Digitalizacja w Polsce nadal postępuje

Przemysł 4.0 trwa w najlepsze. Pandemia COVID-19 niewątpliwie przyśpieszyła popyt na cyfryzację w tym na narzędzia i nowe technologie. Według badania Iron Mountain aż 86% respondentów twierdzi, że nowe, cyfrowe rozwiązania dały ich firmie przewagę konkurencyjną. W odpowiedzi na lockdown najważniejszymi procesami, które zostały poddane digitalizacji, było wsparcie IT (49%), CRM (36%) oraz zarządzanie zespołem (34%). Nie inaczej sprawa wygląda w Polsce – w 2021 roku, według danych Iron Mountain Polska, działania związane z digitalizacją biznesu stanowiły 28% wszystkich usług, z czego 70% stanowi digitalizacja dokumentacji archiwalnej.

Polski rynek charakteryzuje się dużą dynamiką implementacji rozwiązań technologicznych w biznesie. Zmiany obserwujemy na każdym kroku. Rosnące zainteresowanie cyfryzacją, coraz lepsza infrastruktura oraz nabierająca siły dynamika wzrostu innowacji powodują, że polskie firmy coraz częściej stawiają na transformację cyfrową i doganiają liderów. W Polsce nieustannie obserwujemy, że liderem w implementacji cyfrowych rozwiązań jest branża finansowa, która stanowi aż 60% wdrożeń. Swoimi działaniami znacząco przewyższa pozostałe sektory – medyczny czy retail i logistykę – mówi Marcin Drzewiecki, Prezes Iron Mountain Polska.

Dynamiczny rozwój polskiego biznesu

W Polsce przodującą branżą pod względem cyfryzacji procesów jest sektor finansowy i ubezpieczeniowy m.in.: w cyfryzacji obsługi klienta. Wynika to z konieczności dostosowania się do potrzeb konsumentów (np. porównywarki cenowe, możliwość korzystania z innowacyjnych rozwiązań mobilnych), tak by ułatwić uzyskanie np. pożyczek czy produktów związanych z ubezpieczeniami. Organizacje muszą więc usprawniać swoją wewnętrzną komunikację, a tym samym proces obiegu dokumentów.

Wraz z cyfryzacją zmienia się nie tylko model komunikacji, ale również portfolio produktowe, które stawia na zindywidualizowaną ofertę dla konsumenta. Firmy muszą stawić czoła m.in. zarządzaniu dużej ilości danymi w czasie rzeczywistym. Automatyzacja procesów staje się kluczowym elementem rozwijania technologii, a rewizja dotychczasowych rozwiązań jest konieczna, by sprostać oczekiwaniom rynku.

Kolejny etap transformacji

Prace nad zarządzeniem informacją w firmie są procesem, który powinien być stale udoskonalany. Mimo wysokiej pozycji na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przedsiębiorstwa w Polsce powinny pamiętać, że cyfrowa transformacja, która w ostatnim czasie tak bardzo przyśpieszyła, nie jest jednorazowym działaniem.

Polska na tle pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się na drugim miejscu pod względem implementacji rozwiązań z zakresu digitalizacji. Nasz współczynnik wynosi blisko 28%. Wyprzedzają nas Czechy, których wskaźnik sięga 44%, za nami są Węgry stanowiące 24% implementacji oraz Słowacja z 20% wskaźnikiem. W pozostałych krajach prym wiedzie również szeroko rozumiana branża finansowa. Obserwujemy sporo wyzwań, przed którymi stoją polskie firmy w obszarze cyfryzacji. Mimo że rynkowe statystyki pokazują szybki rozwój technologiczny, to nadal pozostaje wiele obszarów, które mogą zostać w tym aspekcie zagospodarowane. Warto pamiętać, że strategia zarządzania informacją w organizacji powinna być nieustannie aktualizowana wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającym się prawem – podsumowuje Marcin Mandryk, Sales Operations Executive CEE w Iron Mountain.  

W polskim biznesie obserwuje się wzmożone zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązanymi, co oznacza, że świadomość przedsiębiorców w tym zakresie nieustannie się zwiększa. Odpowiedzialne podejście do zarządzania informacją pozwoli nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo organizacji, ale również jego konkurencyjność na rynku.


Autor:

Iron Mountain Polska

Informację o autorze:

Iron Mountain Polska to lider rynku zarządzania informacją, archiwizacji i digitalizacji dokumentów. Zapewnia kompleksową obsługę firm w zakresie: consultingu procesów po stronie klienta, cyklu życia dokumentów w organizacji oraz ich digitalizacji. Jest także dostawcą systemów do zarządzania procesami oraz informacją w efektywny i bezpieczny sposób. Prowadzi działania z zakresu bezpiecznego przechowywania, składowania, archiwizacji oraz niszczenia dokumentacji tradycyjnej, cyfrowej jak i zużytego sprzętu IT. Firma oferuje dedykowane rozwiązania sektorowe, m.in.: dla branży finansowej i ubezpieczeniowej, służby zdrowia, kancelarii prawnych, a także instytucji publicznych oraz firm geodezyjnych i kartograficznych.

Iron Mountain Polska to 25 lat doświadczenia, ponad 1800 klientów, a także 9 milionów przechowywanych pudeł z dokumentami i prawie 100 milionów skanowanych stron rocznie.

Iron Mountain Polska jest częścią Iron Mountain Inc. – globalnego lidera w branży zarządzania informacją, założonego w 1951 roku w Livingstone w USA. Firma działa w kilkudziesięciu krajach na 5 kontynentach i notowana jest na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (IRM).

Więcej informacji na temat Iron Mountain można znaleźć na stronie www.ironmountain.pl

Last Updated on 22 grudnia, 2021 by Anastazja Lach

Udostępnij