Polska Wschodnia w ostatnich latach rozwinęła infrastrukturę transportową

Polska Wschodnia w ostatnich latach rozwinęła infrastrukturę transportową

PARP opublikowała raport ewaluacyjny zakończonego etapu modernizacji infrastruktury transportowej w Polsce Wschodniej. Działanie „Zrównoważony transport miejski” było skierowane do miast wojewódzkich Polski Wschodniej – Białegostoku, Kielc, Lublina, Olsztyna oraz Rzeszowa. Z dokumentu wynika, że publiczne środki komunikacji są coraz bardziej dostępne i cieszą się rosnącą popularnością.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w latach 2014-2020 prowadziła projekt ,,Zrównoważony transport miejski”, który stanowił część Programu Operacyjnego Polski Wschodniej. Jego celem było wsparcie inwestycji na rozbudowę lub stworzenie nowych, zintegrowanych i ekologicznych sieci transportu miejskiego. 14 projektów otrzymało dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2,1 mld zł. PARP opublikowała właśnie raport, w którym dokonała podsumowania i oceny efektów przeprowadzonych działań.

Mieszkańcy pozytywnie oceniają rozwój transportu

Z raportu PARP wynika, że inwestycje w zrównoważony transport miejski poprawiły zarówno dostępność, jak i komfort podróżowania transportem publicznym w miastach Polski Wschodniej. Wprowadzenie inteligentnych systemów transportowych (ITS), zakup nowoczesnego taboru (autobusy, tramwaje, trolejbusy), a także budowa węzłów przesiadkowych przyczyniły się do modernizacji infrastruktury komunikacji miejskiej, czyniąc ją bardziej atrakcyjną dla mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnością. Ponad połowa mieszkańców w przeprowadzonym badaniu pozytywnie oceniła przebieg tras połączeń komunikacji miejskiej. Podobne opinie wyrażono na temat dostępności miejsc, stanu technicznego pojazdów, czystości i informacji pasażerskiej. Gorzej odniesiono się natomiast do częstotliwości kursowania – 43 proc. pozytywnych wskazań, a negatywnych – 24 proc. Najmniej pozytywnych odpowiedzi udzielono w zakresie poziomu hałasu, odpowiedniej temperatury latem oraz poziomu drgań w pojazdach.

Mimo ogólnego pozytywnego odbioru transportu publicznego wciąż istnieje spora grupa mieszkańców, którzy z niego nie korzystają. 70 proc. osób z tej kategorii jako przyczynę wskazuje preferowanie poruszania się samochodem. Jednym ze związanych z tą sytuacją czynników był wpływ pandemii COVID-19.

Pandemia zahamowała zainteresowanie transportem publicznym

Rozwój infrastruktury transportu publicznego spowodował, że więcej osób zaczęło wybierać transport zbiorowy. Jednak eksploatacja komunikacji publicznej w omawianych miastach nie zawsze była utrzymana na tym samym poziomie, zauważają autorzy raportu. Największy spadek odnotowano po wybuchu pandemii w 2020 r. Później część miast odbudowała ofertę (Białystok i Kielce), a część nadal ją ograniczała (Lublin). Biorąc pod uwagę łącznie lata 2016-2022 wzrost pracy eksploatacyjnej nastąpił w Rzeszowie (o 27 proc.) i Olsztynie (o 10 proc.), a spadek w Kielcach (o 3 proc.), Białymstoku (o 10 proc.) i Lublinie (o 15 proc.). 

Zmieniły się też zachowania komunikacyjne mieszkańców. W czasie pandemii można było zaobserwować odpływ pasażerów z komunikacji miejskiej. W latach 2020-2022 nadal trwała odbudowa wolumenu przewozów pasażerów, który w trzech miastach miał maksymalną wartość w 2019 roku (Kielce – 36 mln pas., Olsztyn – 43 mln pas. i Rzeszów – 51 mln pas.), w Lublinie w 2017 roku (134 mln pas.), a w Białymstoku w 2016 roku (101 mln pas.). W żadnym z miast nie udało się powrócić w 2022 r. do tych wartości. W latach 2016-2022 najwięcej pasażerów ubyło w komunikacji miejskiej w Białymstoku (36 proc.), Kielcach (33 proc.), Lublinie (24 proc.) i Rzeszowie (23 proc.). Najmniej pasażerów ubyło w Olsztynie (9 proc.). Średnio dla miast wojewódzkich Polski Wschodniej liczba pasażerów spadła o 27 proc. Najmniejsze spadki miały jednak miejsce tam, gdzie ta oferta była rozbudowywana i najbardziej modyfikowana (Olsztyn i Rzeszów). Wsparcie transportu zbiorowego w polskich miastach jest kontynuowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.

Rozbudowa sieci dróg

Dane statystyczne, przytaczane m.in. w Planie Transportowym dla POPW 2014-2020, pokazały, że jeszcze w 2013 r. rozwój dróg w Polsce Wschodniej był zahamowany na tle reszty kraju. Biorąc pod uwagę dane o długości sieci dróg wyższych klas, pięć województw Polski Wschodniej było wśród siedmiu najsłabiej wyposażonych, a trzy: świętokrzyskie, lubelskie i podlaskie, zamykały listę. W 2015 r. przyjęto Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Przeprowadzono 30 projektów w miejskich obszarach funkcjonalnych (MOF) miast wojewódzkich Polski Wschodniej. Wartość wszystkich projektów wyniosła 2,314 mld zł.

Z całym raportem PARP można zapoznać się pod linkiem Nowoczesna Infrastruktura Transportowa POPW 2014-2020.


Beata Połetek

Źródło: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Nowy teren zielony w Radomiu połączy funkcję ekologiczną i rekreacyjną

Last Updated on 29 listopada, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS