
Psycholog transportu: samochód to lustro, które pokazuje, kim naprawdę jesteśmy
Samochód nie zmienia nas w kogoś innego – to lustro, które pokazuje, kim naprawdę jesteśmy – powiedział PAP dr Wojciech Korchut, kierownik studiów z psychologii transportu na SWPS. Dodał, że jednym z powodów agresji na drogach jest przekonanie, że łatwo można „wyłgać się” z konsekwencji.
Psycholog transportu przyznał, że frustracja za kierownicą jest powszechna, ale najważniejsze jest, jak kierowcy na nią reagują. – Wielu mówiło mi, że gdy napięcie stawało się nie do zniesienia, zatrzymywali się, wysiadali i kopali w oponę – wyjaśnił. Podkreślił, że takie bezpieczne odreagowanie emocji nie szkodzi nikomu i może być naturalnym sposobem rozładowania napięcia.
Liczba zabitych w wypadkach drogowych utrzymuje się od trzech lat na podobnym poziomie, ale główną przyczyną wypadków jest teraz nieustąpienie pierwszeństwa – wynika z raportu Polskiej Agencji Prasowej. W 2024 roku zgłoszono 21 519 wypadków drogowych, o 2,8 proc. więcej, niż w 2023 r. i o 0,9 proc. więcej, niż w 2022 r. 1 896 osób poniosło śmierć w wyniku tych wypadków w zeszłym roku. Dokładnie tyle samo, ile w 2022 r. Trzy osoby więcej, niż w 2023 r. Rannych zostało 24 782 osoby (w tym ciężko 7 796). O 2,7 proc. więcej, niż w 2023 r. i 0,2 proc. więcej, niż w 2022 r.
Korchut zwrócił uwagę, że obecny system kar nie działa skutecznie. – Podnoszenie mandatów bez edukacji kierowców jest jak droga donikąd. Ważne są regularność, nieuchronność kar i traktowanie poważnych wykroczeń jak przestępstw kryminalnych – podkreślił.
Zdaniem eksperta edukacja kierowców powinna zaczynać się od najmłodszych lat, a kampanie społeczne i kursy nauki jazdy powinny uczyć nie tylko przepisów, lecz także konsekwencji złych decyzji i kultury współpracy na drodze. – Jeśli dziecko przychodzi ze szkoły i mówi: „tato, zakładaj kask, bo się o ciebie martwię”, to jest większa szansa, że rodzic posłucha. Nawet jeśli dziecko ma siedem, osiem lat, jego świadoma prośba o bezpieczeństwo działa równie skutecznie jak prośba o zabawki.
Psycholog zwrócił uwagę, że „samochód nie jest kostiumem, tylko lustrem, które pokazuje, kim naprawdę jesteśmy”. – Zachowanie kierowców, pieszych i rowerzystów ujawnia cechy charakteru i uczy, jak wyrażać emocje w sposób bezpieczny – wyjaśnił.
Ekspert transportu zauważył również rolę społeczności kierowców: ostrzeganie się nawzajem o korkach czy wypadkach, np. przez CB Radio, zwiększa bezpieczeństwo i rozładowuje napięcia. – Miałem kiedyś zabawną sytuację, jadąc samochodem z kolegą – też psychologiem, bardzo dowcipnym. Słuchaliśmy radia w busie i jeden kierowca przez CB Radio strasznie się złościł i przeklinał. Mój kolega wziął wtedy mikrofon i powiedział: „halo, halo… tu religijna służba drogowa – prosimy o spokój i wzajemny szacunek na drodze”. Przez 10 minut była absolutna cisza. Widać, że komunikaty kierowców docierają do innych, nawet gdy są tak niedorzeczne, jak ten, który wysłał mój kolega. Pokazuje to, że społeczność zawodowych kierowców wcale nie jest tak zła, jak czasem się mówi.
Przeczytaj także: Nowe uzależnienia: problemowe inwestowanie w kryptowaluty coraz częściej przypomina hazard
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Last Updated on 27 sierpnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski