Odpowiedzialny biznes – czyli jak Kompania Piwowarska odpowiada na wyzwania nowoczesnej gospodarki
Zmiany zachodzące w społeczeństwach na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci wymagają od firm dostosowania się do rosnących oczekiwań. W trzeciej dekadzie XXI wieku organizacje stawiają przed sobą większe ambicje, swoją działalność prowadząc w sposób nastawiony nie tylko na wyłączną maksymalizację zysku, ale na tworzenie długofalowej i perspektywicznej wartości.
Biznes odpowiada na potrzeby społeczeństwa poprzez dostarczanie produktów i usług, które są pożądane, użyteczne i bezpieczne. Jednakże, odpowiedzialność biznesu nie ogranicza się jedynie do tego. Firmy powinny działać zgodnie z prawem, dbać o dobrostan pracowników, działać z troską o środowisko naturalne oraz angażować się w działania społeczne.
Kompania Piwowarska jest przykładem organizacji, która reprezentuje nowy paradygmat w podejściu do biznesu, czyli model wartości dzielonej, zakładający, że firmy mogą osiągać sukces finansowy jednocześnie tworząc wartość dla społeczeństwa i środowiska naturalnego.
Realizując to założenie firma zdefiniowała swoją strategię – Lepsza przyszłość 2030 – w jej centrum stawiając 2 filary – Planeta i Ludzie, w ramach których określa konkretne cele społeczne i środowiskowe do zrealizowania do 2030 roku. Dodatkowo, na początku 2022 r. określony został cel nadrzędny (PURPOSE), jakim jest „Tworzenie więzi, które mają znaczenie”. Tak określony cel to dla firmy sposób definiowania najważniejszych zasad jej funkcjonowania. Stanowi on drogowskaz przy podejmowaniu kluczowych decyzji i osiąganiu kompromisów. Te zasady oznaczają, że organizacja staje się bardziej zorientowana na swoje otoczenie, a jej priorytety koncentrują się przede wszystkim na obszarach związanych z potrzebami społecznymi i środowiskowymi.
Poprzez integrowanie różnorodnych interesariuszy, takich jak społeczności lokalne, organizacje pozarządowe czy instytucje publiczne, można budować trwałe relacje, oparte na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu. Realizacją takich ambicji, przy jednoczesnym osiąganiu celów biznesowych, w Kompanii Piwowarskiej są przede wszystkim projekty środowiskowe, polegające m.in. na optymalizacji transportu, obniżeniu zużycia energii elektrycznej oraz gazowej, redukcji śladu węglowego czy wykorzystywaniu opakowań z recyklatów. Kompania Piwowarska dąży do osiągnięcia neutralności węglowej swoich browarów do 2030 roku, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia wody. Firma systematycznie wprowadza rozwiązania sprzyjające rozwojowi gospodarki o obiegu zamkniętym.
W obszarze społecznym lider branży piwa w Polsce strategicznie stawia na różnorodność i inkluzywność, równowagę płci na szczeblach kierowniczych oraz edukację w zakresie odpowiedzialnych decyzji w sferze konsumpcji alkoholu. Firma wspiera również organizacje, których beneficjentami są społeczności, w która działa. Należą do nich przede wszystkim Stowarzyszenie Wiosna, w ramach programu „Szlachetna Paczka”, Stowarzyszenie „Kobiety w Centrum” oraz Fundacja „Dom w Łodzi”.
Coraz więcej firm będzie kierować swoje działania w stronę budowania inkluzywnych sieci, opartych na wspólnych zasobach i wartościach. Takie podejście nie tylko sprzyja rozwojowi biznesu, ale także stanowi istotny wkład w budowanie społeczeństwa, które jest bardziej świadome i odpowiedzialne. Kompania Piwowarska wyznacza standardy dla innych organizacji, demonstrując, że można osiągać sukces biznesowy jednocześnie dbając o dobrostan społeczny i środowiskowy.
Last Updated on 18 lipca, 2024 by Anastazja Lach