Pierwsza tarcza TBM na LK nr ‎‎104 ‎Limanowa – ‎Klęczany płynie do Polski ‎

Pierwsza tarcza TBM na LK nr ‎‎104 ‎Limanowa – ‎Klęczany płynie do Polski ‎

Budimex zwiększa elastyczność oraz możliwości w realizacji kontraktów z segmentu prac tunelowych i budownictwa podziemnego. Konsorcjum Budimeksu i Gülermak w ramach robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany, odebrało nową maszynę drążącą z Changsha w Chinach. Specjaliści wykonali na miejscu FAT (Factory Acceptance Test) – sprawdzenie zgodności produktu z warunkami umowy przed transportem. Maszyna płynie już drogą morską do Polski. Przypłynie do portu w Gdyni w drugim tygodniu grudnia. Prace rozpocznie wiosną 2025 roku.

To pierwsza z dwóch tarcz TBM, które będą pracować na tej budowie. Czterokrotnie większa tarcza o średnicy 16 metrów jest obecnie w końcowej fazie budowy w fabryce.

Konsorcjum Budimeksu i Gülermak od marca br. prowadzi prace na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.). W ramach kontraktu specjaliści przeznaczyli 3 dni na odbiór techniczny maszyny drążącej TBMS typu EPB o średnicy 4.8m chińskiej firmy CRCHI oraz wykonali FAT (Factory Acceptance Test).

Prace w województwie małopolskim obejmują modernizację linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jej najdłuższą i najdroższą częścią jest odcinek między Limanową a bocznicą Klęczany. Modyfikacja tej trasy ma kluczowe znaczenie dla połączenia planowanej linii Podłęże-Piekiełko z Zakopanem i Nowym Sączem. Projekt ‎wart 1,93 mld zł netto ma zostać zrealizowany do końca 2026 r.

„Już od ponad pół roku prowadzimy prace na LK nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Biorąc pod uwagę jego wartość, to niewątpliwie, obok Warszawy Zachodniej, jeden ‎z najważniejszych projektów kolejowych ostatnich lat. W związku z tym zainwestowaliśmy wspólnie z Gülermak w nową maszynę drążącą. Planujemy dalszy rozwój kompetencji w tym zakresie i samodzielną realizację prac na kolejnych kontraktach” – mówi Maciej Olek, Członek Zarządu Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex S.A.

Tarcza TBM została przygotowana w oparciu o unikalne doświadczenie naszych inżynierów i zgodnie z ich wytycznymi. Parametry maszyny dobraliśmy specjalnie do tego zadania, z uwzględnieniem warunków gruntowych, tak aby drążenie przebiegało sprawnie i bezpiecznie. To już nasz szósty TBM w Polsce oraz jeden z niemal 50, którymi nasze zespoły drążyły tunele na całym świecie” – podkreśla Onur Erkus, Dyrektor Działu TBM na Europę, Gülermak.

Odbiór maszyny drążącej w Chinach

We wrześniu br. w Changsha w Chinach rozpoczął się odbiór techniczny maszyny drążącej TBMS typu EPB o średnicy 4.8m. W trakcie 3 dniowych testów weryfikowano maszynę pod względem geometrycznym, mechanicznym, hydraulicznym i elektrycznym. W odbiorze brało udział 11 osób, w tym 3 osoby z Budimex i 2 osoby od Zamawiającego czyli PKP PLK SA. Dodatkowo, ze względu na wymogi bezpieczeństwa podczas drążenia, maszyna została przygotowana do certyfikacji ATEX (z fr. ATmosphere EXplosible), którą podczas testów FAT mają potwierdzić przedstawiciele Głównego Instytutu Górnictwa.

„Inwestycja w województwie małopolskim wzbogaci się o nową maszynę drążącą TBMS. Specjalistyczna maszyna, którą testowaliśmy w Chinach wydrąży ziemię na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany o długości niemal 4 kilometrów. W trakcie pobytu w fabryce mieliśmy okazję również zobaczyć największy TBM o średnicy 16,5 m, wielkości 4-piętrowego bloku mieszkalnego oraz drugą maszynę TBMs realizowaną w ramach tej umowy (średnica 10.6m), której odbiór FAT przewidziany jest na koniec października 2024” – dodaje Marcin Curkowicz, Kierownik Działu Technicznego – Oddział Kolejowy Budimex SA.

„Tarcza płynie drogą morską z Chin. Ładunek składa się z 36 części z czego najcięższy jego element waży 87 ton. Sama głowica tnąca (cutterhead)  o średnicy 4,8m  waży 41 ton. Całość będzie montowana na miejscu, na placu budowy. TBM będzie drążył tunel około 10 miesięcy. To mniejsza z dwóch maszyn wykorzystywanych na tej budowie. Obecnie w fabryce jest większa siostra” – precyzuje Cezary Iwanowski, Zastępca Dyrektora Projektu, Gülermak.

Zgodnie z planem odbiór zakończył się 4 września br., po czym maszyna zostanie zdemontowana i odesłana do portu w Szanghaju, a później drogą morską trafi do Polski.


Przeczytaj także: Resort klimatu liczy, że ustawa wiatrakowa trafi do sejmu jeszcze w tym roku

Last Updated on 10 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS