Branżowe Centra Umiejętności wyszkolą kadry dla energetyki odnawialnej
Dane pokazują, że 72 proc podmiotów gospodarczych w Polsce ma trudności ze znalezieniem pracowników o pożądanych kompetencjach technicznych. Odpowiedzią są Branżowe Centra Umiejętności (BCU) – zaawansowane technologicznie ośrodki kształcenia, szkolenia i egzaminowania, ściśle współpracujące z biznesem i ośrodkami akademickimi. Pięć z nich wkrótce wykształci specjalistów w dziedzinach związanych z OZE.
Warsztaty „Odnowa szkolnictwa zawodowego w dziedzinach energetyki rozproszonej poprzez Branżowe Centra Umiejętności (BCU)”, zorganizowane przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego podczas II Kongresu Energetyki Rozproszonej w Krakowie, dotyczyły projektów edukacji zawodowej w dziedzinach: bioenergetyki, fotowoltaiki, energetyki wodnej oraz ochrony środowiska.
Dane z raportu ManpowerGroup zaprezentowane przez prof. Alinę Kowalczyk-Juśko z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie pokazują, że rynek pracy potrzebuje specjalistów posiadających umiejętności techniczne w branżach: IT, przemysł i surowce, transport, logistyka i motoryzacja oraz usługi komunalne i energetyka. W ramach tej ostatniej dziedziny istnieje duże zapotrzebowanie na specjalistów w zawodzie „technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej”.
Odpowiedzią na kryzys kadrowy jest tworzenie Branżowych Centrów Umiejętności – nowa formuła w polskim systemie edukacji, która łączy oświatę z biznesem. Program za ponad 1,4 mld zł ze środków KPO został zainicjowany w 2022 r. przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Zakłada on utworzenie 120 BCU na terenie całej Polski, gdzie każdej dziedzinie gospodarki zostanie przypisane jedno centrum (w wyjątkowych wypadkach dwa) w kraju, o którego lokalizacji zadecyduje dana branża.
Realizacją programu zajmuje się Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, operator programu Erasmus+, która w latach 2022-2024 ogłosiła cztery konkursy na utworzenie BCU w 120 branżach.
Projekty kształcenia w kierunkach energetyki odnawialnej są realizowane w pięciu BCU: w Jabłoniu (Lubelszczyzna), Swarożynie (Pomorze), Starym Brześciu (Kujawy), Marszewie (Wielkopolska) i w Warce (Mazowsze). Wsparcie merytoryczne zapewnią organizacje branż energetyki rozproszonej: Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego (UPEBBI), Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki, Towarzystwa Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych oraz Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy.
„Branża będzie pokazywać to, co jest najbardziej istotne i najbardziej innowacyjne. Uczniowie będą się uczyć praktycznej nauki zawodu, nauczyciele dokształcać, a ludzie dorośli zdobywać nowe kompetencje. To wszystko będzie służyło rozwojowi polskiej gospodarki” – podkreślił Artur Zawisza, prezes UPEBBI.
Beata Matecka, prezes Business Consulting Group i wiceprezes UPEBBI, wskazała, że duże firmy jak np. Orlen, który jest partnerem dla bioenergetycznego BCU w Swarożynie, są bardzo zainteresowane pozyskiwaniem kadr z tych placówek.
„UPEBBI reprezentuje interesy firm zajmujących się biznesem biogazowym i biometanowym. Wiemy, że w branżach OZE brakuje kadr. Dlatego współpracujemy z Ministerstwami: Klimatu i Środowiska oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a w ramach programu Erasmus+ z partnerami branżowymi z Czech i Łotwy, bo zależy nam na rozwoju edukacji zawodowej w Polsce i całej Europie Środkowej” – zaznaczyła Beata Matecka.
W trakcie warsztatów zostały zaprezentowane oferty edukacyjne pięciu BCU, powstających przy istniejących Zespołach Szkół-Centrach Kształcenia Rolniczego na terenie województw: lubelskiego (Jabłoń), pomorskiego (Swarożyn), kujawsko-pomorskiego (Stary Brześć) i wielkopolskiego (Marszewo), a także przy Zespole Szkół w Warce na terenie województwa mazowieckiego.
Ofertę bioenergetycznych BCU na Lubelszczyźnie i Pomorzu, w których 120-godzinne wyspecjalizowane kursy pozwalają na wykształcenie wysoko wykwalifikowanych kierowników oraz serwisantów biogazowni prezentowali dr Magdalena Rogulska, ekspert UPEBBI oraz Agnieszka Piekarska i Piotr Popielarczyk – dyrektorzy Zespołów Szkół w Jabłoniu i Swarożynie.
Ewa Magiera, prezes Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki i prof. Maciej Zajkowski z Politechniki Białostockiej oraz dyrektor szkoły Kazimierz Rojewski zaprezentowali fotowoltaiczne BCU w Starym Brześciu.
Energetycznowodne BCU w Marszewie przedstawiały Ewa Malicka, prezes Towarzystwa Rozwoju Małych Elektrowni Wodnych oraz dyrektor szkoły Iwona Pera.
Odbyła się także prezentacja BCU w zakresie ochrony środowiska, poprowadzona przez Katarzynę Wolny-Tomczyk, prezes Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy, dr hab. Magdalenę Zabochnicką oraz dyrektor szkoły Annę Górnicką.
BCU mają pełnić cztery funkcje: edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową i doradczo-promocyjną. W ramach projektu do połowy 2026 r. należy przeszkolić każdorazowo w sumie minimum 200 osób: uczniów, nauczycieli, a także dorosłych spoza systemu edukacji, którym zależy na podniesieniu swoich kwalifikacji.
„Celem wszystkich BCU jest odpowiedź na potwierdzone w badaniach zapotrzebowanie krajowego rynku pracy, żeby zamiast czekać na imigrantów mieć wykształconych technicznie polskich specjalistów” – podkreślił Artur Zawisza.
Przeczytaj także: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
Źródło: pap-mediaroom.pl
Last Updated on 31 października, 2024 by Krzysztof Kotlarski