Pociągi na zrewitalizowanej linii 210 przed czasem

Pociągi na zrewitalizowanej linii 210 przed czasem

Mieszkańcy województwa zachodnio-pomorskiego mogą się cieszyć, że czas podróży koleją na linii nr 210 skróci się. Właśnie oddano do ruchu odcinek między Czaplinkiem a Złocieńcem w woj. zachodniopomorskim. Powstały już także dwa nowe perony. Grupa NDI prace wykonała trzy miesiące przed czasem, co przy inwestycjach kolejowych jest nie lada wyczynem.

Trwa już drugi etap prac w ramach zadnia „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie”. Za oba odpowiedzialna jest sopocka grupa NDI. Wykonawca realizuje zadania w systemie „Projektuj i Buduj”.

– W zakres robót zakwalifikowano m. in. budowę pięciu nowych peronów na przystankach osobowych – Jelenino, Czarne Małe, Żelisławie Pomorskie, Suliszewo Drawskie oraz Wiewiecko. Zaplanowano też wymianę nawierzchni torowej linii kolejowej nr 210 w torze nr 1 na odcinku od kilometra 99,000 do kilometra 113,145, czyli między miejscowością Czaplinek, a miejscowością Złocieniec. Założono także wykonanie wzmocnienia podtorza – mówi Amelia Mizerska kierownik projektu z firmy NDI.

Dzięki dobrze skoordynowanym pracom zrewitalizowany tor numer jeden udało się oddać do ruchu jeszcze przed wigilią, choć według harmonogramu robót miało to nastąpić dopiero w marcu 2021 roku. Wybudowany i oddany do eksploatacji jest już także peron osobowy nr 1 Jelenino i peron nr 2 Wiewiecko.

– Perony są szersze, dłuższe i wyższe – mają 0,55 m wysokości, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągu jest ułatwione. Stanęły na nich nowe wiaty, ławki, stojaki rowerowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz pojawiło się energooszczędne oświetlenie i czytelne oznakowanie – dodaje Amelia Mizerska, kierownik projektu NDI. – Perony są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem jest wypukła faktura nawierzchni peronowej. Nowe pochylnie – dojścia do peronu umożliwią dogodne korzystanie z peronu osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Podobnie będą wykonane także pozostałe trzy perony. Wszystkie będą spełniać wymagania TSI INF oraz TSI PRM.

Obecnie trwają prace na peronie nr 2 Czarne Małe. Z kolei prace na peronie nr 2 Żelisławie Pomorskie oraz na peronie nr 2 Suliszewo Drawskie przewidziane są na w pierwszej połowie 2021 roku.
Rewitalizacja toru poprawi komfort jazdy podróżnych i co najważniejsze skróci jej czas oraz podniesie poziom bezpieczeństwa. Na odcinku Czaplinek – Złocieniec pociąg będzie mógł rozwinąć prędkości do 120 km/h. Obecnie pokonuje tę trasę z maksymalną prędkością 80 km/h.

Projekt jest wart blisko 165 milionów złotych i jest realizowany przy współfinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
To już drugi raz, gdy grupa NDI prowadzi prace na linii kolejowej nr 210. Wcześniej – od 2017 do 2019 roku – wykonała odcinek między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Zadanie obejmowało: ponad 70 km prac torowych, budowę 16 peronów, remont 25 i budowę czterech nowych przepustów, remont mostu i trzech wiaduktów, przebudowę 51 przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym wraz z budową półsamoczynnej blokady liniowej na pięciu szlakach.


Autor:

Grupa NDI

Last Updated on 29 marca, 2021 by Karolina Ampulska

Udostępnij
KATEGORIA