły nowe inwestycje aby sprostać dużemu popytowi. Teraz muszą elastycznie poszukiwać rozwiązań, aby ten potencjał produkcyjny utrzymać przez okres kryzysu. Na pewno firmy muszą dostosować produkty do zmieniającego się otoczenia, poszukać innych, a wręcz kolejnych rynków zbytu oraz same przejść transformację energetyczną i cyfrową.

W kryzysie ujawniają się nowe okoliczności, w których dostrzegamy wielki potencjał. Sami obserwujemy wzmożone zainteresowanie termomodernizacją, nie tylko całego poddasza, ale termomodernizacją czyli wymianą okien dachowych. Przygotowaliśmy specjalne okna dachowe Reno aby wymiana odbywała się sprawnie i bez zbędnego nieporządku. Naszym celem jest także dostosowanie oferty, która będzie odpowiednia na te trudne czasy. Już na początku tego roku wprowadzamy nową generację okien dachowych GREENVIEW, o bardzo dobrych parametrach termoizolacyjnych. Poddasze z tymi oknami wymagać będzie mniej ciepła do jego ogrzania, co bezpośrednio przełoży się na niższe rachunki.


Janusz Komurkiewicz, Członek Zarządu FAKRO

Absolwent Politechniki Krakowskiej oraz Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu. Po studiach pracował jako inżynier w firmie POLGRAPH w Nowym Sączu, a od 1994 r. zatrudniony jest w firmie FAKRO. Należy do ścisłego zespołu jej twórców. Zaczynał jako kierownik działu Promocji i Reklamy, a w 2008 r. został Dyrektorem Marketingu Polska. Obecnie jest członkiem Zarządu FAKRO sp. z o.o.

Od 2008 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi – organizacji zrzeszającej producentów, dostawców i dystrybutorów stolarki budowlanej. Dzięki wspólnym staraniom firmy FAKRO oraz Związku Polskie Okna i Drzwi pod jego kierownictwem, branża stolarki budowlanej uznana została za polską specjalność eksportową i objęta została specjalnym programem Ministerstwa Gospodarki – Branżowym Programem Promocji.

www.fakro.pl

Last Updated on 8 lutego, 2023 by Valeriia Honcharuk

Udostępnij
TAGS