Kolejny krok w ekspansji Budimeksu. Konsorcjum z udziałem Spółki zdobywa prestiżowy kontrakt w Estonii o wartości szacunkowej 332 milionów euro.

Kolejny krok w ekspansji Budimeksu. Konsorcjum z udziałem Spółki zdobywa prestiżowy kontrakt w Estonii o wartości szacunkowej 332 milionów euro.

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu – granica Łotwy. Łączna wartość kontraktu to ok. 332 miliony euro (ok. 1,4 miliardów złotych).

W skład konsorcjum, poza Budimeksem, wchodzą Bouygues Travaux Publics (Francja), oraz KMG Infra OÜ (firma lokalna z Estonii), które to spółki stanowią tzw. Grupę Budowlaną oraz Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia) wchodzące w skład tzw. Grupy Projektowej, odpowiedzialnej za przygotowanie projektu inwestycji. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia. Wszyscy uczestnicy konsorcjum musieli wykazać się wysokimi standardami w zakresie zdolności technicznych, finansowych, a także doświadczeniem.

– To dla nas ważny dzień. 11 marca, podczas konferencji wynikowej za 2024 rok, informowaliśmy rynek, że wyników przetargu na kolejny odcinek Rail Baltica w Estonii spodziewamy się za 2 miesiące. Tymczasem już dziś możemy potwierdzić, że mamy kolejny kamień milowy w naszej strategii rozwoju na rynkach zagranicznych – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA. – Wygrana w przetargu na budowę estońskiego odcinka Rail Baltica jest rezultatem ogromnego wysiłku, jaki nasz zespół włożył w opracowanie tej oferty, ale też pracy, którą wykonaliśmy jako organizacja, aby przygotować się do realizacji tak strategicznych zleceń w segmencie kolejowym, również na rynku europejskim – dodał Prezes. – Chcemy być liderem branży budowlanej w  Europie Środkowo-Wschodniej i fundament, na którym budujemy tą pozycję, stał się właśnie jeszcze silniejszy – podkreśla Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.

Kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule „Alliance”. Podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w Grupie Budowlanej, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Cała inwestycja budowy głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na 2 odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z Zamawiającym. Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy ‎realizacji odcinka 2 [Alliance numer 2] obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje obecnie na podpisanie kontraktu. Jego szacunkowa wartość to 332 miliony euro.

Kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica według szacunków zwiększy docelowo portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 miliarda złotych, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 miliardów złotych. Na koniec 2024 roku portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 miliardów złotych (51 proc. r/r).

Planowany termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku. Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego.

Formuła „Alliance” to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie.


Przeczytaj także: Inżynierowie opracowali bloczki ścienne z konopi

Last Updated on 13 marca, 2025 by Elżbieta Wieleba

TAGS