Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni potencjału Przemysłu 4.0 – wyniki raportu

Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni potencjału Przemysłu 4.0 – wyniki raportu

Opublikowano raport przedstawiający obecny stan i przyszłe wyzwania dla Przemysłu 4.0 w Polsce. Raport przygotowany został przy współpracy z APA Group, wiodącym dostawcą usług dla przemysłu.

Zgodnie z raportem „Stan Przemysłu 4.0 w Polsce”, polski przemysł doświadcza wzrostu w obszarze transformacji cyfrowej i automatyzacji, ale nadal wymaga intensywnych działań i inwestycji, aby sprostać wyzwaniom nowej ery przemysłowej.

„Przed Państwem raport, w którym przyglądamy się temu, jak wygląda implementacja czwartej rewolucji przemysłowej w Polsce, z jakimi wyzwaniami borykają się firmy produkcyjne w kraju oraz które z technologii Przemysłu 4.0 rodzime organizacje darzą największym zainteresowaniem. Ważnym sygnałem jest, że tylko 5% przedsiębiorstw deklaruje całkowite oparcie swojego funkcjonowania o narzędzia oraz idee Przemysłu 4.0″ – opowiada dr inż. Artur Pollak, prezes zarządu APA Group.

Celem badania było określenie, na jakim etapie transformacji cyfrowej znajduje się branża przemysłowa w kraju oraz czy z perspektywy rozwoju technologicznego jesteśmy konkurencyjnym rynkiem, zdolnym przyciągać zagranicznych partnerów i atrakcyjne inwestycje. W badaniu wzięli udział decydenci z szerokiego przekroju polskiej branży przemysłowej:

Raport wskazuje obszary, w jakich Przemysł 4.0 pozwala odnosić korzyści firmom, które go wdrożyły. Omawia również fakty i mity związane z czwartą rewolucją przemysłową. Posiada też część praktycznych informacji, która jest przygotowana zgodnie z wnioskami wynikającymi z badania i konkretnymi potrzebami rynku:

  • Wdrożenie Przemysłu 4.0 w firmie – jak zacząć?
  • Jak zrobić to dobrze – przemyślany plan to podstawa
  • Potencjalne wyzwania i jak je rozwiązać
  • Przykłady case studies z rynku polskiego
  • Polecana literatura i materiały edukacyjne

Wśród wniosków z badania, można wymienić 5 kluczowych spostrzeżeń:

  1. Pomimo dużej popularności pojęcia Przemysł 4.0, ponad 1/3 respondentów przyznaje, że kojarzy tę koncepcję, ale nie wie, na czym ona polega w praktyce. 34% respondentów przyznaje, że nie pogłębia swoich kompetencji w obszarze Przemysłu 4.0. 
  2. Zdecydowana większość (83%) respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że wdrożenie Przemysłu 4.0 pozwala podnieść konkurencyjność firmy w branży. Co czwarty badany uważa także, że transformacja cyfrowa to element konieczny do rozwoju i przetrwania na rynku.
  3. 54% ankietowanych przyznaje, że ich firmy rozumieją korzyści płynące z Przemysłu 4.0, ale nie wiedzą, od czego zacząć wprowadzanie zmian i jakie technologie wybrać do implementacji.
  4. Respondenci deklarują, że w ciągu najbliższych dwóch lat ich organizacje planują wydać 21-30% całościowego budżetu na innowacje na inwestycje w obszarze Przemysł 4.0. To średnio o 10% więcej niż zainwestowały w te same działania w 2021 roku.
  5. Wśród technologii 4.0, jakie zdaniem ankietowanych mogą przynieść najwięcej korzyści w ich przedsiębiorstwach, wymieniane są automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie w chmurze. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się zastosowanie dronów i cobotów. 


Pełna wersja raportu „Stan Przemysłu 4.0 w Polsce” znajduje się pod adresem: https://www.apagroup.pl/raport40


Dr inż. Artur Pollak, prezes zarządu APA Group


Przeczytaj także: Polska chemia na światowym poziomie. Kreowane przez nią innowacje są niezbędne dla przemysłu

Udostępnij
TAGS